شناسهٔ خبر: 73364 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جشنواره «رسول آفتاب» در پی ایجاد یک ادبیات جدید است

کامران شرفشاهی، نویسنده و مدیر انتشارات تجلی مهر، جشنواره رسول آفتاب را جشنواره‌ای توصیف کرد که در پی ژانر و ادبیاتی تازه است که سیاسی بودن وجه ممیزه اصلی آن محسوب می‌شود

به گزارش نماینده به نقل از فارس، کامران شرفشاهی، نویسنده و مدیر انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با فارس به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص چهارمین جشنواره رسول آفتاب پرداخت. شرفشاهی با بیان اینکه این جشنوراه کوشیده است تا دریچه تازه‌ای به مسائلی باز کند که کمتر مورد توجه اهل قلم بوده است، افزود: همین مساله موجب شده است تا قشر قابل ملاحظه‌ای از نویسندگان به این جشنواره روی بیاورند. چاپ آثار برگزیده به صورت کتاب هم از دیگر نقاط قوت این جشنواره است که باعث ماندگاری آن شده و به کیفیت آن می افزاید.

شرفشاهی در ادامه اظهارات خود این جشنواره را جشنواره‌ای توصیف کرد که به دنبال ژانر و ادبیاتی تازه است که سیاسی بودن وجه ممیزه اصلی آن است. وی ادامه داد: این بدان معناست که موضوع این جشنواره با مسائل حساس روزگار ما درگیر است. به همین لحاظ می توان این مساله را یکی از نقاط قوت و مثبت آن به شمار آورد و طبعا توجه نویسندگان و اهل قلم به مسائل اجتماعی و سیاسی روز و ارائه دیدگاه های آنها در قالب جذاب و سحرانگیز داستان می تواند باب تازه‌ای را در این خصوص باز کند.

مدیر انتشارات تجلی مهر در ادامه با اشاره به موضوع اسلام امریکایی که موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره رسول آفتاب است افزود: این موضوع بسیار حساس است و پرداختن به آن اهمیت زیادی دارد. ما شاهدیم که دست‌های استعمار از آستین پلیدش بیرون آمده است و این بار با ایجاد تفرقه‌ای دیگر تحت عنوان نزاع بین شیعه و سنی و پدید آوردن گروه‌هایی مانند داعش و القاعده در پی منحرف کردن نگاه و جهت مبارزه مسلمانان است و انحراف توجه جهان اسلام از مساله فلسطین است. اینها می‌کوشند تا مسلمانان را مقابل هم قرار دهد و هم زیرساخت‌ها و اقتصاد آنها را مورد لطمه قرار دهد و در اعتقادات و پایداری نیروهای انسانی هم تردید ایجاد کنند. این پدیده به لحاظ حساسیت و گستردگی یکی از فتنه‌های عظیم جهان اسلام است. خوب است که این مساله، موضوع کار نویسندگان قرار گیرد. امیدوارم که آثار پس از گردآوری به زبان‌های دیگر هم ترجمه و به سایر کشورها فرستاده شود تا سهم قابل ملاحظه‌ای در روشنگری ایفا کند.

شرفشاهی با تاکید بر اینکه جشنواره رسول آفتاب باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: باید با نهادها و ارگان های مدعی و متولی در این زمینه ارتباط برقرار شود . همچنین ارتباط با اهل قلم هم اهمیت زیادی دارد تا حضور فعال تری در این جشنواره داشته باشند. با توجه به توطئه بزرگ گروه‌های تکفیری جا دارد که تمام امکانات ما بسیج شود و سعی کنیم با وحدت و همدلی و جدی گرفتن این فرصت‌ها بکوشیم این حرکت‌ها، بهتر و گسترده تر منعکس شود. همچنین در نحوه برگزاری هم خوب است که جشنواره در فضاهایی برگزار شود که امکان حضور عموم مردم فراهم است.

شرفشاهی، مساله فلسطین و نقش منافقانه و ریاکارانه کشورهایی مانند عربستان، امارات و ترکیه در تقویت و حمایت از تکفیری‌ها و پایداری شیعیان و جریان بیداری اسلامی در کشورهایی مانند بحرین، عربستان و نهضت حوثی‌ها در یمن را از دیگر موضوعاتی توصیف کرد که می‌توانند موضوع جشنواره قرار بگیرند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد جشنواره رسول آفتاب بتواند سال‌های سال به کار خود ادامه دهد.

 

نظر شما