شناسهٔ خبر: 72612 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس مجلس دومای روسیه 25 آبان به تهران می‌آید

کراپ‌شده - علی لاریجانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران-روسیه اعلام کرد: رئیس مجلس و رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل و خارجی مجلس دومای روسیه در روزهای 25 و 26 آبان همراه با هیأتی پارلمانی وارد تهران می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران-روسیه صبح امروز (شنبه) در نشستی خبری که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به ارائه گزارشی از سفر اخیر هیأت پارلمانی ایران به روسیه پرداخت و اظهار داشت: سفر گروه دوستی ایران به دعوت طرف گروه دوستی و پارلمانی روسیه و ایران انجام شد، هیأت پارلمانی روسیه سال ۹۱ به ایران سفر کرده بود و در سفر به تهران از گروه دوستی و پارلمانی ایران دعوت کرد تا به این کشور سفر کنند به همین دلیل ما ۴ آبان ماه برای انجام سفری ۵ روزه عازم روسیه شدیم.

وی افزود: «ناریشکن» رئیس مجلس دومای روسیه و همچنین رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل و خارجی مجلس دومای روسیه در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان برای گسترش روابط دوجانبه و پارلمانی به تهران سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: در سفر به روسیه ملاقاتی با رئیس مجلس چچن داشتیم و سپس در جمع نمایندگان مجلس این کشور حاضر شدیم و بنده در آنجا سخنرانی داشتم و مواضع ایران را درباره بحران‌های منطقه‌ای و خطر تروریسم و گروه‌های افراطی بیان کردند.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و روسیه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در سفر به چچن همچنین با اعضای هیأت دولتی این کشور جلسه‌ای برگزار کردیم و نیز با وزرای صنایع و بهداشت چچن دیدار داشتیم، سپس به مسکو آمدیم و نشستی با گروه دوستی مجلس دومای روسیه برگزار کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه و مواضع آمریکا در منطقه و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح کردیم و دیدیم مواضع کشور روسیه با مواضع ایران در این موارد همسو و همگراست.

وی ادامه داد: همچنین جلسه‌ای با رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل و سیاست خارجی مجلس روسیه داشته و مواضع خارجی ۲ کشور در این جلسات به درستی مطرح شد از جمله به مسائلی چون داعش و نقش گروهک‌های تروریستی در ایجاد بحران در منطقه در این جلسات پرداخته شد.

سبحانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جلسه‌ای نیز با معاون مجلس سنای روسیه برگزار کردیم، یادآور شد: معاون مجلس سنای روسیه فردی مسلمان بوده و به خوبی از مواضع ایران درباره مسائل مختلف پشتیبانی، حمایت و اعلام کرد که مواضع ایران را مورد تأیید قرار می‌دهد، همچنین در این جلسات به این نکته اشاره شد که آمریکا به دنبال افزایش ‌ها برای ایجاد بحران‌سازی در خاورمیانه بوده و تفرقه میان مسلمانان را تقویت می‌کند اما مقامات روسیه اشاره کردند که متأسفانه آمریکا دست به تفرقه میان مسیحیان نیز زده است.

رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و روسیه تأکید کرد: در این نشست‌ها علاوه بر اعلام مواضع ۲ کشور در مورد مسائل مختلف، پیشنهاد شد که ایران و روسیه همگرایی بیشتری برای رفع تحریم‌ها در ایران و روسیه داشته باشند چرا که روسیه نیز مدت‌هاست که مورد تحریم آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است، بنابراین یکی از راهکارهایی که برای رفع تحریم‌ها و موانع از سوی جمهوری اسلامی ایران در این سفر پیشنهاد شد تصویب پیمان پولی بود و مقامات روسیه تأکید کردند که این پیشنهاد را در کمیسیون بودجه و اقتصادی این کشور مورد توجه قرار می‌دهند، همچنین پیشنهاد شد که نشست‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف میان گروه‌های دوستی-پارلمانی ۲ کشور برگزار شود.

سبحانی‌فر تأکید کرد: در تمامی ‌نشست‌ها مقامات سوریه تأکید کردند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است و ما از مذاکرات انجام شده میان ایران و گروه ۱+۵ حمایت می‌کنیم البته ما از مقامات روسی انتظار داریم که در برنامه‌های هسته‌ای مذاکرات را مورد حمایت قرار داده و برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار دهند.

نظر شما