شناسهٔ خبر: 70835 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

جلسه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی برگزار شد

جلسه کمیته ملی حافظه جهانی، با حضور اعضاء این کمیته در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، 'سید رضا صالحی امیری' رییس کمیته ملی حافظه جهانی و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این نشست اظهار کرد: مجموع گزارش ها و اخبار از کمیته حافظه جهانی، نشان دهنده پیشرفت کمیته در حوزه وظایف محوله است.

وی افزود: بنا داریم در مراسم روز پنجم آبان ماه، مصادف با روز جهانی میراث دیداری و شنیداری، گواهی آثار ثبت شده ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی را به متولیان این امر اهدا کنیم.

صالحی امیری گفت: برنامه حافظه جهانی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان متولی این بحث در ایران بسیار حائز اهمیت است و باید با استفاده از ظرفیت های خارج از کمیته و تعریف پروژه های عملیاتی، روند رو به رشدی در زمینه ارائه آثار ایران به یونسکو داشته باشیم.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، صالحی امیری ادامه داد: برای این که تصویر ایران در حافظه جهانی مخاطب گسترده تری داشته باشد، نیازمند حضور فعال رسانه های مختلف در این حوزه هستیم.

در این نشست، محمد رجبی رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام ابهری و سایر اعضاء از میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و دیگر اعضا حضور داشتند.

در این جلسه همچنین، مباحثی نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی در مرکز و استان ها، جذب کارشناسان متبحر در کمیته و توجه به محوریت ایران در منطقه، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

برنامه حافظه جهانی برای شناخت اهمیت و ارزش میراث مستند و ضرورت حفظ و نگهداری آن در سال 1992 توسط یونسکو پایه ریزی شد و در ایران نیز از سال 1384 کمیته ملی حافظه جهانی پیشبرد اهداف این برنامه را برعهده دارد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی و رییس کمیته ملی حافظه جهانی در ایران فعال است و تاکنون در این زمینه آثار متعددی را به یونسکو معرفی کرده است

 

نظر شما