شناسهٔ خبر: 70541 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت پیش‌بینی کرد

احتمال کاهش قیمت نفت به کمتر از ۶۰ دلار طی یک سال آینده

زنگنه.روحانی/1 لس آنجلس تایمز به نقل از رئیس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران نوشت: ممکن است قیمت نفت در طی یک سال آینده به زیر ۶۰ دلار برسد.

به گزارش نماینده به نقل از لس آنجلس تایمز، مقامات ایرانی در حال بروز دادن نگرانی خود در مورد کاهش قیمت نفت هستند، که درآمدهای بودجه ای این کشور را تهدید می کند.
تا روز سه شنبه هفته گذشته، علیرغم کاهش ۲۰ درصدی قیمت جهانی نفت، وزارت نفت ایران با قطعیت تاکید می کرد که این تغییرات تاثیری بر بودجه کشور نخواهد داشت. رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران گفته بود، این کاهش «کوتاه مدت» خواهد بود.
اما رئیس جمهور ایران به وضوح نگرانی خود را نشان داد و به وزارت نفت دستور داد تا تشکیل نشست اضطراری کشورهای عضو اوپک برای بحث در خصوص افزایش قیمت ها را پیگیری نماید.
قیمت نفت خام از بالای ۱۰۰ دلار در فصل بهار به زیر ۸۵ دلار رسیده است. حدود ۷۵ درصد درآمدهای دولت ایران از فروش نفت حاصل می شود و تحلیلگران معتقدند، این کشور برای ثابت نگه داشتن بودجه خود به قیمت حدود ۱۴۰ دلار برای هر بشکه نفت نیاز دارد.
محمد نوبخت، معاون رئیس جمهور ایران طبق دستور روحانی، به وزیر نفت دستور داده تا برگزاری نشست اوپک را پیگیری کند.
راشد عباسی، رئیس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران پیش بینی می کند که قیمت ها ممکن است در طی یک سال آینده به زیر ۶۰ دلار برسد. اقتصاددان نزدیک به اصلاح طلبان نیز گفت، ادامه کاهش قیمت نفت، دولت را ناگزیر خواهد کرد تا بودجه عمومی خود را کاهش دهد یا پروژه های مهندسی شهری خود را محدود نماید.
تحلیلگران نفتی می گویند، مشخص نیست که کاهش قیمت ها تا کجا ادامه خواهد یافت. عامل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت، کند شدن رشد اقتصادی جهان به خصوص در چین و اروپا و افزایش عرضه از سوی آمریکا و کشورهای خاورمیانه بوده است.
اما برخی تحلیلگران احتمال می دهند که این روند، نشان دهنده یک تغییر دراز مدت در میزان استفاده از نفت باشد. آخرین دوره طولانی کاهش قیمت نفت از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا حدود سال ۲۰۰۰ میلادی ادامه یافت و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت نظیر اتحاد شوروی و ایران را متاثر ساخت.
اقتصاد ایران به دلیل مدیریت بهتر و کاهش بخشی از تحریم ها، اخیرا نشانه هایی از بهبودی را از خود بروز داده است.
معلوم نیست که اوپک با اتخاذ اقداماتی برای کاهش قیمت ها موافقت خواهد کرد یا نه. این گروه، که همچنان حدود ۴۰ درصد نفت جهان را عرضه می کند، دچار تشتت اختلاف نظر است. عربستان، رقیب منطقه ای ایران ظاهرا مشکلی با کاهش قیمت نفت ندارد.
تحلیلگران معتقدند، اولویت ریاض حفظ سهم خود از بازار نفت است و در این مسیر احتمالا عربستان می خواهد تولید نفت شیل در آمریکا را تضعیف نماید. شیوه تولید شیل، شیوه ای پرهزینه است و برای اینکه به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد، به قیمت بالاتری برای بشکه های نفتی نیاز دارد.

 

منبع: تسنیم

نظر شما