شناسهٔ خبر: 71344 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

شاکری در گفتگو با "نماینده":

اصولگرایان در انتخابات به ائتلاف حداکثری خواهند رسید/ وزن حامیان روحانی سنگین نبود

شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به بازخوانی عدم وحدت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و با اشاره به پیروزی این جریان در هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: اصولگرایان در انتخابات به ائتلاف حداکثری خواهند رسید.

مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و عضو کنونی شورای شهر تهران، در انتخابات ریاست جمهوری در جبهه جانبازان انقلاب اسلامی از کاندیداتوری علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران حمایت می‌کرد و پس‌ازاینکه وی نتوانست در عرصه انتخابات ورود پیدا کند به حمایت از کاندیداتوری غلامعلی حداد عادل پرداختند.
این فعال سیاسی اصولگرا که این روزها در خیابان بهشت به‌عنوان عضو اصولگرای شورای شهر حضور دارد تجربه پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر پایتخت را سامانه‌ای مناسب برای وحدت اصولگرایان در انتخابات آینده عنوان کرد و گفت: اگر همین وحدت و همدلی در انتخابات ریاست جمهوری اعمال می‌شد آثار خوبی را به همراه داشت.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران همچنین در خصوص اینکه محوریت هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری منجر به پیروزی روحانی شد و این دو چهره باید در انتخابات مجلس باز محوریت را بر عهده بگیرند تا جریان رقیب اصلاح‌طلبان پیروز نشود، تأکید کرد: این تحلیل درست نیست، چرا که عدم وحدت در بین اصولگرایان باعث شد که حتی برخی از اصولگرایان هم به حسن روحانی رأی بدهند، بنابراین با توجه به تجربه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی اصولگرایان در شورای شهر باید این جریان، تجربه و سازوکار اصولگرایان در شورا را اعمال کنند.

 

همگرایی اعضاء باعث پیروی اصولگرایان در هیئت‌رئیسه شورا شد/ اصولگرایان این تجربه را در انتخابات پیاده کنند

مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «نماینده» با اشاره به استقبال و حمایت احزاب و نمایندگان اصولگرا از سازوکاری که منجر به پیروی اصولگرایان در هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران شد، گفت: آن چیزی که اصول‌گرایان را به وجد آورد، هماهنگی بین طیف‌های مختلف اصول‌گرا در شورای شهر بود، بالاخره افراد در شورا منتسب به سلیقه‌های مختلف اصول‌گرایی هستند اما در یک نقطه متمرکز شدند ازاین‌رو اگر سلیقه‌های مختلف اصول‌گرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان این هماهنگی‌ها را انجام دهند می‌تواند آثار خوبی را داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته انتخابات از سوی جامعه روحانیت مبارز و طرح جمعیت رهپویان پیرامون وحدت اصولگرایان و اینکه با تجربه‌ای که جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری کسب کرد باید چه سازوکاری را در انتخابات مجلس طراحی کند، افزود: همه احزاب سیاسی اصلی‌ترین کارشان کنترل ساختار قدرت است تا از این طریق بتوانند بار گفتمان انقلاب اسلامی را حمل کنند. مجموعه اصول‌گرایان هم گفتمان رهبری را دنبال می‌کنند و به دنبال این هستند تا اصولی را که حضرت امام در وصیت‌نامه‌شان بیان کرده‌اند اجرایی و عملیاتی شود.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به پیروزی اصولگرایان در هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: تجربه‌ی انتخابات شورای شهر در مورد هیئت‌رئیسه و شهردار تهران کمک می‌کند به اینکه وقتی ما از فاصله دور نگاه می‌کنیم ببینیم هماهنگی و همدلی می‌تواند مؤثر و در عمل موجب گشایش شود به همین جهت اگر مشابه همین ساختار در ریاست جمهوری صورت می‌گرفت واقعاً برکات بسیاری به‌جا می‌گذاشت.

 

** اصولگرایان در انتخابات به ائتلاف حداکثری خواهند رسید/ وزن حامیان روحانی در انتخابات سنگین نبود

شاکری یادآور شد: یعنی کاندیداهای اصول‌گرا به نفع یک نامزد کناره‌گیری و از آن حمایت می‌کردند، همین کاری که کارگزاران و اصلاح‌طلبان انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه واقعاً اختلاف بین آرای آقای روحانی با رقبایش خیلی زیاد نبود، اظهار داشت: با توجه به تجربه انتخابات سال ۹۲، فکر می‌کنم اگر اصولگرایان در انتخابات مجلس و خبرگان رمز و راز همگرایی، آثار و تبعات آن را به‌خوبی درک کنند به ائتلاف حداکثری خواهند رسید.

عضو شورای مرکزی همچنین درباره اینکه برخی از کنشگران سیاسی و رسانه‌ای معتقدند «نقش‌آفرینی افرادی همچون هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی منجر به پیروزی روحانی شد، ازاین‌رو باید اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده با محوریت این دو چهره وارد عرصه انتخابات شوند تا بتوانند جریان رقیب خود را (اصولگرایان) شکست دهند»، پاسخ داد: من فکر می‌کنم شکست اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری  به این دلیل نبود که طرف مقابل قدرت زیادی داشت بلکه  پیمان، عهد و داشتن مدل وحدت  که همه را روی یک نقطه متمرکز کند شکل نگرفت حتی برخی از اصول‌گرایان به دلیل تکثر در بین اصول‌گرایان به آقای روحانی رأی دادند ضمن اینکه آقای روحانی با هوشمندی خود را از صف کارگزاران و دوم خرداد جدا کرد و به‌عنوان نیروی مستقل و نه حزبی وارد انتخابات شد.

«لذا بخشی از متدینین و اصول‌گرایان هم به آقای روحانی رأی دادند و اختلاف اصول‌گرایان در وحدت کاندیدا موجب شکست آن‌ها شد بنابراین اگر این پدیده در انتخاب‌های بعدی هم به‌درستی سامان‌دهی نشود و روی فهرست مشخص و واحد اصول‌گرایان متمرکز نشویم تشتت آراء باز موجب شکست خواهد شد. البته قبول دارم در انتخابات ریاست جمهوری آقایان هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی و خوئینی‌ها پای فهرست اصلاح‌طلبان ایستادند».

نظر شما