شناسهٔ خبر: 72786 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آسیب‌شناسی مداحی عاشورایی؛

یک آهنگساز: متاسفانه برخی از مداحان از نغمه‌‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند/ باید به مداحان موسیقی آموزش دهیم

مداحی طی چند سال گذشته مداحان زیادی پا به عرصه گذاشته‌اند که متاسفانه بین آن‌ها به جای رقابت سالم چشم و هم چشمی وجود دارد و این افراد از سنت پیش کسوتان خود کاملا فاصله گرفته‌اند.

به گزارش نماینده سعید ذهنی آهنگساز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص موسیقی عاشورایی بیان کرد:موسیقی عاشورایی نه به لحاظ ساختاری بلکه به لحاظ تم، با دیگر موسیقی‌ها تفاوت دارد همین تم ومضمون است که یک اثر را عاشورایی می‌کند.

وی در ادامه افزود: وقتی که سخن از موسیقی عاشورایی می‌کنیم ذهن مخاطب به سمت‌ تم‌های عربی می رود در صورتی که موسیقی عربی به تنهایی نماینده تمام تم‌های عاشورایی نیست.

ذهنی تصریح کرد: ما موسیقی‌هایی با نغمه‌ها و سازهای ایرانی داریم که کاملا حال و هوای عاشورایی دارند بنابراین توجه به مضمون و داستان در به وجود آمدن و طراحی یک اثر نقش قابل توجهی دارد.

این آهنگ ساز اظهار داشت: زمانی که ما آواها و نواهایی را همچون طبل و سنج می‌شنویم فضای محرم و عاشورا برای ما تداعی می‌شود چون سابقه مذهبی این سازها در ذهن ما ماندگار شده است.

ذهنی بیان کرد: متاسفانه بعضی از مداحان در مراسم‌های عزاداری به جای استفاده از اشعار مذهبی و سوگواری، از نغمه‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند که اشعار مذهبی را زیر سوال می‌برند.

وی افزود: مداحان و مدیحه سرایان ما می‌توانند به جای استفاده از نغمه‌های غیر مجاز و غیر متعارف از اشعار پیشکسوتان این عرصه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: طی چند سال اخیر مداحان زیادی پا به عرصه گذاشته‌اند اما این افراد به جای رقابت سالم و زیاد کردن بار معنوی این مجالس، بیشتر به چشم و هم چشمی می‌پردازند و بعد معنوی قضیه کمتر در نظر گرفته می‌شود.

ذهنی اظهار داشت: ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌توانند از طریق یک تعامل سازنده با مداحان و برقراری یک ارتباط مناسب و با در اختیار گذاشتن اشعار و نغمه‌هایی آیینی و دینی خط مشی مداحان را مشخص کند.

این‌ آهنگساز ادامه داد:‌ اگر برای مداحان دوره‌های آموزشی موسیقی برگزار شود، آن‌ها با شناخت از موسیقی سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و دیگر شاهد برخی از مشکلات فعلی نخواهیم بود.

نظر شما