شناسهٔ خبر: 73046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

حیطه های مرتبط با امنیت ملی قابل مذاکره نیست/ تهران به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد

حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: حیطه‌های مرتبط با امنیت ملی، نظیر توانایی‌های دفاعی، هیچگاه و در هیچ سطحی قابل مذاکره نخواهند بود.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پاسخ به گزارش سالانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی، تاکید کرد: در جهان امروز نیاز ملت ها به انرژی و به ویژه نیروی برق، رو به فزونی گذاشته و لازم است برای تامین این نیاز، بدون تهدید شرایط آب و هوایی و اقلیمی، از منابع انرژی پاک حداکثر استفاده را کرد.

وی در این نشست که یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حضور داشت ، افزود: انرژی هسته ای در تامین این نیاز بشر امروز نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه ایفا می کند و همانطور که در تازه ترین گزارش سالانه آژانس آمده است ازهفتاد و دو راکتور هسته ای در حال ساخت در جهان، چهل و هشت راکتور در قاره آسیاست که در میان و بلند مدت تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی این کشورها خواهد داشت.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان مسئولیت اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر اساس مفاد بندهای دوم و سوم اساسنامه آژانس، کمک به کشورهای عضو در امر تحقیق، توسعه و کاربرد انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز دانست و گفت: در اجرای پادمانها نیز لازم است حقوق کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه، بدون هیچگونه محدویت در توسعه فنی و اقتصادی آنها محترم شمرده شود.

دهقانی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و فن آوری های وابسته به آن را برای رشد اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران با اهمیت خواند و گفت: ایران تاکنون ضمن پایبندی کامل به تعهدات حقوقی خود طبق پیمان یادشده و همچنین تبعیت از توافق جامع پادمان، همواره به برخورداری از حقوق هسته ای کامل خود از جمله حق غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز مصمم است.

وی تاکید کرد: این سیاستی است که بر مبنای برنامه ریزی بلند مدت برای تامین نیاز رو به افزایش جمهوری اسلامی ایران به منابع انرژی تدوین شده است.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به سرمایه گذاری قابل توجه ایران در زیر ساخت های هسته ای خود و پیشرفت های به دست آمده در کاربرد انرژی و دانش هسته ای در زمینه های پزشکی، کشاورزی و صنایع تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به همکاری با آژانس انرژی اتمی متعهد است.

وی تاکید کرد: از سال گذشته، فصل نوینی از همکاری ایران با آژانس آغاز شده و پیشرفت های قابل توجهی در پی داشته است که  بر این اساس، ایران اراده سیاسی لازم را برای ادامه این مسیر تا حل همه مسائل و ابهامات دارد.

دهقانی افزود: جمهوری اسلامی ایران ادعای به اصطلاح وجود "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه صلح آمیز هسته ای خود را که بدون هیچ دلیل و مدرک قابل پذیرشی طرح می شود، کاملا رد می کند.

وی بار دیگر تاکید کرد: ایران بر اساس مواضع اصولی خود به همکاری با آژانس برای رفع برخی ابهامات موجود ادامه می دهد ولی همانطور که مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند، حیطه های مرتبط با امنیت ملی، نظیر توانایی های دفاعی، هیچگاه و در هیچ سطحی قابل مذاکره نخواهند بود.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ماهیت فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز فنی دانست و با بیان اینکه بدون شک اجرای این فعالیت ها در محیطی سیاسی صورت می گیرد، گفت: رعایت بی طرفی کامل در اجرای وظایف آژانس، بگونه ای که از یک سو به اعتبار این نهاد ضربه نزند و از سوی دیگر اعتماد اعضاء به نحوه کار آژانس را حفظ کند، از نکاتی است که اجرای آن ضروری است.

دهقانی خطاب به نمایندگان کشورهای جهان افزود: برخی کشورها در سال های اخیر تلاش کرده اند نسبت به تعهد جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع عدم اشاعه هسته ای شک و تردید ایجاد کنند ولی ایران به منظور اثبات اشتباه این کشورها در پانزده ماه گذشته با کشورهای گروه ۱+۵ با حسن نیت وارد مذاکراتی جدی با هدف اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ای خود شده است.

وی افزود: معتقدیم اختلافات موجود فقط از طریق مذاکره حل خواهند شد و در همین رابطه جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه این مذاکرات بر پایه احترام متقابل است تا نگرانی های دو طرف رفع شود.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اگر واقعیات برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد توجه شایسته قرار گیرد و زیاده خواهی ها کنار گذاشته شود، راه حلی مورد رضایت طرفین قابل حصول است و دستیابی به چنین توافق جامعی به نفع همه طرف ها خواهد بود.

نظر شما