شناسهٔ خبر: 72111 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عارف اسماعیل زاده/

امر به معروف و نهی ازمنکر مهمترین هدف نهضت عاشورا

یکی از بزرگ ترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است که خداوند متعال به خاطر نقش موثر آن در زندگی انسان ها اجر زیادی هم برای آن در نظر گرفته است.

به گزارش نماینده امر به معروف و نهی از منکر با این که یک دستور دینی است ولی برای اجرای آن شرایط و مقرراتی در دین مقدس اسلام بیان شده است.

امر به خوبی ها و نهی از بدی ها دو اصل پذیرفته شده همگان در طول تاریخ زندگی انسان بوده و از سویی منطبق با عقل و فطرت است.

در شرایطی که افراد یک جامعه مانند اعضای بدن در زندگی اجتماعی و انسانی سهیم و شریک هستند و هیچ یک از آنها نمی توانند در برابرخوبی ها و بدی های جامعه بی تفاوت باشند نظارت همگانی امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری ازگسترش بدی ها و سوق دادن جامعه به سوی اصلاح ضرورتی انکارناپذیراست.

با هدف پاسداشت بزرگترین عامل این فریضه که امام حسین (ع) هدف خود را از قیام کربلا احیا این فریضه عنوان کرده هفته اول محرم به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.

هر چند هفته امر به معروف و نهی از منکر نمادی برای تمام روزهای سال بوده این واجب اجتماعی به تمام زمان و مکان ها تعلق دارد.

در ضرورت این فریضه قرآن کریم نیز رستگاران را کسانی می داند که دعوت به امر خیر و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

از سوی دیگر تمام واجبات دین مبین اسلام توسط امر به معروف و نهی از منکر اقامه

می شود و یازده امام معصوم شیعیان قربانی امر به معروف و نهی از منکر شده اند ، امری که رساترین شعار امام حسین (ع) در نهضت عاشورا بود.

می توان گفت نقدپذیری یکی از راهبردهای اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده و در بحث امر به معروف و نهی از منکر بهتر است ابتدا از خودمان شروع کنیم و سپس نسبت به ترویج و توسعه آن اقدام کنیم.

یکی دیگر از بحث های اساسی و مهم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر آموزش است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حدیثی از رسول الله (ص) است که فرموده اند: 'هر کس امر به معروف و نهی از منکر نماید جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست'.

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره لزوم امر به معروف و نهی از منکر گفته اند: نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد مال همه است ، امت باید نهی از منکر بکند و امر به معروف کند.

در اصل هفتم قانون اساسی جمهوری ‏اسلامی ایران به این امر توجه ویژه و تاکید شده و دعوت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ‏ای همگانی تعیین شده که بر عهده مردم نسبت ‏به یکدیگر ، دولت نسبت‏ به مردم و مردم نسبت ‏به دولت شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می ‏کند.

از اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که امام حسین (ع) در هدف خود از قیام کربلا فرمودند: 'در جستجوی اصلاح کار امت جدم بپا خواسته ام اراده دارم امر به معروف و نهی از منکر و به سیرت جد و پدرم رفتار کنم'.

شاید امر به معروف و نهی از منکر لزوما مصداق اصلاح اجتماعی نباشد اما هر اصلاح اجتماعی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

تاکید دین اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نوعی دستور بر اصلاح جامعه و جلوگیری ازفساد و رفع نابسامانی های اجتماعی است و اجرای این فریضه شرایط ، ضوابط ، دستور ، حدود و کیفیت قانونی و شرعی خود را دارد.

امر به معروف و نهی از منکر ضامن حیات اسلام بوده و خیزش و قیام مصلحان در جامعه اسلامی نیز ناشی از عمل به این فریضه می باشد و اگر مصلحان بزرگی همچون امام حسین (ع) نبودند ارزش های انسانی و الهی از بین رفته و اسلام قرن ها پیش توسط ظالمان دفن شده بود.

انقلاب اسلامی ایران نیز خود یکی از ثمرات با ارزش امر به معروف و نهی از منکر در جنبه های سیاسی و حکومتی است که توسط مصلح بزرگ امام خمینی (ره) رهبری شده و به پیروزی رسید و هم اکنون به زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه خود ادامه می دهد.

 

نظر شما