شناسهٔ خبر: 70789 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

نشست‌های آموزشی نوشتن و روایت‌شناسی

برپایی نشست مستقل داستان مینی‌مال با حضور جواد مجابی/ کارگاه میان‌رشته‌ای «روایت‌شناسیِ»

نخستین نشست ماهیانه خانه مینی‌مال در فرهنگسرای نیاوران با حضور جواد مجابی و برگزاری کارگاه میان‌رشته‌ای «روایت‌شناسیِ عکس» با حضور حسین پاینده، از مهم‌ترین اخبار ادبی روزهای پیش روست.

به گزارش نماینده به نقل از ایبنا، کانون ادبی نیاوران نخستین نشست ماهیانه خانه مینی مال را با حضور جواد مجابی، نویسنده و هنرمند پیشکسوت، برگزار خواهد کرد.

در این نشست که اولین برنامه مستقل نقد و بررسی داستان‌های مینی‌مالیستی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، آثار جمعی از نویسندگان مورد نقد و بررسی کارشناسان و اعضای خانه مینی‌مال قرار خواهد گرفت.

دکتر جواد مجابی در نخستین نشست خانه مینی مال نیاوران درباره پیشینه مینی مال در تاریخ ادبیات ایران سخنرانی خواهد کرد و در ادامه مینی‌مال‌هایی از آخرین کتاب در دست چاپ خود را نیز می‌خواند.

همچنین شاعران، منتقدان و نویسندگانی همچون سینا بهمنش، علیرضا راهب، ابراهیم اسماعیلی و سعید کریمی آخرین مینی‌مال‌های خود را در این نشست می‌خوانند و به نقد و بررسی آثار ارائه‌شده می‌پردازند.

یکی دیگر از بخش‌های برنامه، خوانش و نقد و بررسی مینی‌مال‌هایی از نویسندگان مطرح ایران و جهان است.

نشست ادبی خانه مینی‌مال نیاوران آخرین چهارشنبه های هر ماه ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

کارگاه «روایت‌شناسیِ عکس»
کارگاه «روایت‌شناسیِ عکس» با رویکرد میان‌رشته‌ای، در دو جلسه و با هدف آشنایی با برخی مفاهیم پایه‌ای در نظریه‌های روایت‌شناسی به منظور تحلیل عکس به منزله نوعی روایت خاموش برگزار می‌شود. روایت‌شناسی حوزه‌ای از نظریه و نقد است که چیستی و ساختار روایت را تبیین می‌کند. با ظهور رمان در قرن هجدهم و متعاقباً شکل‌گیری ژانر داستان کوتاه در قرن نوزدهم، نظریه‌های روایت‌شناسانه بیش‌ازپیش مطرح شدند.

براساس این خبر پیدایش ساختارگرایی در دهه 1960 نقطه‌ عطفی در شکوفایی نظریه‌های نوین روایت‌شناسی بود. استراوس، تودوروف، بارت، گریما، ژنت و اخیراً استانتزل و فلادرنیک برخی شاخص‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه‌اند.

هدف از برگزاری کارگاه نیم‌روزه «روایت‌شناسیِ عکس» معرفی رویکردی میان‌رشته‌ای (بین ادبیات و عکاسی) برای کاربرد برخی مفاهیم نظریه‌های روایت‌شناسی در تحلیل عکس است. این کارگاه در دو جلسه متوالی تشکیل می‌شود. در جلسه نخست مفاهیم مهمی از نظریه‌های روایت‌شناسی که در تحلیل روایت (نه صرفاً ادبیات داستانی) کاربرد دارند، با ذکر نمونه معرفی خواهند شد. در جلسه دوم، یک عکس از منظر مفاهیم روایت‌شناختیِ معرفی‌شده در جلسه‌ اول به تفصیل تحلیل خواهد شد.

دو جلسه متوالی این کارگاه یکشنبه، 11 آبان 1393، از ساعت 16 تا 20 در مؤسسه بهاران، با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از زرتشت، روبه‌روی پمپ بنزین، کوچه‌ نوربخش، پلاک 21 برگزار می‌شود.

نظر شما