شناسهٔ خبر: 72631 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بروجردی: برخی خرسند نیستند که توافق هسته‌ای نهایی شود

بروجردی یک نماینده مجلس گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی خرسند نیستند که توافق هسته‌ای نهایی شود و تحریم‌ها برداشته شوند.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا)، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در حاشیه سفرش به فرانسه در گفت‌وگو با شبکه خبری یورونیوز در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران با آمریکا و همپیمانانش برای مقابله با داعش گفت: متاسفانه در پیدایش این پدیده شوم تروریستی آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌یی‌اش نقش داشتند. ما که از روز اول در واقع به صورت عملی درگیر بودیم، حالا آمریکایی‌ها که نظاره‌گر این وضعیت تاسف بار بودند بعد از سربریده شدن دو خبرنگار آمریکایی توسط داعش و فشار افکار عمومی آمریکا این تصمیم را گرفتند که مبارزه را شروع کنند. بنابراین ما به دلیل این که تعدادی از به‌وجود آورندگان داعش عضو این ائتلاف هستند، عملا نمی‌توانیم اعتماد کنیم چون یک تناقض جدی وجود دارد بین کسانی که خودشان آن را به‌وجود آوردند و حالا می‌خواهند مبارزه بکنند. بنابراین با توجه به این تناقض و بی‌اعتمادی ما کار خودمان را داریم به پیش می‌بریم و آمریکایی‌ها هم در قالب ائتلاف عمل می‌کنند.

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که به تازگی شرکت بویینگ بعد از سی و پنج سال حاضر به معامله با ایران شده، آیا این نشان از روند کاهش تحریم‌هاست یا گشایشی در رابطه ایران و آمریکا؟ آیا اتفاقی در روابط ایران و آمریکا افتاده است؟ ادامه داد: بعد از موافقت‌نامه ژنو مذاکرات به‌خصوص با آمریکایی‌ها تاثیر گذاشت روی فضای روانی حاکم بر روابط ایران و آمریکا و ایران و غرب و کل منطقه. البته متاسفانه برخی از کشورهای منطقه به آمریکا فشار می‌آورند و برخی از کشورهای اروپایی در مخالفت با این روند که این اتفاق نیفتاده، برخی خرسند نیستند از این که این توافق نهایی بشود و تحریم‌ها برداشته شوند. بنابراین علت این خبرهایی که بالاخره پنهان هم نیست و پخش هم شده و بویینگ هم قطعه داده برای هواپیماهای ما، مقدار زیادش متاثر از این مذاکرات است. تا ببینیم ۲۴ نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد.

این نماینده مجلس درباره این که آیا ایران حاضر است جای روسیه را برای صادرات گاز به اروپا بگیرد؟ خاطرنشان کرد: تامین گاز از طرف ما برای اروپا یک بحث قدیمی است و تا حالا آمریکایی‌ها مخالف بودند. مطلع هستید حتی در بحث ادامه خط لوله‌ای که گاز ما را به ترکیه متصل می‌کند به طرف اروپا خیلی در مقطعی جدی بود منتها این هم از آن کارهایی است که ما از آمریکایی‌ها شاهد بودیم که هر وقت گامی بخواهد برداشته شود آمریکایی‌ها فشار وارد می کنند که این اتفاق نیفتد. در این مقطع هم فکر می‌کنم سیاست آمریکا همان سیاست گذشته باشد در جهت مخالفت با یک چنین پدیده‌ای.

نظر شما