شناسهٔ خبر: 72438 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زیر بازارچه کتاب/ هفته اول آبان ۹۳

حیات بازار کتاب با «من زنده‌ام»/ اهمیت مقاتل مستند شیعه با مراجعه به «لهوف»

کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد در هفته اول آبان ۹۳، پرفروش‌ترین کتاب در سطح کشور شد و بعد از آن مقتل «لهوف» در جایگاه دوم و کتاب‌های «انسان ۲۵۰ ساله» و «قرارگاه‌های فرهنگی» به صورت مشترک سوم شدند

به گزارش نماینده به نقل از فارس، فروش از موضوعات مورد بحث در حوزه‌ کتاب بوده و مسئله‌ای است که فروشندگان، نویسنده‌ها و ناشران با آن مرتبط هستند و از دغدغه‌های همیشگی این قشر به حساب می‌آید.

برای دریافت فهرست کامل پرفروش‌های هفته اول آبان 93 اینجا  کلیک کنید.

خبرگزاری فارس در راستای ترویج مطالعه و معرفی کتاب‌هایی که در میان مخاطبان از استقبال بیشتری برخوردار بوده اقدام به تهیه جدولی از فروش کتاب در فروشگاه‌های سطح کشور می‌نماید و پنج عنوان کتاب پُرفروش هفته را از کتاب‌فروشی‌هایی که در این فهرست قرار دارند اخذ و منتشر می‌کند. (برای مشاهده پرفروش‌های هفته‌های دوم شهریور، سوم شهریور، چهارم شهریور، اول مهر، دوم مهر، سوم مهر، چهارم مهر و پایانی مهر کلیک کنید.)

 

 

با توجه به تاکید خبرگزاری فارس به کتاب‌فروشی‌هایی که در این فهرست وارد می‌شوند مبنی بر ارائه آمار منظم به صورت هفتگی باز با این حال شاهدیم که فروشگاه‌های امیرکبیر 1(تهران)، پاتوق کتاب آسمان(یزد)، پاتوق کتاب آسمان(سبزوار) و مروارید(تهران) نسبت به ارائه آمار اقدامی نکرده و هرکدام به دلایلی در این جدول فاقد اطلاعات هستند.

با توجه به اینکه هفته گذشته همزمان بود با آغاز ماه محرم الحرام و آغاز این ماه مصادف است با قیام اباعبدالله الحسین (ع)، توجه و اقبال به کتاب‌هایی که موضوعات عاشورایی دارند از میزان بالایی برخوردار بوده است. «72 سخن عاشورایی»، «آفتاب در مصاف»، «قیام اشک»، «فرات حیات»، «اشک باید راز دار باشد»، «سقای آب و ادب»، «نامیرا»، «خادم ارباب کیست»، «مقتل آه»، «روضه‌های ناشناخته»، «لهوف»، «مقتل علامه عسگری»، «یاران شیدای حسین‌بن‌علی(ع)»، «چهار گفتار عاشورایی»، «طوفان واژه‌ها»، «رقعه»، «از دیار حبیب»، «پدر، عشق، پسر»، «راز شادی امام حسین در قتلگاه»، «زبور اشک»، «مقتل جامع سیدالشهدا»، «کربلا مبارزه با پوچی‌ها»، «سلوک عاشورایی»، «عزادار حقیقی»، «وارثان عاشورا»، «قصه عاشورا»، «زندگانی امام حسین (ع)»، «حماسه حسینی»، «کوثر کربلا»، «آفتاب در حجاب»، «عشق ادب اخلاص»، «حسین عقل سرخ» و «عطر عطش» از جمله عناوینی بودند که در هفته گذشته توانستند در سطح کشور پرفروش شوند.

 

شعر در میان ایرانیان یکی از موضوعاتی است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از همین رو همیشه شاهدیم که سروده‌های شاعران در قالب‌های متفاوت از توجه بسیاری برخودار بوده است. همزمان با آغاز ماه محرم توجه به شعر نیز جهت‌گیری خاص خود را می‌یابد و می‌بینیم که این موضوع در پرفروش‌های کتاب نیز خودنمایی می‌کند. مجموعه اشعار سیدحمیدرضا برقعی که از آیینی سرایان جوان و صاحب نام است در هفته‌ای که گذشت مورد توجه و اقبال مخاطبان قرار داشته است. «رقعه» و «طوفان واژه‌ها» دو مجموعه شعر آیینی و عاشورایی این شاعر برجسته است که در هفته گذشته مورد توجه بوده است.

 

توجه به کتبی که بیشتر از بیانات رهبر انقلاب منتشر شده از نکات جالب توجه در میان پرفروش‌ها است، اما میزان اقبال به سخنان عاشورایی رهبر انقلاب که در غالب کتاب به چاپ رسیده نشان از این دارد که در این حوزه، ایشان توجه ویژه‌ای داشته و مخاطبان نیز در مراجعه به کتب ایشان توجه دارند.

