شناسهٔ خبر: 73605 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

فشارهای غیر ورزشی علیه والیبال ایران

در حالیکه همه ارگان‌ها و نهادهای بین‌المللی بر دخالت نکردن سیاست در مسائل ورزشی تاکید دارند، برخی فشارهای غیرورزشی علیه والیبال ایران آغاز شده تا از طریق آن بتوانند به اهداف سیاسی دست پیدا کنند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، صحبت‌های غیر ورزشی که آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال چندی پیش در سی و چهارمین کنگره FIVB در خصوص ایران انجام داد و خواسته‌های وی در کنگره کالیاری ایتالیا مطرح شده بود، کاملا از فشارهای سیاسی به فدراسیون جهانی خبر می‌داد.

در حالی که فدراسیون ایران در کنگره یاد شده توانسته بود میزبانی مسابقات جهانی نوجوانان و جام ملت‌های آسیا - انتخابی المپیک ۲۰۱۶ را کسب کند، چند روز بعد اتفاقی رخ داد که نگرانی‌های زیادی را برای جامعه ورزش ایجاد کرده است. فدراسیون جهانی با ارسال نامه‌ای رسمی اعلام کرد که میزبانی مسابقات جهانی نوجوانان از ایران سلب شده و به کشور آرژانتین اعطا شده است.

البته این همه تصمیم‌های FIVB علیه والیبال ایران نیست. فدراسیون جهانی والیبال که تحت فشارهای سیاسی و غیرورزشی قرار گرفته است تهدید کرده که در صورتی که خواسته‌های آنها برآورده نشود در گام نخست میزبانی ایران در عرصه بین‌المللی در رده بزرگسالان نیز سلب خواهد شد.

سایت خبری "Inside the games" در گزارشی مدعی شده تهدیدهای صورت گرفته علیه ایران به دلیل مشکلاتی است که برای یک بانوی ایرانی - انگلیسی به هنگام بازی تیم ملی ایران و ایتالیا در تهران ایجاد شده است. در این گزارش آمده است که فدراسیون جهانی والیبال در پی درخواست‌هایی که صورت گرفته مستقیما به دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران نیز نامه نوشته است. از سویی دیگر کمیته ملی المپیک هم در نامه‌ای به FIVB خواستار پیگیری این ماجرا شده است.

این موضوع به همین جا ختم نشده است. دیده‌‎بان حقوق بشر نیز با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جهانی والیبال، سران FIVB را تحت فشار قرار داده تا همه میزبانی‌ها از فدراسیون ایران گرفته شود. آنها خوستار سلب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا و پس از آن رقابتهای لیگ جهانی والیبال شده‌اند.

اتفاق غیر ورزشی که در دیدار ایران و ایتالیا رخ داده بود دستاویزی برای غربی‌ها شده است تا این بار در یک فضای ورزشی علیه کشورمان دست به جو سازی بزنند. این در حالی است که همواره شعارهای فدراسیون جهانی و کمیته ملی المپیک دوری جستن از سیاست در ورزش بوده است.

در چنین شرایطی البته فدراسیون ایران نیز به مسئولان FIVB تاکید بر آن داشته که تابع قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و فدراسیون جهانی و هیچ نهاد دیگری اجازه دخالت و اظهار نظر در خصوص مسایل غیر ورزشی داخل ایران را نخواهند داشت.

این موضع‌گیری قاطعانه ایران باعث شده تا مسئولان فدراسیون جهانی روش دیگری را پیشه کنند و مدعی شوند در صورتی که از این پس ورود بانوان در سالن‌های بلامانع اعلام نشود اجازه برگزاری دیدارهای بین‌المللی را در کشورمان نخواهند داد. این تهدید البته تازگی ندارد اما FIVB با سلب میزبانی مسابقات نوجوانان جهان از ایران تاکید کرده که گام نخست را در این باره برداشته و در گام بعدی میزبانی جام ملت‌ها و لیگ جهانی والیبال را از کشورمان خواهد گرفت. کنار گذاشتن ایران از مسابقات لیگ جهانی هم گام نهایی FIVB خواهد بود.

اتفاقی که فدراسیون جهانی والیبال آن را دستاویز خود قرار داده است از نظر مسئولان فدراسیون کشورمان جنبه ورزشی ندارد و FIVB هم نباید به این موضوع ورود کند با این حال غربی ها که این بار ورزش را نشانه رفته اند تا از این راه سیاست های مورد دلخواه خود را علیه ایران اعمال کنند.

با وجود اینکه هنوز نامه رسمی در این باره از سوی فدراسیون جهانی والیبال به تهران فرستاده نشده است اما سران فدراسیون کشورمان با وزارت ورزش رایزنی های لازم را انجام داده اند تا از طریق هیات دولت تصمیمات لازم اتخاذ شود و از محرومیت ایران برای میزبانی تورنمنت های آتی ممانعت به عمل آید.

آنچه مسلم است جریاناتی که علیه والیبال ایران در عرصه بین‌المللی به وجود آمده کاملا سیاسی بوده و در راستای اهداف غیرورزشی صورت گرفته است و بنابر این برای مقابله با آن لازم است دولت محترم تصمیم نهایی را اتخاذ و سیاست‌ها را مشخص نماید.

 

نظر شما