شناسهٔ خبر: 73660 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

موسوی‌ لارگانی در صحن علنی مجلس:

بستر اصلی اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است/آب‌های زیرزمینی کشور بی‌رویه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

موسوی لارگانی/1* نماینده فلاورجان با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی کشور سال‌هاست به صورت بی‌رویه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: بستر اصلی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است، چراکه این بخش تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است و قطع وابستگی را به دنبال دارد.

به گزارش نماینده، سید ناصر موسوی‌ لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در جریان سؤال خود از وزیر نیرو اظهار داشت: علت عدم اجرای تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی قدیم فاقد پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت نیرو پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان چیست.

وی افزود:‌ بستر اصلی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است، چراکه این بخش تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است و تأمین غذای مردم قطع وابستگی به خارج را به دنبال دارد و دشمن نمی‌تواند ما را تحت فشار قرار دهد و بگوید همه گزینه‌ها روی میز است.

نماینده فلاورجان در مجلس خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها در مورد قطعات و ماشین‌آلات سال‌ها ادامه پیدا کند، قطعا اگر ما امنیت غذایی داشته باشیم با مشکلی مواجه نمی‌شویم اما اگر ما از نظر امنیت غذایی با چالش و مشکل روبه‌رو شویم تحریم‌ را در حد یک سال و دو سال هم نمی‌توانیم تحمل کنیم.

موسوی‌ لارگانی تصریح کرد: عدم وابستگی غذایی به خارج از کشور سبب می‌شود تا در مجامع بین‌المللی ما بتوانیم بر مواضع خود ایستادگی داشته باشیم و در جلسات ۱+۵ اگر مشکل امنیت غذایی نداشته باشیم می‌توانیم به جد بر مواضع خود ایستادگی کنیم، از این رو باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: آب‌های زیرزمینی کشور سال‌هاست به صورت بی‌رویه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ما با کاهش میزان این آب‌ها روبه‌رو هستیم و بی‌توجهی به قوانین در این زمینه سبب شد تا آب در ۱۵ سال‌ اخیر در هر سال نیم متر و در برخی از بخش‌ها در حد یک متر کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: بارها گفته شده که جنگ آینده بر سر آب است و جنگ بر سر نفت در منطقه به جنگ بر سر آب تبدیل خواهد شد.

موسوی‌لارگانی خاطرنشان کرد: اینکه از خشکسالی مرتب گلایه‌مند باشیم حرف درستی نیست و باید بر اساس شرایط موجود آب به شکل بهینه مدیریت شود و ما بیشتر از سوی مدیریت‌ها رنج می‌بریم قول و وعده و وعید برای مردم آب نمی شود و مشکل کشاورزان را حل نمی‌کند.

 

وی افزود: تعلل‌های وزارت نیرو چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی باعث شده تا قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه معطل بماند و وزارت نیرو آنقدر دست دست می‌کند تا مدت بگذرد و هیچ پروانه‌ای صادر نشود.

 

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به سؤال دیگر خود از وزیر نیرو در مورد عدم ارائه راهکار مناسب برای مقابله با خشکسالی گفت: عدم رعایت حقابه‌داران کشور، عدم اجرای دقیق مواد ۳۶ و ۳۴ قانون توزیع عادلانه آب، بی‌برنامگی وزارت نیرو جهت توزیع و بازیافت سطحی و فاضلاب در سطح کشور و ... سؤالات روزمره مردم کشور است.

 

وی خاطرنشان کرد: آقای وزیر آنچه شما می‌گویید ما در مورد بارور کردن ابرها کارهایی را صورت داده‌ایم، اقدام خاصی از سوی شما دیده نشده.

منبع: فارس

نظر شما