 

یکی از مباحثی که در میزان فروش کتاب‌ها تاثیر دارد جریان‌های رسانه‌ای است که برخی نویسندگان به منظور قرار گرفتن در کانون توجه به پا می‌کنند تا با اقبال مواجه شوند. اتفاقی که پس از انتشار کتاب «بیشعوری» موجب شد که این کتاب در صدر توجه برخی مخاطبان قرار بگیرد اما با گذشت کمتر از یک ماه شاهدیم که این کتاب در سراشیبی قرار گرفته و موج آن فروکش کرده است. این موضوع اکنون برای برخی کتاب‌های دیگر نیز ایجاد شده که باز هم ناشی از همین نکته است.

 

«شاهرخ حر انقلاب اسلامی» عنوان کتابی است که انتشارات امینان آن را به چاپ رسانده و در هفته اول آبان 93 مورد توجه بوده و در برخی کتاب‌فروشی‌های در میان پرفروش دیده شده است. شاید بتوان گفت عنوان این کتاب و موضوع آن توانسته در آغاز ماه محرم برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

 

کتاب «اسرار آیت» که چند روز از رونمایی رسمی آن در خبرگزاری فارس نمی‌گذرد نیز دیگر عنوانی است که مورد توجه بوده است و موجب شده تا در میان پرفروش‌ها جایی برای خود باز نماید.

این کتاب که زندگی‌نامه و روزگار مبارزاتی شهید حسن آیت را روایت کرده است اولین کاری است که به این شهید مبارز اختصاص داشته است. این کتاب از سوی انتشارات اشراق حکت به قلم جواد موگویی منتشر شده است.

تعلق گرفتن جایزه نوبل ادبیات سال 2014 به «پاتریک مودیانو» موجب شد تا این نویسنده مورد توجه قرار بگیرد و ترجمه کتب وی در کتاب‌فروشی‌های ایران پرفروش شود. کتاب‌های وی که این نیز می‌تواند از مصادیق موج باشد در هفته‌های اخیر مورد توجه بوده و با اقبال روبرو گردیده است.

هفته اول آبان 93 در حوزه فروش با اتفاقات جالبی مصادف بود. این هفته بر خلاف هفته‌های گذشته در رده بندی ناشران پرفروش با تغییراتی روبرو گردید. انتشارات «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» ناشری است که توانست در این هفته پرفروش‌ترین ناشر شود. انتشارات «سوره مهر» دیگر ناشری است که در این هفته در جایگاه دوم قرار گرفت و این در حالی است که این ناشر در هفته‌های گذشته معمولا در جایگاه اول قرار می‌گرفت. انتشارات «کتاب نیستان» و «دفتر نشر معارف» دو ناشری هستند که توانستد به صورت مشترک در جایگاه سوم قرار بگیرند.

 

در هفته اول آبان 93 نویسنده‌هایی پرفروش شدند که در نوع خود جالب توجه هستند. معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام» نویسنده‌ای است که بیشترین میزان فروش را در این هفته به خود اختصاص داده است. سیدمهدی شجاعی نویسنده کتاب‌هایی چون، «سقای آب و ادب»، «آفتاب در حجاب»، «پدر، عشق و پسر» و ... توانست در رتبه دوم پرفروش‌ترین نویسنده‌ها قرار بگیرد. سیدبن‌طاووس فقیه، ادیب، شاعر، محدث و عارف بزرگ شیعه، مولف مقتل «لهوف»، «مصباح الزائر و جناح المسافر» و ... نیز سومین نویسنده‌‌ای است که در این هفته آثارش در میان پرفروش‌ها قرار داشته است.

کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد که شرحی از خاطرات دوران اسارت این بانوی آزاده است توانست در هفته اول آبان 93 در صدر جدول پرفروش‌ها قرار بگیرد. این کتاب را انتشارات بروج چاپ کرده و به تازگی با قیمت 8500 تومان در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان به این کتاب قرار گرفته است.

«لهوف» دیگر کتابی است که در این هفته مورد توجه بوده و توانست در رتبه دوم پرفروش‌های این هفته قرار بگیرد. این کتاب که یکی از مقاتل معتبر عاشورا است معمولا مورد توجه مخاطبان واقعه عاشورا قرار می‌گیرد. کتاب «قرارگاه‌های فرهنگی» و «انسان 250 ساله» دو کتابی هستند که از سوی انتشارات «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» منتشر شده و از زمان انتشار آنها بارها مورد توجه بوده است.

برای دریافت فهرست کامل پرفروش‌های هفته اول آبان 93 اینجا    کلیک کنید.

جدول نهایی پرفروش‌های کتاب در هفته اول آبان 93

 

ردیفعنوان
پرفروش اولمن زنده‌ام
پرفروش دوملهوف
پرفروش سومانسان 250 ساله - قرارگاه‌های فرهنگی

 

 

نظر شما