شناسهٔ خبر: 73314 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

مسجد ۱۳۰۰ ساله چین + تصاویر

مسجد هواشنگ همچنان که در گذشته فواید زیادی برای مسلمانان و نیز ملوانان و بازرگانان داشته است، امروز نیز نقش مهمی دارد.

به گزارش نماینده، وقتی به داخل یک مسجد می‌رویم، در هر کجای دنیا که باشد انتظار داریم تا طرح‌های معماری اسلامی و نقش‌های هندسی و خوشنویسی اسلامی را بر بنای مسجد که یک یا چند مناره هم دارد، مشاهده کنیم چه در اسپانیا باشد و چه در آفریقا اما در چین شکل و شمایل مساجد متفاوت است.
 

پایگاه خبری «Muslim Village» در خبری درباره مسجد «هواشنگ» قدیمی ترین مسجد چین نوشت: خوشنویسی اسلامی با خوشنویسی چینی ترکیب‌شده و به جای طرح‌های هندسی اسلامی، مساجد این کشور دارای ساختمان‌های سنتی معابد چین هستند که بیشتر در فیلم‌های رزمی آن‌ها را دیده‌ایم.


اسلام در قرن هفتم از طریق برخی از پیروان حضرت محمد(ص) به چین راه یافت و در همان زمان یعنی حدود دهه ۶۳۰ میلادی نخستین مسجد در حومه شهر «گوانگژو» ساخته و به مسجد «هواشنگ» معروف شد.

 

 

 

 

 


این مسجد برای یادبود حضرت محمد(ص) ساخته شد و به همین دلیل هواشنگ به معنی «قدیس را به یاد آور» نامیده شد.


این مسجد به «مسجد برج نور» نیز معروف است، زیرا در قدیم از مناره ۱۳۰۰ ساله آن به عنوان فانوس دریایی برای قایق‌های رودخانه «ژوجیانگ» استفاده می‌شود.


ایکنا در ادامه افزود: «گفته می‌شود، هنگامی که ملوانان برج نور را می‌دیدند، متوجه می‌شدند که به «جاده ابریشم» رسیده‌اند. از این مناره برای اذان گفتن و نیز بررسی وضعیت هوا نیز استفاده می‌شد.»


بنابر گزارش‌ها، این مسجد تاکنون دوبار در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۹۶۵ میلادی بازسازی شده است، اما مناره آن هنوز ساختار اولیه خود را حفظ کرده و نماد قدمت اسلام در سرزمین چین است.


مسجد هواشنگ همچنان که در گذشته فواید زیادی برای مسلمانان و نیز ملوانان و بازرگانان داشته است، امروز نیز نقش مهمی دارد.


روزهای جمعه خیابان‌های کنار مسجد و خود مسجد مملو از جمعیت مسلمانانی است که برای اقامه نماز جمعه و خواندن دعاهای دسته‌جمعی دور هم جمع می‌شوند و از دکه‌های مختلف در خیابان‌های اطراف با مردم غذا قسمت می‌کنند.


این برنامه‌های مسجد برای ساکنانان محلی غیرمسلمان نیز بسیار جالب است و بسیاری از آن‌ها برای کنجکاوی هم که شده در این مراسم‌ شرکت می‌کنند.


علاوه براین، شهروندان مسلمان چین و گردشگران مسلمان معمولاً از این مسجد برای اقامه نماز و یا گذراندن زمانی‌ کوتاه برای فراغت از دغدغه‌ها استفاده می‌کنند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما