شناسهٔ خبر: 73271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

در مناظره با آینهورن

موسویان: ایران نباید توافقی را امضا کند که سرنوشت لغو تحریمها در آن نامشخص باشد

موسویان/1 مذاکره کننده سابق کشورمان گفت:اگر ایران به تعهداتش عمل کردو آژانس هم تایید کرد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که کنگره با لغو مصوبات تحریمها موافقت کند؛ لذا ایران نباید توافقنامه‌ای را امضا کند که سرنوشت و زمان لغو تحریمها نامشخص باشد.

به گزارش نماینده، مذاکره کننده‌های سابق هسته‌ای ایران و آمریکا در نشست مباحث هسته ای آمریکای لاتین در انستیتوی روابط بین الملل ریودوژانیوری  برزیل  مناظره‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و مذاکرات در جریان انجام دادند.

آینهورن: توافق تا ۲۴ نوامبر تنها روی محورهای اصلی ممکن است

در این همایش که با حضور پژوهشگران امور هسته‌ای بین المللی و اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد رابرت آینهورن گفت: توافق جامع نهایی تا ۲۴ نوامبر(۳ آذر) حاصل نخواهد شد اما دو طرف می توانند روی محورهای اصلی توافق کنند. اوباما برای حصول توافق جدی است با این حال باید ظرفیت غنی سازی ایران محدودیت داشته باشد و دوره اجرای توافق نیز طولانی باشد. این معامله ای است که اوباما می‌خواهد.

موسویان: توافق نهایی تا ۲۴ نوامبر و در چارچوب ان پی تی ۱۰۰ درصد ممکن است

در مقابل سید حسین موسویان گفت: اگر قرار باشد توافق نهایی در چارچوب معاهده ان پی تی باشد، این توافق تا ۲۴ نوامبر ۱۰۰ درصد دست یافتنی است اما کلیه درخواست های فعلی قدرتهای بزرگ که موجب طولانی شدن  روند مذاکرات شده به خاطر این است که این درخواست ها فراتر از معاهده ان پی تی هستند.

به اعتقاد دیپلمات سابق کشورمان: هر قدر دوره توافق طولانی باشد و محورهایش بیشتر از ان پی تی باشد، چنین توافقی آسیب پذیرتر، شکننده تر و ناپایدار تر خواهد بودو اگر آمریکا و قدرت های بزرگ حسن نیت داشته باشند دوطرف می توانند همه تعهدات خود را در ۶ ماه عملیاتی و کامل کنند در حالیکه آمریکا به دنبال یک دوره ۲۰ ساله است.

آینهورن: رفع تحریمها به تایید آژانس و در دوره طولانی انجام شود

مذاکره کننده سابق تیم آمریکا اظهار داشت: آمریکا آماده است کلیه تحریمهای یک جانبه خود شامل تحریمهای نفتی و بانکی و مالی مرتبط به مسئله هسته ای را فورا و بلافاصله پس از امضای توافقنامه تعلیق کند. لذا در فاز اول و فوری تعلیق تحریم ها معقول است. رفع تحریم ها توسط کنگره به زمانی موکول می شود که آژانس تایید کند که ایران به کلیه تعهداتش عمل کرده است و این یک دوره طولانی خواهد بود، اما تکنولوژی مدرن هسته ای در اختیار ایران قرار خواهد گرفت چرا که ملت ایران ملت بزرگی است و حق دارد تکنولوژی مدرن هسته ای داشته باشد.

موسویان:طرف آمریکایی اختیاراتش تنها در محدوده تعلیق تحریمهاست

در ادامه موسویان درباره موضوع رفع تحریم ها گفت: مشکل اول این است که کنگره آمریکا در مورد لغو تحریم ها تصمیم می گیرد و نه دولت آمریکا، رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را تعلیق کند اما نمی‌تواند لغو کند. این بدان معنا است که تیم مذاکره کننده آمریکا اختیاراتش در محدوده تعلیق تحریمهاست. در حالی که قدرتهای بزرگ از ایران می خواهند تعهداتش را فوری و در زمان کوتاه انجام دهد. حالا اگر ایران به تعهداتش عمل کردو آژانس هم تایید کرد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که کنگره با لغو مصوبات تحریمها موافقت کند. لذا ایران نباید توافقنامه ای را امضا کند که سرنوشت لغو تحریمها در آن نامعلوم و زمان آن هم نامشخص باشد.

آینهورن: حل PMD نیازمند دسترسی فراتر از پروتکل و طولانی است 

آینهورن  موضوع (PMD)  ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را از مسائل مهمی دانست که :حل آن طول می کشد و وظیفه آژانس است و نیازمند دسترسی های فراتر از پروتکل الحاقی است و تا این موضوع حل نشود، لغو تحریم ها حل نمی شود.

موسویان: حل PMD دو ماهه انجام می شود و نیازمند اراده سیاسی است

نماینده سابق کشورمان در مذاکرات هسته ای در پاسخ به آینهورن بیان کرد:  اگر اراده سیاسی و حسن نیت در قدرتهای بزرگ وجود داشته باشد، موضوع اتهامات نظامی را می توان ظرف ۲ ماه حل کرد. آژانس تحت اراده سیاسی قدرتهای بزرگ است. در سال ۸۴ و ۸۵ سه کشور باز آژانس قطعنامه "عدم پایبندی" گرفتند، مصر، ایران و کره جنوبی. آژانس موضوع مصر و کره جنوبی را حتی به شورای امنیت گزارش هم نکرد چون متحد آمریکا بودند اما مسئله ایران را نه انها به شورای امنیت ارجاع کرد بلکه تحریمهای ظالمانه نیز علیه ایران وضع شد. محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس در مهر ۸۲ به ایران آمد و به ما قول داد که تعریف تعلیق از نظر آژانس به معنی "عدم گازدهی به سانتریفیوژهاست". وقتی ما توافق سعد آباد را به خاطر اطمینان از قول البرادعی در تعریف تعلیق امضا کردیم یک ماه بعد یک نامه غیر رسمی و بدون امضا از آژانس برای ما فاکس شد که تعریف موسع و بسیار گسترده ای شامل تعلیق ساخت و نصب سانتریفیوژ داده شده بود. وقتی از البرادعی پرسیدیم گفت این تعریف به خاطر فشار سیاسی غرب است. اگر مسئله بین ایران و آژانس بود، حداکثر تقاضای آژانس اجرای پروتکل الحاقی بود لذا این مسئله می توانست ظرف دو ماه حل شود نه اینکه ۱۱ سال طول بکشد.

آینهورن: آمریکا به ایران اعتماد ندارد

آینهورن در پاسخ به این استدلالهای موسویان علت خواست آمریکا برای دوره طولانی اجرای توافقنامه را «عدم اعتماد به ایران» خواند و افزود: اعتماد سازی نیاز به زمان دارد.

موسویان ایران به آمریکای حامی سلاح کشتار جمعی صدام اعتماد ندارد

موسویان در پایان به اظهارات آینهورن اینگونه پاسخ داد که: عدم اعتماد دوطرفه است. صدام علیه ایران سلاح کشتار جمعی استفاده کرد و تکنولوژی و تجهیزات آن را آمریکا و اروپا به صدام دادند که موجب کشته شدن و زخمی شدن حدود ۱۰۰ هزار ایرانی شد. اما ایران به خاطر اعتقادات دینی مقابله به مثل نکرد. لذا این ایران است که قربانی سلاح کشتار جمعی با حمایت آمریکا شده است.

 

منبع: تسنیم

نظر شما