شناسهٔ خبر: 72055 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دو خبر از نمایشگاه‌های کتاب در جهان عرب

تعویق نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره و نگرانی ناشران عرب/برپایی نمایشگاه کتاب شارجه

کتاب/1 کمیته برگزار کننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره اعلام کرده چهل‌وششمین دوره این نمایشگاه را با چند روز تاخیر برپا خواهد کرد اما ناشران عرب نگران از دست دادن نمایشگاه‌های دیگر کتاب در جهان عرب هستند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، از سال ۲۰۱۱ میلادی که انقلاب ۲۵ ژانویه مصر با موعد برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب قاهره همزمان بود هر ساله موعد این نمایشگاه مشکلاتی را برای برگزار کنندگان این نمایشگاه به همراه داشته است.

سال ۲۰۱۱ که این نمایشگاه در پی اعتراضات لغو شد و در سال‌های بعد این نمایشگاه به دلیل جشن‌های انقلاب ۲۵ ژانویه و یا اعتراضات سیاسی همزمان با آن با سختی فراوان برپا شد.

سال جاری نیز به نظر می‌رسد این اتفاق دارد می‌افتد به طوری که کمیته برگزار کننده این نمایشگاه بین‌المللی و مطرح کتاب در جهان عرب اعلام کرده‌اند چهل‌وششمین دوره نمایشگاه را با چند روز تاخیر برپا خواهند کرد.

علت این اقدام «عبور از جشن‌های انقلاب ۲۵ ژانویه» که ممکن است «منجر به درگیری‌های خشونت‌آمیز» شود اعلام شده و قرار شده این نمایشگاه بین ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ تا ۱۲ فوریه برگزار شود.

در این بین اما ناشران نگران از دست دادن نمایشگاه‌های دیگر کتاب در جهان عرب هستند و گفته‌اند موعد جدید برپایی نمایشگاه کتاب قاهره می‌تواند آنها را از رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط در نیمه دوم ماه فوریه محروم کند.

به گزارش فارس، وزارت فرهنگ مصر پیش از این از انتخاب عربستان سعودی به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره خبر داده بود.

برپایه این گزارش نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره بزرگترین و قدیمی‌ترین نمایشگاه کتاب در جهان عرب است و از آن می‌توان به دروازه ورود به عرصه فرهنگ در جهان عرب یاد کرد؛ چه اینکه ضرب‌المثلی هست که «کتاب در مصر نوشته می‌شود، در بیروت چاپ می‌شود و در بغداد خوانده می‌شود» و این ضرب‌المثل نشانه اهمیت جریان فرهنگی در مصر و نمیاشگاه کتاب قاهره است.

خبر دیگر درباره نمایشگاه‌های کتاب در جهان عرب اینکه سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب شارجه امارات قرار است از ۵ تا ۱۵ نوامبر(۱۴ تا ۲۴ آبان) در مساحت ۱۳۵۰۰ مترمربع برگزار شود.

در این نمایشگاه ۱۲۵۶ ناشر از ۵۹ کشور از جمله ۳۵ کشور غیرعربی حضور دارند که در آن مصر با ۱۴۰ ناشر، لبنان با ۱۰۵ ناشر، روسیه با ۷۵ و سوریه با ۶۸ ناشر حضور دارند.

در این نمایشگاه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در عرصه‌های علوم و فرهنگ و معارف و زبان ارائه شده است.

 

 

نظر شما