شناسهٔ خبر: 72357 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گفتگو با محمدرضا عیوضی/

موسیقی باید نگاه حمایتی و ارزشی داشته باشد

عیوضی/1 خواننده موسیقی گفت: موسیقی سنتی می‌تواند هم‌پای موسیقی پاپ قرار بگیرد.

محمدرضا عیوضی خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ، در خصوص بازتاب موسیقی سنتی و مدرن در جامعه‌ی کنونی گفت: با سلیقه‌ای شدن موسیقی ممکن است با پسندیدن یک سبک موسیقی از آن پیروی کند و یا تمایل چندانی به شنیدن آن سبک موسیقی نشان ندهد. با قبول این که سبک‌های متنوعی در جامعه‌ی ما وجود دارد اما باید به نوع موسیقی نگاه حمایتی و ارزشی گذاشته شود.

خواننده موسیقی سنتی افزود: این سبک، از جمله سبک‌های موسیقی است که از دیرباز بوده وامروزه نیز عده‌‌ای خاص به آن علاقه نشان می‌دهند، یعنی در جامعه فراگیر نیست مگراینکه در موسیقی سنتی تغییراتی ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: در موسیقی سنتی هیچ هارمونی در ترکیب سازها وجود ندارد و اغلب سازها با هم هم‌نوازی می‌شوند و این امر باعث شده که تا حدودی شنیدن آن برای شنونده خسته‌کننده باشد.

وی اظهار داشت: اغلب کسانی که به موسیقی سنتی علاقه نشان می‌دهند از هوش موسیقی خوبی برخوردارند به نحوی که موسیقی و اشعار موجود در دل آثار موسیقی سنتی را خوب درک می‌کنند و به سمتش کشیده می‌شوند.

عیوضی گفت: امروزه اکثر افراد خاصی که موسیقی سنتی گوش می‌کنند اغلب سبک یک خواننده خاصی را دنبال می‌کنند و به نوع آواز خواننده علاقه نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: در موسیقی سنتی اشعار قدیمی از شاعران گذشته‌ی این سرزمین از جمله سعدی، حافظ و شمس تبریزی به کار گرفته می‌شود در حالی که در آثار امروز اشعاری را از شاعران معاصر از جمله محمدعلی بهمنی و ... می‌شنویم و این امر جذابیت موسیقی سنتی را در بین قشر جوان دوچندان کرده است.

وی با اشاره به محبوبیت جوانان به موسیقی پاپ اظهار داشت: افرادی که موسیقی مدرن یا پاپ را دنبال می‌کنند علاقه بسیاری به فهم محتوای ترانه دارند و به هیچ وجه روی شعر تأملی ندارند که این مسأله در پاپ ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

عیوضی ادامه داد: ترانه موسیقی پاپ یک سخن موزون و آهنگین است. در لفافه سخن نمی‌گوید زبانش محاوره است و با رعایت تمام اصول شعری بیشترین بازتاب را در بین مردم دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در موسیقی سنتی و پاپ در کنار هم رشد یکسانی دارند گفت: هیجانی که در موسیقی پاپ وجود دارد بیشتر از سنتی است و حرکت و پویایی را در موسیقی پاپ بیشتر می‌بینیم.

وی در پایان گفت: جامعه‌ای که نرخ رشد جمعیتی جوان بیشتری دارد قاعدتا موسیقی پاپ هم قابلیت شنیداری زیادی پیدا می‌کند.

نظر شما