شناسهٔ خبر: 72814 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اهل قلم، محرم و خاطرات هیأت/

روایت حسن‌بیگی از توسل زنان ترکمنی به امام حسین(ع)

حسن بیگی ابراهیم حسن بیگی گفت: اتفاقی که هر ساله رخ می‌دهد اینکه زنان و مردان اهل سنت که به خیابان‌ها آمده و دسته‌ها را همراهی می کنند مقدار زیادی پارچه و روسری به علم می‌بندند، به حدی که علم مملو و پوشیده از پارچه و روسری می شود.

به گزارش نماینده ابراهیم حسن بیگی نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون حضور خود مجالس عزاداری اظهار داشت: در دوران کودکی و نوجوانی مدتی را در بندر ترکمن در گرگان گذراندم، در این ناحیه اقلیتی فارس و شیعه و اکثریتی اهل سنت سکنی دارند.

وی افزود: در این بندر دو مسجد وجود دارد که ایام محرم و عاشورا دسته‌های عظیمی از آنها به راه می افتد و بخش اصلی خیابان‌های شهر را احاطه می کند.

این نویسنده تصریح کرد: اتفاقی که هر ساله رخ می‌دهد اینکه زنان و مردان اهل سنت که به خیابان‌ها آمده و دسته‌ها را همراهی می کنند مقدار زیادی پارچه و روسری به علم می‌بندند، به حدی که علم مملو و پوشیده از پارچه و روسری می‌شود، از سوی دیگر فردی با گونی هر چند متر این روسری و پارچه‌های نذری را باز کرده تا سبک شود و در مسیر تعداد دیگری بتوانند روسری گره بزنند.

نویسنده «رمان محمد (ص)» گفت: این اعتقاد زنان و مردان ترکمن در کنار اشک و راز و نیاز زیباست و این باور مذهبی اهل سنت هیچ گاه در رسانه‌ها منعکس نمی شود. اینکه زنان ترکمن با چه اعتقاد و خلوصی علم امام حسین(ع) را آذین می بندند در نوع خود زیباست.

وی در پاسخ به اینکه اکنون در چه مجالسی با چه خصوصیاتی شرکت می کنید، توضیح داد: من سالهاست در شهر‌های متعددی زندگی کرده و محیط زندگی‌ام متغیر است، در هیات‌هایی در شهرهای البرز، مالزی و تهران شرکت کرده‌ام و اکنون بواسطه کلاس‌‌ها در کیش هستم و در مراسم این خطه شرکت می‌کنم.

 

نظر شما