شناسهٔ خبر: 72954 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قول نوبخت برای تامین اعتبار مسکن مهر عملی نشد/ ابهام در منابع اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی

مسکن مهر/1 علیرغم اینکه از وعده نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری برای تامین اعتبار خدمات زیربنایی مسکن مهر ۲ ماه می گذرد، اما هنوز از ابلاغ این اعتبار برای تکمیل آب و برق واحدهای مسکن مهر خبری نیست.

به گزارش نماینده، اواسط شهریور ماه سال جاری بود که جلسه‌ای برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه نوبخت به جهانگیری و سایر مسئولان ارشد وزارتخانه ها قول داد تا ۷۰۰ میلیارد تومان را دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان را وزارت نیرو برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر تا پایان شهریور تقبل کنند.

اما با گذشت تابستان نه تنها این ۷۰۰ میلیارد تومان بلکه آن  ۳۰۰ میلیارد تومان وزارت نیرو نیز تامین نشد.

با ورود به فصل پائیز و در ۱۵ مهر ماه بود که نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور طی نامه‌ای به شماره ۴۰۹۰۴۲۲۴ به وزارت نیرو ابلاغ کرد تا از محل حق انشعابات ۳۰۰ میلیارد تومان بابت احداث شبکه آب، برق و فاضلاب مسکن مهر اقدام کند.

با وجود اینکه بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو عنوان می کنند که تکمیل برخی واحدهای مسکن مهر منتظر تامین آب و برق هستند هنوز با گذشت دو ماه از وعده نوبخت خبری از تامین ۷۰۰  میلیارد تومان نیست.

اگر چه ۳۰۰ میلیارد تومانی هم که در اوسط مهر ماه ابلاغ شد را باید به فال نیک گرفت اما این مبلغ بسیار ناچیز است و با مبلغ ۵۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده مورد نیاز برای تکمیل اب و برق مسکن مهر فاصله زیادی دارد.

*برای تامین پایدار آب و برق نیازمند تخصیص منابع هستیم

جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در امور آب و برق مسکن مهر با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های آب و برق مسکن مهر نیازمند ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: برای تامین پایدار آب و برق نیازمند تخصیص منابع است.

وی اعلام زمان دقیق تکمیل زیرساخت‌های آب و برق مسکن مهر را مستلزم درنظر گرفتن متغیرهای مختلف دانست و اظهار داشت: با توجه به توانایی مجموعه‌های اجرایی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو، درصورت تامین اعتبار، بیش از ۸۰ درصد واحدهای باقی‌مانده را می‌توان طی دو ماه تکمیل کرد.

وی با بیان اینکه بحران آب، تامین آب طرح‌های مسکن مهر را بیشتر با مشکل مواجه کرده است، گفت: وزارت نیرو تامین آب کوتاه‌مدت را انجام داده اما تامین پایدار آب و برق نیازمند تخصیص منابع موردنیاز است.

عدم اختصاص این ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی نوبخت ظاهراً به این دلیل است که چون در بودجه این مبلغ پیش‌بینی نشده است منابع آن مشخص نیست و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به دنبال منبعی تامین این اعتبار است.

به نظر می‌رسد، دولت برای این کار باید اقدام به جابجایی ردیف بودجه و یا از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها این مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان را تأمین کند.

*بیش از ۷۰۰ هزار مسکن مهر را تحویل می دهیم

پیش‌تر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز از وعده تقبل پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی وزیر نیرو برای تأمین خدمات زیربنایی خبر داده بود.

احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به اینکه اگر این مبالغ پرداخت شود، ما قادر هستیم که ۳ برابر آن مبلغ کار انجام دهیم، تأکید کرد: اگر این اعتبارات تخصیص یابد آمادگی این را داریم که بیش از ۷۰۰ هزار مسکن مهر را تحویل دهیم.

*سرما انجام کارهای اجرایی را با کندی مواجه می کند

این در حالی است که که حتی اگر اعتبار ۷۰۰ میلیاردی وعده داده شده هم محقق شود، ورود به فصل سرما انجام کارهای اجرایی را با دشواری و کندی مواجه خواهد کرد.

به گزارش فارس، همچنین قول‌هایی مبنی بر تأمین یک هزار میلیارد تومان دیگر برای خدمات زیربنایی در نیمه دوم سال جاری داده شده است که با توجه به تاخیر در اختصاص اعتبار هزار میلیارد تومانی نخست تا شهریور ماه سال جاری، به نظر می رسد اختصاص این هزار میلیارد تومان به سال ۹۴ موکول شود.  

 

نظر شما