شناسهٔ خبر: 73029 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیش‌بینی کاهش تولید نفت اوپک توسط تجار کهنه‌کار نفتی جهان

نفت/1 علی‌رغم اینکه این‌ روزها، تحلیلگران، عدم کاهش تولید نفت از سوی اوپک را پیش‌بینی می‌کنند، تجار کهنه‌کار نفتی جهان می‌گویند که اوپک سقف تولید خود را در نشست آتی خود کاهش خواهد داد.

به گزارش نماینده؛ رویترز به نقل از گروهی از تجار کهنه‌کار نفتی که مالکیت برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری جهان را بر عهده دارند، نوشت، تئوری‌های توطئه را فراموش کنید و خود را برای کاهش تولید نفت اوپک در ماه نوامبر آماده کنید چراکه این چیزی است که آنها نیاز دارند و در گذشته نیز انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش، این دیدگاه مدیران ارشد شرکت‌های ویتول، گانوور و مرکوریا با پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه کشورهای عضو اوپک بعید است در بازار دخالت کرده و از قیمت‌ها حمایت کنند، مغایرت دارد.

قیمت نفت از ۱۱۵ دلار در هر بشکه در ماه ژوئن به شدت کاهش یافته و به کمترین رقم در ۴ سال گذشته و نزدیک به ۸۲ دلار رسیده است.

ایوان تیلور مدیرعامل ویتول در این‌باره گفت، احساس من این است که ما در حال حاضر احتمال کاهش تولید از سوی اوپک را دست کم گرفته‌ایم. همه می‌گویند آنها سقف تولید خود را کاهش نمی‌دهند و من ۱۰۰ درصد مطمئن نیستم. من فکر می‌کنم که در نشست اوپک در مورد کاهش تولید مذاکرات جدی صورت خواهد گرفت.

توربجورن تورنکویست مدیرعامل شرکت سوئیسی گانوور نیز کاهش تولید از سوی اوپک را محتمل دانست و گفت، من فکر می‌کنم آنها در کوتاه‌مدت از قیمت نفت در برابر کاهش‌های بیشتر دفاع خواهند کرد.

وی افزود، من فکر می‌کنم عربستان با کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت مشکلی نخواهد داشت و شاید شاهد برخی کاهش‌های سمبلیک از سوی دیگر کشورها خواهیم بود. احتمالا کویت و امارات نیم‌میلیون بشکه یا بیشتر تولید نفت خود را کاهش دهند.

تورنکویست ابراز تردید کرد که اقدام اوپک قیمت‌ها را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برگرداند. وی در این‌باره گفت، من می‌گویم ما شاهد نفت ۸۰ تا ۹۰ دلاری در میان مدت یا سال آینده خواهیم بود.

مارکو دوناد مدیرعامل مرکوریا، چهارمین شرکت نفتی بزرگ جهان در این‌باره گفت، با فرض عدم برداشته شدن تحریم‌های ایران، اوپک به کاهش تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نیاز دارد؛ اما احتمال پنجاه درصدی کاهش تولید این سازمان وجود دارد.

وی افزود، من احتمالا در مورد امکان کاهش تولید خوش‌بین‌تر هستم اما هنوز بیش از ۵۰ درصد احتمال نمی‌دهم که این اتفاق بیفتد.

وی با توجه به نزدیک شدن به ۲۴ نوامبر و احتمال حصول توافق هسته‌ای گفت، این امر می‌تواند بر میزان نیاز اوپک به کاهش تولید تاثیر بگذارد.

نشست آتی اوپک در وین، یکی از مهم‌ترین نشست‌های اوپک در سال‌های اخیر خواهد بود. در صورتی که هرگونه کاهش در تولیدات اوپک صورت گیرد، نخستین مورد از سال ۲۰۰۸ به شمار خواهد رفت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما