شناسهٔ خبر: 74302 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گزارش یک پایگاه عراقی از وضعیت کتابخوانی در ایران

موفقیت اندک تلاش‌ها برای افزایش آمار مطالعه/ آمارها در نمایشگاه کتاب منحصر است

نمایشگاه کتاب یک پایگاه عراقی در گزارشی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در ایران از موفقیت اندک تلاش‌ها برای افزایش آمار مطالعه سخن می‌گوید و در عین حال می‌نویسد: آمارها درباره افزایش آمار مطالعه تنها منحصر در نمایشگاه کتاب است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، پایگاه خبری «المستقبل» عراق، روز گذشته و به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب در ایران گزارشی از وضعیت کتاب در ایران منتشر کرد.

این پایگاه در گزارش خود با اشاره به تلاش مسئولان ایرانی برای «ایجاد جامعه‌ای هوشیار» از همراهی مراسم امسال با مسابقاتی برای جوانان خبر داده و نوشته است: شهرداری تهران نسبت به شهرهای دیگر برای خواندن کتاب تشویق می‌کند.

این پایگاه عراقی با اشاره به طرح‌های متعدد کتابخوانی در ایران از جمله در دانشگاه‌ها، مدارس و سازمان‌های دولتی به طرح قرار گرفتن کتاب در وسائط نقلیه عمومی اشاره می‌کند و پس از آن به سراغ برخی آمار کتابخوانی در ایران می‌رود از جمله اینکه ۷۶ درصد جوانان ایرانی بیش از ۳۰ دقیقه در روز کتاب غیردرسی نمی‌خوانند و ۷۰ درصد آنها جز کتاب‌های عمومی کم‌ارزش چیزی مطالعه نمی‌کنند.

نگاهی به آمار بی‌سوادی در ایران و اختلاف آن از تهران تا سیستان و بلوچستان و میزان مطالعه در میان مردان و زنان بخش دیگری از گزارش این پایگاه عراقی است و پس از آن می‌نویسد: تلاش‌ها برای کتابخوانی نتایج مثبتی هم داشته است که از جمله آنها اقبال جوانان به نمایشگاه‌های کتاب از جمله نمایشگاه کتاب تهران بوده است هر چند صحت موفقیت این تلاش‌ها جز در قالب فعالیت‌های جنبی کتاب و نمایشگاه‌های کتاب مشخص نیست.

گزارشگر پایگاه عراقی «المستقبل» در ادامه از شکایت جوانان ایرانی از بالابودن قیمت کتاب می‌نویسد: جوانان یکی از دلایل دوری از مطالعه روزانه کتاب را قیمت بالای کتاب عنوان می‌کنند اما برخی این مسئله را درست نمی‌دانند چراکه کتاب‌های الکترونیک و همچنین کتابخانه‌های خوبی در ایران وجود دارد.

این پایگاه می‌افزاید: متخصصین اما نبود فرهنگ مطالعه و افزایش وسایل تفریحی از طریق پیشرفت تکنولوژی را علل اصلی می‌دانند و می‌گویند باید این فرهنگ از کودکی ترویج داده شود.

پایگاه عراقی المستقبل در پایان گزارش خود با بیان اینکه بالارفتن میزان مطالعه در ایران کم است راه‌حلی هم می‌دهد و می‌نویسد: کتاب الکترونیک می‌تواند کمک کند چه اینکه برخی آمار در ایران نشان می‌دهد ۴۲ درصد از اهالی فرهنگ به این نوع کتاب‌ها توجه دارند.

 

نظر شما