شناسهٔ خبر: 71597 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مرز مذاکرات فقط شفافیت در غنی سازی است

کارخانه ای نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه 7 هزار روز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای یک کشور در هیچ جای جهان سابقه نداشته است گفت: مرز مذاکرات فقط شفافیت در غنی سازی است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در نطق میان دستور با اشاره به اینکه رمز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۵ سال گذشته هوشمندی رهبری، وحدت کلمه و ایستادگی ملت ایران بوده است گفت: مسئله هسته‌ای که سال هاست در نوک پیکان توطئه دشمنان است مهمترین مسئله‌ای است که ایران را در شرایط موازنه قدرت قرار داده است.

وی افزود: امروز کسانی در یک طرف میز مذاکره نشسته‌اند که در طول ۳۵ سال گذشته برای توقف چرخ انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند و علی‌رغم خواست آنها ملت ایران امروز قدرتمندترین کشور منطقه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر تیم مذاکره کننده واجب است که در این میدان مذاکره با شهامت و قدرتمندانه از حقوق ملت ایران دفاع کنند، زیبنده ملت ایران نیست که سفیران آنها در مقابل دشمن کوتاه آمده و تن به زیاده طلبی بدهند.

کارخانه ای گفت: اظهارات شرم آور رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا پاسخ قدرتمندتری از سوی تیم مذاکره کننده ایران را می‌طلبد، چون اگر این اظهارات ادامه یابد ادامه کار بی‌فایده است.

وی افزود: به تیم مذاکره کننده کشورمان می‌گویم نمایندگان هرگز پای توافقی که عزت و حقوق ملت در آن دیده نشده را امضا نخواهند کرد. من به عنوان مسئول کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس به تیم مذاکره کننده اعلام می‌کنم که نمایندگان مجلس هرگز یک قدم از حقوق هسته ای که با خون دانشمندان هسته ای آمیخته شده است کوتاه نخواهند آمد.

نماینده مردم همدان ادامه داد: در جایی که انباشت صدها تن اورانیوم غنی شده زیر ۵ درصد مورد کمترین استفاده تسلیحات نظامی نمی‌شود چانه زدن برای محدودیت حجم غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها از سوی تیم مذاکره کننده پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم همدان گفت: مرز مذاکرات فقط شفافیت در غنی سازی است که با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود؛ ۷ هزار نفر روز بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور در هیچ جای جهان سابقه نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توقف غنی سازی ۲۰ درصد در حد رفع نیاز برای لغو تحریم های هسته‌ای و غیرهسته‌ای کفایت می‌کند؛ بدون شک نمایندگان هرگز زیر بار توافقی دربرگیرنده محدودیت زیر ۵ درصد و اینکه تا لغو تمام تحریم ها نباشد نخواهند رفت.

کارخانه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها همچنان ادامه داشته باشد مذاکرات بی فایده است و نفعی شامل ملت نشده و نتیجه همان خواهد شد که رهبر انقلاب پیش از این فرموده بودند.

نظر شما