شناسهٔ خبر: 72992 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یک مقام ارشد صنعت حمل و نقل هوایی خبر داد

توسعه تجهیزات فرودگاهی برای افزایش تردد ایرلاین‌ها از آسمان ایران/ آمریکا نمی‌تواند مانع تبادل پول شود

هواپیما/1 یک مقام ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در مورد کارشکنی‌های آمریکا برای جلوگیری از پرداخت پول عبور ایرلاین‌‌های خارجی از فضای ایران گفت: ما از کانال‌های مختلف این پول‌ها را دریافت می‌کنیم و این اقدامات بی‌تأثیر است.

به گزارش نماینده، پروازهای عبوری ایران در ۲۰ مهر ماه در حالی به رقم بی‌سابقه ۱۰۱۵ پرواز در روز رسیده است که این رقم در سال گذشته و در همین تاریخ ۵۵۹ پرواز بود.

پس از تمایل شرکت‌‌های هوایی برای عبور از فضای امن ایران در پی درگیری‌های رخ داده در عراق و لبنان پنج راه‌ هوایی جدید در فضای کشور توسط شرکت فرودگاه‌‌ها ایجاد شد و در حال حاضر با اصلاح مسیرهای ورودی و خروجی به امارات و بحرین تعداد راه‌های هوایی به ۹۶ مسیر رسید.

‌یک مقام صنعت حمل و نقل هوایی کشور در این‌باره به فارس گفت: پس از رکوردزنی پرواز‌های عبوری از فضای کشور که‌ ۱۰۱۵ پرواز در روز بود، همین چند روز پیش نیز شاهد عبور ۱۰۱۱ پرواز از فضای کشور بودیم.

وی بیان کرد: کماکان استقبال از فضای ایران به دلیل امنیت بالا برای ایرلاین‌های خارجی ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در حال رایزنی جهانی برای جذب بیشتر پرواز‌‌های عبوری از فضای کشور هستیم البته این امر نیازمند توسعه تجهیزات فرودگاهی است که در حال انجام است.

این مقام مسئول بیان کرد: در این راستا هماهنگی و همکاری سایر ارگان‌های کشور نیز لازم است تا با نشان دادن امن بودن فضای ایران، ایرلاین‌‌های بیشتری برای عبور از فضای کشور جذب شود و درآمد حاصل از این محل برای کشور افزایش یابد و این خود یکی از روش‌های عدم تکیه به پول نفت است.

وی درباره کارشکنی اخیر آمریکا برای جلوگیری از پرداخت پول عبور از فضای کشور از طریق بانک‌های آمریکایی برای ایرلاین‌های غیرآمریکایی، گفت: ما از کانال‌های مختلف پول عبور از فضای کشور را دریافت می‌کنیم و این عملکرد‌های آمریکا نمی‌تواند مانع رشد پرواز‌های عبوری از فضای ایران شود.

‌بنابراین گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرت لاو بلاگ، امروز اعلام کرد که اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا گفته است: ایرلاین های غیر آمریکایی نمی توانند از طریق مؤسسات مالی آمریکایی پولی بابت عبور از آسمان ایران یا فرود اضطراری در خاک این کشور پرداخت کنند.

بر اساس این بخشنامه جدید، پرداخت‌های شرکت‌های هواپیمایی خارجی نمی‌تواند از طریق سیستم مالی آمریکا صورت پذیرد، یعنی تنها شرکت‌های هوایی آمریکایی می‌توانند از سیستم مالی آمریکا برای پرداخت پول بابت پرواز بر فراز آسمان ایران یا فرود اضطراری در این کشور استفاده کنند.

بنا به تحلیل پایگاه اینترنتی اکسپرت لاو بلاگ، تغییر سیاست پس از آن صورت گرفته است که گزارش‌های جدید حکایت از افزایش حجم پروازهای بین‌المللی بر فراز آسمان ایران دارد، زیرا شرکت های هوایی کمتر از آسمان کشورهای عراق و اوکراین استفاده می کنند؛ دو شرکت ایرفرانس و ویرجین آتلانتیک، پروازهای خود از آسمان عراق را به حالت تعلیق در آورده‌اند؛ البته طبیعتا این بخشنامه فضا را برای استفاده شرکت‌های غیرآمریکایی از موسسات مالی غیر آمریکایی جهت پرداخت پول به ایران را باز گذاشته است. ‌

به گزارش فارس خدمات نشستن و برخاستن هواپیماها شامل خدماتی است که به وسیله برج کنترل‌، منطقه تقرب‌، خدمات مرتبط با باند پرواز، ارتباطات رادیویی، خدمات آتش‌نشانی و آمبولانس، خدمات امنیتی قابل انتساب به مناطق پرواز هواپیما و غیره ارائه می‌شود.

‌تعرفه این خدمات هم به عنوان تعرفه نشست هواپیما در فرودگاه ‌بین‌المللی مثلاً مهرآباد طبق ماده ۶۳ قانون مربوطه تعیین می‌شود. تعرفه نشستن هواپیما در مورد هر هواپیمایی که از تسهیلات فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هم در حالت نشستن و هم در حالت برخاستن استفاده می‌کند، محاسبه‌ می‌شود.

ماده ۶۳ (قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین)، تعرفه نشستن هواپیما را طبق حداکثر وزن پروازی هواپیما (MTOW) در نظر می‌گیرد. صورت حساب این هزینه مطابق با نوع هواپیما برای هر نشستن یا برخاستن‌، توسط فرودگاه بین المللی‌ صادر و از شرکت‌های هواپیمایی وصول می‌شود.

 

نظر شما