شناسهٔ خبر: 73048 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

جورج جرداق نویسنده مسیحی درگذشت/ روایتی از چشمه آب تا امام علی (ع)

جرداق « جورج سجعان جرداق» نویسنده ، شاعر و روزنامه نگار مسیحی لبنانی که مجموعه « امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» را به رشته تحریردر آورده است روز چهارشنبه و در سن 84 سالگی در بیروت پایتخت لبنان درگذشت.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، جورج جرداق در سال ۱۹۳۱ میلادی در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان متولد شد و در سال ۱۹۵۰پا به عالم رسانه گذاشت و در روزنامه ها و مجلات الصیاد ، الشبکه ،الانوار، الکفاح العربی ، الجمهور الجدید، الامن ، المجله السعودیه و الوطن و القبس کویت فعالیت کرد و قلم زد.

پدرش یک مهندس ساختمان بود و فعالیت رسانه ای و فرهنگی خود را از رادیو « صوت لبنان» شروع کرد.

جورج جرداق در کودکی از مدرسه فرار می کرد تا بتواند « عین ماء» ( چشمه آب) از چشمه های دشت شرقی لبنان را پیدا کند و بعدها مطلبی را تحت عنوان « مرغزار چشمه ها» نوشت.

هنگامی که مدیریت مدرسه از فرارهای مستمر جورج شکایت کرد، خانواده او از فواد برادرش خواستند تا مراقبش باشد و تعقیبش کند که کجا می رود.

برادر جورج بعداز مدتی به خانواده اش اطلاع داد: آنچه جورج انجام می دهد فایده اش برای او از رفتن به مدرسه بیشتر است.

فواد برای تشویق برادرش که از اسرار او با خبر شده بود، به او کتاب « نهج البلاغه» حضرت امام علی بن ابی طالب (ع) را هدیه کرد تا « بخواند و حفظ کند».

سال ۱۹۶۰ میلادی رسید، جورج تصمیم گرفت مجموعه کتاب های امام علی (ع) صدای عدالت انسانی را بنویسد.

او این مجموعه را در ۵ مجلد تحت نام های «علی و حقوق بشر»، « علی و انقلاب فرانسه»، « علی و سقراط»، « علی و دوران او » و «علی و قومیت عربی» به رشته تحریر در آورد و به عنوان پیوست این کتاب ها نیز « روائع نهج البلاغه» را نوشت.

« میخائیل نعیمه» درباره کتاب امام علی (ع) و جورج می گوید: یقین دارم که نویسنده با تمام وجود و با وجدان و انصاف این کتاب را نوشته و در ترسیم چهره علی بن ابی طالب بی نهایت موفق شده و این میسر نشده است مگر اینکه تصویری زنده از این مرد بزرگ بعداز نبی گرامی (ص) پیش روی جورج بوده است.

مجموعه امام علی (ع) تاکنون ۴ بار تجدید چاپ شده است و سه انتشاراتی در یک سال آن را منتشر کردند.

تاکنون بیش از ۵ میلیون نسخه از این مجموعه چاپ و منتشر و به فارسی ، اردو ، فرانسه و اسپانیایی هم ترجمه شده است.

این کتاب اولین بار توسط «سید هادی خسروشاهی» در سال ۱۳۴۲ به فارسی ترجمه و منتشر شد.

جورج جرداق تاکید کرده است: هیچ پولی را در قبال این مجموعه که به فارسی ، اردو، فرانسه و اسپانیایی ترجمه و چاپ شده است، دریافت نکرده ام و حتی از یک انتشاراتی هم نخواستم یک نسخه آن را به عنوان هدیه و یا حق الزحمه برایم ارسال کند.

براساس این گزارش ، جورج بعداز تکمیل تحصیلات ابتدایی در مدارس مرجعیون که با سبک جدید اداره می شدند، به بیروت آمد اما ارتباط او با زادگاهش قطع نشد.

نزذ شیخ « ابراهیم الیازجی» از علمای عرب ، خلیل مطران (شاعر) ، ادیب معروف رئیف خوری و « فواد افرام البستانی» موسس دانشگاه لبنان تلمذ کرد و درس خواند.

جرداق از همان جوانی ( ۱۸ سالگی) شروع به نوشتن کرد و اعجاب اساتید و بزرگان ادب و فرهنگ زمان خود را برانگیخت.

در سال ۱۹۵۳ که تحصیلات تکمیلی را به پایان رساند ، نوشتن در روزنامه ها و مجلات لبنانی و عربی را با فعالیت درمجله لبنانی « الحریه» شروع کرد و همزمان به تدریس ادبیات و فلسفه عربی در چند دانشکده بیروت مشغول شد.

این نویسنده مسیحی که شوخ طبع بوده و به فکاهیات نیز علاقه داشته است، در سال ۱۹۶۵ به موسسه دارالصیاد منتقل شد و در مجله الشبکه و روزنامه الانوار فعالیت خود را شروع کرد که همچنان منتشر می شوند.

اتحادیه نویسندگان مطبوعات لبنان با صدور بیانیه ای از جورج جرداق به عنوان « گنج ادبیات جهان وعرب» و از سرآمدان دوران خود در ابداع های فکری و فرهنگی ، شعر ، نثر و نقد یاد کرده است.

در این یبانیه جرداق برای نوشتن مجموعه کتاب های« امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» درکنار ده ها کتاب و هزاران مقاله برای روزنامه ها، مجلات و رادیو ستایش شده است.

وی جوایز بسیار ادبی و فرهنگی در سطح بین المللی و عرب را بدست آورده است و آخرین جایزه خود را به دلیل وضعیت نامناسب جسمی نتوانست شخصا دریافت کند.

در این بیانیه به جامعه روزنامه نگاران ، اصحاب ادب و فرهنگ و خانواده فقید و ازجمله موسسه دار الصیاد تسلیت گفته شده است.

پیکر جورج جرداق بعداز مراسم مذهبی یادبودش درعصر جمعه در کلیسای روم ارتدوکس منطقه اشرفیه بیروت پایتخت لبنان به زادگاهش مرجعیون درجنوب این کشور منتقل می شود تا در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شود.

نظر شما