شناسهٔ خبر: 72792 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

سید حسن نصرالله در سخنرانی شب عاشورا:

جنگ شیعیان در منطقه با آمریکا و اسرائیل است/«میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله است

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه غربی‌ها می‌خواهند بحران کنونی در منطقه را دعوای شیعه و سنی نشان دهند، ابراز داشت: جنگ شیعیان با اهل تسنن نیست جنگ با طرح آمریکا برای هژمونی بر منطقه است با اسرائیل و تکفیری‌هاست.

به گزارش نماینده به نقل از المنار، مراسم عزاداری در مجتمع سید الشهدا شهر بیروت با تلاوت آیاتی از قرآن و با حضور صدها عزادار حسینی درحالی آغاز شد که جمعیت با مشاهده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شروع به سر دادن شعار «یا الله یا الله...سید حسن نصرالله» از وی استقابل کردند.

طی ۹ شب برگزاری مراسم عزاداری در در مجتمع سید الشهدا محله ضاحیه در جنوب شهر بیروت، این اولین بار بود که دبیرکل حزب الله در میان جمعیت حاضر می شود و سخنرانی‌های پیشین وی به صورت ویدئو کنفرانس از طریق شبکه المنار در میان حاضران پخش شده است.

وی در ابتدای این سخنرانی با اشاره به اینکه پارلمان لبنان به زودی مهلتش تمام می‌شود و در صورت تمدید نشدن یا عدم برگزاری انتخابات جدید فعالیتش متوقف می‌شود که این مسئله منجر به خلا سیاسی در لبنان می‌شود تاکید کرد که اکنون سه گزینه مطرح است؛ انتخابات، تمدید و یا خلا سیاسی که حزب الله چه برای برگزاری انتخابات و چه برای تمدید آماده است. که طبیعتا انتخابات ترجیح دارد.

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه تمام گروه‌های سیاسی و تشکل‌های پارلمانی برای کمک به کشور در راستای خروج از بحران مسئولند تاکید کرد که حزب الله با خلا سیاسی در پارلمان لبنان مخالف است، ابراز داشت که سرنوشت پارلمان نیاز به خرد دارد و حزب الله در کنار دیگر جریانات سیاسی لبنان آماده کمک برای برون رفت از بحران هستند.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه در پرونده انتخاب ریاست جمهوری لبنان هم گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند تا سریع‌تر رئیس جمهور انتخاب شود تاکید کرد که حزب الله می‌خواهد سریع‌تر رئیس جمهور در کاخ بعبدا باشد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه برخی از طرف‌های سیاسی در لبنان طرف‌های منطقه‌ای همچون ایران و سوریه را عامل تاخیر در برگزاری انتخابات می‌دانند، ابراز داشت که مقامات این دو کشور همواره تاکید کرده‌اند که این مسئله داخلی لبنان است.

وی با اشاره به لزوم مطرح شدن اختلافات سیاسی در لبنان در سطح ملی بجای سطح منطقه‌ای، تصریح کرد که مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که مسئله ریاست جمهوری لبنان یک مسئله داخلی است، نه ایران و نه سوریه در زاای تسریع در انتخاب رئیس جمهور چیزی نخواسته‌اند و ما از متحدان خود مطمئن هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه برخی مدعی می‌شوند که بن بست سیاسی در لبنان به مسئله هسته ای ایران ارتباط دارد تصریح کرد که ایران در مذاکرات هسته‌ای تنها بر مسئله هسته‌ای متمرکز است که این موضعی از سر قدرت و حکمت است و درباره هیچ مسئله‌ای از عراق، لبنان، یمن یا آذربایجان مذاکره نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند لبنان را از مصیبت بزرگی نجات داد، تاکید کرد که هیچ گزینه‌ای به جز ارتش لبنان نمی‌تواند امنیت را به کشور بازگرداند و فتنه در شمال لبنان و طرابلس را دفع کند.

وی با بیان اینکه اهالی شمال لبنان، جریان مستقبل و رئیس این جریان عامل اساسی در به وجود آمدن بحران کنونی در شمال لبنان هستند، تاکید کرد که اکنون در مرحله اساسی هستیم که باید از آن عبور کنیم.

دبیرکل حزب الله با اشاره به ضرورت گفت‌وگو برای حل بحران کنونی در شمال لبنان تاکید کرد که حزب الله آماده گفت‌وگو با المستقبل برای حل مشکلات است.

سید حسن نصرالله در ادامه به مسئله هبه نظامی ایران به ارتش لبنان پرداخت و گفت: ما از هر کمکی به ارتش لبنان از جمله کمک ایران به ارتش حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی در لبنان این مسئله را سیاسی کرده‌اند اظهار داشت که اگر دولت این هدیه را قبول کند به سود ارتش و دولت است.

وی با بیان یانکه ایران این هدیه را بدون هیچ پیش شرط یا پولی به لبنان ارائه داده است تاکید کرد که ایران می‌خواهد به لبنان کمک کند.

دبیرکل حزب الله افزود: ایران هیچ مشکلی را برای لبنان نمی‌خواهد اگر قبول کردید سود کرده‌اید و اگر قبول نکردید آزاد هستید، خودتان ضرر می‌کنید.

 

وی با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند بحران کنونی در منطقه را دعوای شیعه و سنی نشان دهند تصریح کرد که آنچه در منطقه روی می‌دهد سرنوشت فرزندانمان را مشخص می‌کند.

نصرالله افزود: بحران بزرگی در جریان است و جنگ شیعه و سنی نیست در لیبی دو محور منطقه‌ای ترکیه و قطر با محور امارت و عربستان درگیر هستند کجای این دعوا شیعه و سنی است.

وی با اشاره به اینکه در مصر هم دعوا شیعه و سنی نیست و در سوریه هم دعوای جبهه النصره یا جبهه ثوار سوریه یا دیگر گروه های مسلح دعوای شیعه سنی نیست همانطور که در عین العرب دعوای شیعه و سنی نیست و هدف قرار دادن مسیحیان و ایزدی ها ربطی به جنگ شیعه و سنی در عراق ندارد تاکید کرد که آنچه در منطقه روی می دهد دعوای سیاسی است و قدرت‌های منطقه‌ای و جریان‌های سیاسی با یکدیگر درگیر هستند این دعوا مذهبی نیست.

 

سید حسن نصرالله ابراز داشت: جنگ شیعیان با اهل تسنن نیست جنگ با طرح آمریکا برای هژمونی بر منطقه است با اسرائیل و تکفیری‌هاست.

 

نظر شما