شناسهٔ خبر: 72025 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نگرش ارتودوکسی به بخش تعاون آسیب زده است

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن آسیب شناسی از وضعیت جاری اقتصاد تعاونی کشور، گفت: در جایی که کل اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد انتظار تحرک یا پویایی از بخش تعاون انتظار زیادی است.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا)، علی ربیعی در پاسخ به این پرسش نماینده مردم فلاورجان که علت بی‌توجهی کامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش تعاون چیست و چرا به این بخش مهم اقتصادی اهمیتی داده نمی‌شود، گفت: نظارت، عدم رشد و فقدان برنامه از معضلات بخش تعاون است.

وی با بیان این‌که نگرش ارتودوکسی به بخش تعاون به این بخش آسیب زده است، گفت: بزرگترین اشکال بخش تعاون، ذهنیت نامناسب فعالان اقتصادی، نخبگان وسیاستمداران به بخش تعاون است، جملات زیادی بر علیه تعاون و کار تعاونی شنیده‌ام و این یعنی باور نداشتن بخش تعاون در میان این گروه‌ها.

وی به آسیب شناسی وضعیت جدید تعاون گفت: نگاه ضعیف به بخش تعاون در لوایح بودجه، تقویت بخش خصوصی نسبت به بخش تعاونی، عدم مطابقت قوانین بخش تعاون با قوانین جاری کشور، فقدان پیش‌بینی تضمین‌های لازم در این بخش، ‌ شفاف نبودن و ضعف نظارت در بخش تعاون و توزیع ناعادلانه قدرت در بخش تعاون در کنار کمبود سرمایه، ضعف مدیریت و کارکرد نادرست نهادهای بالادست بخش تعاون از مهمترین آسیب‌ها و چالش‌های بخش اقتصاد تعاونی است.

وی با بیان این‌که نمی‌گویم ابرمدیر هستم و توانسته‌ام طی بیش از یک سال گذشته در بخش تعاون تحول ایجاد کنم، گفت: طی این مدت ۱۲۰ بند را تهیه کرده‌ام و در حد بضاعتم تحول در بخش تعاون را آغاز کرده‌ام و بسته سیاستی را آماده و تقدیم دولت کرده ام، با اجرایی شدن این بسته سیاستی نقش تعاون و اقتصاد ملی افزایش می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که با سوال کننده همسو و هم‌نظر هستم، گفت: وضعیت اقتصاد تعاونی در ایران در مقایسه با وضعیت این بخش در نظام سرمایه‌داری غرب وضعیت به مراتب بدتری دارد.

وی ادامه داد: حل مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر، امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مرتبط، سالم سازی بخش تعاون و اقتصاد، مداخله نکردن در امور تعاونی‌ها، ‌ آسیب شناسی از وضعیت جاری بخش تعاون، تقویت نظارت‌ها در این بخش، اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تعاونی‌ها را به اجرا درآورده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تنظیم هفت برنامه در بخش تعاون سخن گفت و افزود: ترویج فرهنگ تعاون، رفع مشکلات این بخش، تحکیم شبکه‌های تولید و توزیع امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها برای آموزش تعاون در نظام آموزشی کشور، در این مدت را دنبال کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش سرمایه بانک تعاون طی سه ماه آینده خبر داد.

وی با اشاره به انتخابات اتاق تعاون، گفت: با خدای خود عهد کرده‌ام در زمینه انتخابات فقط تسهیل‌گر و حمایت‌گر باشم.

وی همچنین از تشکیل ۶ تعاونی فراگیر جدید خبر داد.

وی در عین حال از تشکیل کلینیک تعاونی و شناسایی مشکلات و موانع تعاونی های کشور از طریق این کلینیک خبر داد و افزود: این کلینیک کارش این است که تعاونی‌های مشکل‌دار را شناسایی و برنامه‌هایش برای رفع چالش‌های آنها را به وزارتخانه اطلاع دهد.

ربیعی در عین حال از رفع بخش اعظم مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر با همکاری وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

ربیعی با اشاره به مشکلات کارگران صنعت فولاد کشور، گفت: من هم مثل نماینده فلاورجان برای کارگران فولادسازی کشور نگرانم، با اقداماتی که انجام گرفته است و ۱۱۰ روز عقب‌ماندگی حقوق این عزیزان به ۷ روز عقب‌ماندگی کاهش یافته است و انشاألله با تسهیلاتی که از دولت دریافت خواهیم کرد مشکلات فولادسازی کشور را بزودی حل می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: دست نیاز به سمت شما دراز می‌کنم و هر آن‌چه دارم در حمایت از بخش تعاون به کار می‌گیرم.

برچسب‌ها:

نظر شما