شناسهٔ خبر: 71935 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روضه‌ای برای حضرت رقیه در کلاژ «زهرا کیانی»+تصویر

«زهرا کیانی» در کار کلاژ خود صحنه در آغوش کشیدن خورشید در خرابه‌ای را نشان می‌دهد که خورشید همان سر امام حسین علیه‌السلام است؛ او در این کار روضه‌ای‌ کودکانه‌ را تصویرسازی کرده است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، کلاژ یکی از روش‌های تکنیکی است که در انتخاب مواد و مصالح محدودیت چندانی وجود ندارد و هنرمند می‌تواند در آن از تکه‌های کاغذ، روزنامه، مجله، پارچه، نخ‌های ضخیم و رنگی و چوب برای انتقال مفاهیم استفاده کند. این روش برای بیان موضوعات مختلف به کار گرفته می‌شود.

امام رئوف

زهرا کیانی یکی از هنرمندانی است که در حوزه کلاژ فعالیت می‌کند و آثار ارزشمندی از جمله «امام رئوف» و «حضرت رقیه سلام الله علیها» را خلق کرده است.

اثر زیبای «زهرا کیانی» در رابطه با «حضرت رقیه دختر امام حسین سلام الله علیها»، در آغوش کشیدن خورشید در خرابه‌ای را نشان می‌دهد که خورشید همان سر امام حسین علیه السلام است. او در این کار  سر بریده پدر در آغوش دختر خردسال را طوری تصویرسازی کرده است که در حین غمناک بودن، به روحیه کودک و نوجوانی که اثر را می‌بیند، آسیب وارد نمی‌کند.

از طرفی دیگر این اثر با تلفیق رنگ‌ها و استفاده از عناصری از جمله خورشید، ماه، ستاره و پرنده و نخل طوری طراحی شده که کودک و نوجوانان می‌توانند صحنه خرابه شام و مصیبت‌هایی که یک کودک متحمل شده است را درک کنند.

ضمن اینکه شعری از «غلامرضا سازگار» در این اثر، مفهوم هنرمند را منتقل می‌کند.

به اشک من جگر تازیانه خون می‌شد

یکی نگفت که این دخترک مسلمان است

چهارده صده بگذشته و هنوز مرا

سر بریدۀ بابا به روی دامان است

زهرا کیانی در این کار به دنیایی از غم و تنهایی دختر امام حسین علیه السلام بعد از شهادت پدر پرداخته است. غمی که پرنده‌ها هم در آن شریک شدند و اشک ریختند.

 

نظر شما