شناسهٔ خبر: 71704 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مدیریت فرهنگی تخت سلیمان:

میراث فرهنگی آذربایجان به مجموعه تاریخی تخت سلیمان توجه ویژه دارد

حسن یوسفی گفت: میراث فرهنگی آذربایجان مجموعه تاریخی تخت سلیمان را به منظور بهتر کردن در نزد گردشگران و سیاحان اقدام به نصب تابلو و ویترین‌های استیل در محوطه این مجموعه کرده است.

به گزارش نماینده حسن یوسفی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان در خصوص سازه‌های نصب شده در این مجموعه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کشف اشیا تاریخی در این مجموعه از عصر ایلخانی و نمایش کاوش‌ها به روش سنتی درخور شان این مجموعه جهانی نبود.

وی ادامه داد: بی‌تردید با نصب سازه تابلو و ویترین استیل در فضای تالار امکان نمایش عکس‌های این محوطه به شکل مناسب و متاثر از فرهنگ ایرانی میسر خواهد شد.

یوسفی اظهار داشت: نمایش آثار با این شیوه نه تنها در خدمات بهینه به گردشگران بلکه در جذب گردشگران نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی افزود: مجموعه طبیعی، تاریخی تخت سلیمان در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی است که از نظر مواهب و مناظر بکر طبیعی نظیر آب های گرم، معدنی ، فسیل‌های گیاهی و قرار گرفتن یکی از زیباترین و عمیق‌ترین دریاچه‌های محصور جهان،‌در نزد جهانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

یوسفی تصریح کرد: در این مجموعه تاریخی ۳ آتشکده مهم که معروفترین آنها آذر گشسب است و سایر بناهای مذهبی و درباری این دوره از جمله ایوان خسرو، تالارهای مختلف و معبد آناهیتا ارتباط مستقیمی با زندگی بشر آن زمان و طبیعت دارد.

یوسفی خاطر نشان کرد: تخت سلیمان به عنوان پرستشگاه اصلی زرتشتیان است که شاخصه ها و ارزش‌های تاریخی آن سبب شده که این مرکز طبیعی، تاریخی همه ساله پذیرای خیل زیاد گردشگران داخلی و خارجی است.

یوسفی خاطر نشان کرد: با توجه به آمارها و بررسی‌های انجام شده سیاحان  و گردشگران در نیمه اول سال جاری نسبت به نیمه ابتدایی دو ساله اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.
   
مدیر پایگاه میراث جهانی اشاره کرد: تطبیق آمار گردشگران داخلی در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سالهای ۹۱ و ۹۲ بر افزایش تعداد بازدید کنندگان این اثر طبیعی تاریخی دارد.

وی در پایان گفت: گردشگران خارجی مجموعه تخت سلیمان از کشورهای آلمان، ژاپن، هلند، اسپانیا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی هستند که میزان بازدید گردشگران نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ حدود ۳ الی ۴ برابر افزایش یافته است. که این نشان از توجه ویژه دولت تدبیر امید به بخش گردشگری و تدبیر سیاست راهبردی در تعامل با جهان است.

نظر شما