شناسهٔ خبر: 71970 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری:

هنرمندان زوایای گوناگون واقعه عاشورا را به تصویر بکشند

هنر تجسمی/1 مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: هنرمندان در خلق آثار و تجلیات هنری در زمینه عاشورا، از تکرار پرهیز کرده و زوایای گوناگون این واقعه بزرگ را به تصویر بکشند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، 'مرتضی گودرزی دیباج' با اشاره به حضور هنرمندان برای نشان دادن این واقعه افزود: به همان میزان که در عاشورا مضامین متنوع، عمیق، انسانی و الهی وجود دارد، در بسیاری از حوزه ها مثل ادب، ایثار، تواضع، عبادت، خلوص، سبقت در شهادت، ادب نسبت به امام و تابعیت بی چون و چرای پیروانشان دیده می شود.

وی اظهار داشت: یکی از مضامین مهم برای هنرمندان در طول این 36 سال، مقوله عاشورا و مسائل آیینی بوده است و هر شخصی از زاویه دید خود به این موضوع نگاه کرده است.

گودرزی افزود: در حوزه نقاشی، مجسمه سازی، نگارگری و پوستر درباره این موضوع کار شده و آثار زیادی هم داریم، که پیوندی بین مسائل مذهبی، مضامین انقلاب و دفاع مقدس، در عرصه هنر متعهد خلق شده اند.

وی گفت: هنرمندان به دنبال یک سری نمادهای تصویری هستند و بر اساس مطالعات، دیدگاه ها، دانش نشانه شناسی و تسلط شان بر رنگ، فرم، فضا و مولفه های هنری می توانند اثری متنوع تر و جدیدتر خلق کنند.

گودرزی گفت: تنوع زیادی در مضامین واقعه کربلا وجود دارد؛ مسئله عاشورا را فقط در کربلا نبینیم بلکه حرکت امام از مدینه تا مکه و رسیدن به کربلا از مسائل مهمی است که هر کدام برای ما می تواند نشانه ها و درس های زیادی داشته باشد و حتی پس از کربلا، اتفاقاتی که برای خاندان و یاران امام حسین (ع) رخ می دهد برای ما مهم است و از کربلای بعد از کربلا در آثارمان نباید غافل شویم.

وی بیان داشت: این واقعه، چشمه های تمام نشدنی مفاهیم و مضامینی دارد که می تواند برای هنرمندان ما منبع الهام باشد؛ تمام این ها را می توانیم معاصرسازی کنیم و به شیوه و زبان امروزی بر اساس آنچه اکنون به آن نیاز است عرضه کنیم تا مخاطبان بیشتری را جلب کند و پاسخگوی خواسته افراد جامعه باشد.

وی با بیان این که باید هنر را بین عموم جامعه برد، تاکید کرد: هنرمندان برای تولید هر اثر زحمت زیادی می کشند و می توان کاری کرد که تعداد بیشتری از افراد جامعه این آثار را ببینند.

گودرزی افزود: ما وظیفه داریم فضایی را برای به نمایش درآمدن این آثار فراهم کنیم و رسانه ملی، روزنامه ها و خبرگزاری ها هم باید درباره نمایشگاه ها و اتفاقات فرهنگی اطلاع رسانی کنند؛ چرا که سهم هنرهای تجسمی را در رسانه ها بسیار کم می بینیم.

همزمان با آغاز ماه محرم، نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته کشور با موضوع نقاشی های عاشورایی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شده است که تا 20 آبان ماه ادامه دارد. علاقه مندان برای حضور در این نمایشگاه می توانند از ساعت 8 تا 18 به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

 

نظر شما