شناسهٔ خبر: 70439 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در جریان معاملات نخستین روز کاری هفته

شاخص بورس تهران مثبت شد/ سلام پاییزی شاخص به کانال ۷۲ هزار واحدی

بورس شاخص کل بورس بالاخره پس از هفته‌ها حرکت در جا در کانال ۷۱ هزار واحدی، با تأثیر مثبت شرکت‌های حمل و نقل دریایی و برقی ۳۸ واحد مثبت شد و ۷۲ هزار واحدی شد.

به گزارش نماینده، در جریان معاملات اولین روز هفته شاخص بورس پس از هفته‌ها حرکت در جا در کانال ۷۱هزار واحدی بالاخره با تأثیر مثبت شرکت‌های برق، حمل و نقل دریایی و غول خودروسازی کشور ۳۸ واحد مثبت شد و به این ترتیب شاخص از رقم ۷۲ هزار واحد عبور کرد.

بر اساس این گزارش ارزش بازار هم در محدوده ۳۲۵ هزار میلیارد تومان در گردش است، ‌ در حالی که امروز بیش از ۳۶۸ میلیون برگ سهم به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان داد و ستد شد.

همچنین تمام شاخص‌های منتخب به وضعیت سبز درآمده و تنها شاخص بازار دوم با افت ۰.۰۶ درصد روند نزولی به خود گرفت.

در عین حال مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، کشتیرانی جمهوری اسلامی، ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان به روند صعودی ادامه داده و بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در گروه خودرو، ایران خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری رنا و سایپا دیزل در کنار برخی شرکت‌های قطعه‌سازی تأثیر مثبت بر شاخص داشتند.

گروه حمل و نقل دریایی هم همچنان در صدر تقاضای بازار قرار داشته و با اقبال سهامداران مواجه شده‌اند.

در این گروه یکی از اخبار با اهمیت، افزایش خدمات بندری به واسطه کاهش زمان بارگیری و پهلوگیری کشتی‌های متعدد خارجی در بنادر شهید رجایی و دیگر بنادر کشور است.

همچنین در این مورد، مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر، با اشاره به اینکه تجهیزات تخلیه و بارگیری و امکانات در بندر بوشهر افزایش یافته است، گفت: امسال تعداد ۲ جرثقیل غول پیکر دروازه‌ای گنتری کرین در بندر بوشهر نصب شده که ظرفیت بندر را در تخلیه و بارگیری کانتینر افزایش داده است.

راستاد با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این دو دستگاه، جرثقیل‌های دروازه‌ای گنتری کرین این بندر به چهار دستگاه افزایش یافته است، گفت: تا پایان سال دو جرثقیل دروازه‌ای دیگر نیز به این مجموعه افزوده می‌شود.

در جریان معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران، سهام حمل و نقل توکا پس از بازگشایی با توجه به تعدیل سود هر سهم به بازار بازگشت و بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرد و در ادامه قند نیشابور، تولید کاشی تکسرام، کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در فرابورس هم بیش از ۱۰۲ میلیون برگ سهم به ارزش تقریبی ۷۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داد و ستد شد، اما شاخص کل این بازار با افت ۲ واحدی به رقم ۸۲۶ واحد رسید که این روند کاهشی با تأثیر منفی شرکت‌های پتروشیمی جم، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و نفت ایرانول رقم خورد.

در فرابورس شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، بیمه دی، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، بانک گردشگری، فرآورده‌هایی غذایی چهارمحال، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و افرانت مورد توجه سهامداران بودند.

در این بازار اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن در اکثر سررسیدها کاهش قیمت داشتند.

این اوراق تنها برای دریافت امتیاز وام از سوی بانک مسکن بوده و ارتباطی با افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن که روز گذشته اعلام شده است، ندارد.

 

منبع: فارس

 

نظر شما