شناسهٔ خبر: 74335 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مصباحی مقدم:

اصلاح طلبان نیاز به اصلاح دارند/ اصولگرایان لیدر ندارند

مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در انتخابات آینده حضور پیدا کنند باید دست به اصلاحاتی در جریان بزنند که یکی از این اصلاحات این است که مواضع خود را نسبت به نظام ، رهبری و فتنه تغییر دهند.

به گزارش نماینده غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت فعلی اصولگرایان و انتخاب دبیر کل برای جامعه روحانیت مبارز گفت: وضعیتی درون مجموعه‌های اصولگرا وجود دارد که با صورت بیرونی آن متفاوت است.

آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی لیدر اصولگرایان نبودند

وی ادامه داد: جمعیت‌های اصولگرا و از جمله جامعه روحانیت مبارز در چارچوب تشکیلات اقدام کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند و ما لیدر فردی نداریم و حتی تصور لیدر فردی در این مجموعه چه در گذشته و چه در آینده تصور درستی نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین بیان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی شخصیتی استثنایی بودند کما این که مرحوم عسگراولادی نیز میان غیر روحانیون جایگاه ویژه‌ای داشتند اما هیچ یک از این افراد به آن معنا که از بیرون نگاه می‌شود لیدر تلقی نمی‌شدند بلکه در مجموعه خود تعریف شده و گل می‌کردند.

گاهی نظرات آیت‌الله مهدوی کنی در اقلیت قرار می‌گرفت

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دیدگاه و مبنای این افراد برقراری روابط دموکراتیک در مجموعه اصولگرایان بود تصریح کرد: گاهی اتفاق می‌افتاد که در جلسات بحث و بررسی در خصوص موضوعاتی، رای آیت‌الله مهدوی کنی در اقلیت قرار گیرد و در عین حال ایشان رای اکثریت را پذیرفته و همراهی نشان می‌دادند واین موضوع به این معناست که ما لیدر فردی نداریم بلکه مجموعه تشکیلات است که رهبری جریان را بر عهده دارد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: جامعه روحانیت به جای عنوان رئیس، دبیر کل را برای خود انتخاب کرده به این معنا که کسی خود را رئیس این مجموعه نمی‌داند و جایگاه دبیر کل جایگاه هماهنگ کننده بود و مدیریت مجموعه به معنای مدیریت یک تشکیلات مذهبی – سیاسی است و نه مدیریت یک بنگاه یا اداره که تفاوت جدی بین این دو وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود:‌ برخی تصاویری که خارج از مجموعه اصولگرایان دیده می‌شود، این تصور را ایجاد می کند که وقتی آیت‌الله مهدوی کنی به رحمت ایزدی پیوست جریان اصولگرایان هم رو به فروپاشی می روند که چنین چیزی نیست، در حال حاضر نیز شخصیت‌های مهمی همچون آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله شبستری و دیگران عضو جامعه روحانیت مبارز هستند که جایگاه این شخصیت‌ها اقتضاء می‌کند هر یک بتوانند دبیر کلی را به دست بگیرند چرا که به این معنا نیست که کسی به کرسی رهبری نشسته و سایرین باید تابع او باشند.

جامعه روحانیت مبارز خود را بازوی رهبری نظام و انقلاب اسلامی می‌داند

مصباحی مقدم با تاکید بر این که جامعه روحانیت مبارز خود را بازوی رهبری نظام و انقلاب اسلامی می‌داند گفت: نباید انتظار داشت اگر کسی سمت دبیر کلی گرفت پس همه مسائل به او برگردد، این طور نیست و این تشکیلات است که عمده جایگاه را دارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش جامعه روحانیت این است که مجموعه جریانات اصولگرا را در انتخابات آینده‌ی مجلس به ائتلاف نزدیک کند، انتظارات را متعادل کرده و مقام داوری را نیز بر عهده بگیرد، تا اگر اختلافی پدید آمد حل و رفع شود.

این نماینده اصولگرایان مجلس در ادامه گفت و گوی خود با ایسنا، در خصوص وضعیت و شرایط اصلاح طلبان و نحوه حضور آنها در انتخابات آینده مجلس هم گفت:‌ اصلاح طلبان از انتخابات ۹۲ به بعد تحرکات تازه‌ای پیدا کردند که این موضوع پیش بینی می‌شد.

برخی جریانات اطلاح طلب محدودیت دارند

مصباحی‌مقدم در ادامه گفت: اصلاح طلبان احزاب متعددی دارند اما در حال حاضر برخی از انها از رسمیت برخوردار نیستند و به تعبیری برای فعالیت‌های سیاسی تحت عنوان تشکیلات قبلی خود محدودیت دارند و تاکنون نتوانستند از این محدودیت خارج شوند.

وی با بیان این که محدودیت شامل برخی از شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب نیز می‌شود تصریح کرد: اسم و رسم بسیاری از انها امروز بر صفحه اول روزنامه‌ها می‌آید اما آنها از اعتبار سیاسی برخوردار نیستند ونمی‌توانند فعالیت کنند.

اصلاح طلبان خود را اصلاح کنند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین بیان کرد: اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در انتخابات آینده حضور پیدا کنند باید دست به اصلاحاتی در جریان بزنند که یکی از این اصلاحات این است که مواضع خود را نسبت به نظام، رهبری و فتنه تغییر دهند و اگر از جریان حوادث سال ۸۸ فاصله نگیرند وهمچنان به فتنه بودن مبتلا باشند مجال زیادی برای حضور، فعالیت و اقدام تشکیلاتی ندارند.

مصباحی مقدم در توصیه‌ای به اصلاح طلبان گفت: توصیه من این است که اصلاح طلبان همچون جامعتین منشوری تحت عنوان منشور اصلاح طلبی منتشر کرده و مبانی، خط قرمزها، اهداف و چارچوب‌های خود را بیان کنند.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح طلبان فقط با شرایط جدیدی می‌توانند در انتخابات آینده مجلس مورد اقبال قرار بگیرند و قطعا نیازمند ایجاد فاصله‌ی روشن با جریان فتنه هستند، چرا که اگر این کار را بکنند می‌توانند به خوبی در عصه‌ی انتخاباتی حاضر شوند.

 

 

نظر شما