شناسهٔ خبر: 71733 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حجت‌الاسلام رئیسی:

برخورد جدی و عبرت آموز با عاملان اسیدپاشی/ امر به معروف و نهی از منکر سنگ بنای محکم نظام است

رئیسی دادستان کل کشور گفت: برخورد با اسیدپاشی جلوه‌ای از نهی از منکر است و دادگاه‌های ما با جنایت اسیدپاشی مطابق قانون برخورد عبرت آموز خواهند کرد.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "سید ابراهیم رئیسی" دادستان کل کشور در مراسم اختتامیه همایش امر به معروف و نهی از منکر که صبح امروز دوشنبه(۵ آبان ماه) در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم الحرام اظهار داشت: بدون تردید نظام مقدس ما نظامی است مبتنی بر توحید و سنگ بنای آن توحید است که روابط اجتماعی بر مبنای عدالت شکل گرفته است.  
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک شاخص برای جامعه تعیین کنیم، آن قانون است و همه صاحبنظران اگر بخواهند توافق کنند که با چه ملاکی به عدالت نزدیک می‌شویم، بدون تردید معیار و ملاک قانون است.  
 
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه برای اجرای باید‌ها و نبایدهای قانونی ضمانت‌های اجرایی وجود دارد، تصریح کرد: اولین ضمانت اجرا این است که افراد و آحاد جامعه قانون‌مدار رفتار کنند و مسئولیت هر شخصی این است که در خلوت و جلوت گناه نکند و به نوعی خودکنترل باشد، چرا که نظام تربیتی در اسلام بر مبنای خود کنترلی قرار دارد.  
وی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر سنگ بنای محکم نظام است گفت: برخورد با اسیدپاشی جلوه‌ای از نهی از منکر است و دادگاه‌های ما با جنایت اسیدپاشی مطابق قانون برخورد عبرت آموز خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: به هر میزان در جامعه شاهد گسترش فرهنگ و معرفت دینی باشیم، به‌‌ همان میزان جرم و جنایت در جامعه کاهش پیدا می‌کند و در اینجا نقش رسانه و مبلغان دینی در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی بسیار برجسته است.  
 
وی با بیان اینکه دومین ضمانت اجرای قانون اصل نظارت ملی است، تصریح کرد: همه ما باید در جامعه خود را موظف بدانیم که در انجام معروف‌ها و ترک منکر‌ها حساس باشیم و دلیل اینکه برخی دشمنان دنبال حساسیت سنجی در جامعه ما هستند این است که از طریق حساسیت زدایی قانون شکنی رواج می‌یابد و این به معنای ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها خواهد بود.  
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین ضمانت‌های اجرای قانون است، افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر سنگ بنای محکم نظام است و اگر جامعه‌ای بخواهد قانون‌مدار زندگی کند باید نظارت همگانی و احساس مسئولیت در جامعه داشته باشد.  
 
وی افزود: آمر اصلی خدا و پیامبر(ص) است که از لسان فرد جاری می‌شود، اما لسان اصلی برای خدا و پیامبر اکرم(ص) است، همانطور که قاضی خلافت دارد و شانی از شئون ممتازه انبیاء است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: قاضی در قضاوت باید به خوبی حکم کند و به تناسب موضوع و جرم آشنا باشد و کوچک‌ترین مساله‌ای نباید در حکم او دخالت داشته باشد.  
 
وی ادامه داد: همواره در روایت‌های ما به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است و این فریضه اصل اساسی در دین و فرهنگ و قانون اساسی ماست و بنای جامعه مبتنی بر انضباط اسلامی است.  
 
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه سومین ضمانت اجرای قانون، امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: بازرسان و مسئولان حراست‌ها، سازمان بازرسی، سازمان برنامه، دیوان محاسبات و تمام دستگاه‌هایی که‌ شان نظارت دارند باید تلاش کنند تا تمامی باید‌ها و معروف‌ها در جامعه نهادینه شود.  
 
وی با اشاره به چهارمین ضمانت اجرای قانون بیان کرد: برخورد عبرت آموز با متخلفان از قانون و عدالت، چهارمین ضمانت اجرای قانون است و بنابراین در جامعه باید تلاش شود طرح نظارت همگانی در رابطه با معروف‌ها و منکر‌ها نهادینه شود و اگر جامعه به این موضوع حساس نباشد قرآن این جامعه را جامعه‌ای مرده تعریف کرده است.

نظر شما