شناسهٔ خبر: 73397 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نظر موافقان طرح احکام دائمی بودجه‌های سنواتی

ندیمی: در لوایح بودجه نباید قانون جدید وضع شود/بودجه عدد و رقم است

مجلس/1 نمایندگان موافق کلیات طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی معتقدند که بودجه عدد و رقم و ردیف اعتباری است و نباید در جریان تدوین آن، حکم و قانون جدیدی نوشته شود.

به گزارش نماینده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) خانه ملت طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی را مورد بحث و بررسی قرار داده و کلیات آن را با ۱۵۱ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات طرح مذکور گفت: از مجلس به دلیل دارا بودن حساسیت لازم درباره این موضوع مهم، تشکر می‌کنم، ما باید در بحث‌هایمان مزایا و معایب را با هم در نظر بگیریم.

وی افزود: ماهیت بودجه باید منعکس‌‌کننده آثار قوانین قبلی باشد، با توجه به فرصت کم در جریان تصویب بودجه‌های سنواتی، از این رو نباید آن زمان قانون‌گذاری کنیم، همیشه در حین بررسی بودجه‌های سنواتی قانون‌گذاری کردیم و به همین دلیل کیفیت فدای سرعت شدهاست.

نماینده ساری در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز با طرح احکام دائمی بودجه‌های سنواتی، بودجه دارای شفافیت می‌شود، گفت: ما با همین رانت‌ها مشکل داریم که امروز این طرح را تقدیم مجلس کرده‌ایم، مجلس بیدار و آماده است که این پیشنهاد را بپذیرد، ما سال‌هابه دنبال استحکام بودجه بوده‌ایم و همواره می‌خواستیم از قانونگذاری‌های مجدد پرهیز کنیم، بنابراین چرا باید هر سال این احکام را در لوایح بودجه بررسی و تصویب کنیم؟ ضرر این موضوع با کیست.

در ادامه این جلسه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی، تصریح کرد: اکثر جزئیات این طرح مصوبات خود ما در کمیسیون‌های تلفیق سال‌های گذشته است که البته به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است.

وی افزود: اساسا شورای نگهبان ممکن است اجازه ندهد تبصره‌ای به لایحه بودجه اضافه کنیم، چراکه بودجه در واقع عدد و رقم و ردیف اعتباری است و ما نباید در قوانین بودجه، قوانین جدیدی را وضع کنیم، بنابراین بهتر است به کلیات این طرح رأی دهید تا این فرصت از مجلس گرفته نشود.

به گزارش فارس، ندیمی با بیان اینکه ما نباید برای احقاق یک حقی، حق دیگری را از بین ببریم، گفت: ما می‌توانیم در جزئیات پیشنهادات لازم را ارائه دهیم تا طرح اصلاح شود، اگر امروز کلیات این طرح رد شود، مجددا این احکام را باید در بودجه‌های سنواتی به تصویب برسانیم، از این رو کار شایسته این است که ما به خودمان رحم کنیم.

در پایان این جلسه، رضا عبداللهی نماینده ماهنشان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در سخنانی به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی، تأکید کرد: طبق نظر تفسیری شورای نگهبان، در جریان رسیدگی به لوایح بودجه، نمی‌توانیم حکم جدیدی بنویسیم و قانون‌گذاری کنیم، ما خودمان از دولت خواستیم احکام تکراری را در یک لایحه جدا به مجلس ارائه دهد، امروز چه شده که عده‌ای با آن مخالف‌اند.

 

نظر شما