شناسهٔ خبر: 70412 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وقتی میلیاردی‌ها هم هزینه تولید را بر نمی‌گردانند

میلیاردی شدن همه راه موفقیت نیست!

فیلم/1 قطعا وجود ۱۳ فیلم میلیاردی در گیشه سینما آن هم در ۷ ماه اول سال خوشحال‌کننده، اما شاید پذیرش و باور این موضوع که اغلب این فیلم‌ها سود‌دهی نداشته‌ و هزینه‌های تولید خود را تامین نکرده‌اند؛ سخت باشد.

به گزارش نماینده؛ از ابتدای سال ۹۳ و به عبارت بهتر از اسفند سال ۹۲ که اکران جدید سینمای ایران با نمایش ۵ فیلم نوروزی آغاز شد تا به امروز مجموعا ۲۹ فیلم سینمایی (خط ویژه، چ، با دیگران، طبقه حساس، معراجی‌ها، زندگی جای دیگری است، پنج ستاره، اشباح، متروپل، زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو، پنچاه‌ قدم آخر، دربست آزادی، برف، تجریش ناتمام، رهاتر از دریا، اینجا شهر دیگری است، حراج، رد کارپت، کلاشینکف، امروز، آذر شهدخت پرویز و دیگران، فرشته‌ها با هم می‌آیند، شهر موش‌ها ۲، آتش بس ۲، خانوم، آرایش غلیظ، خواب‌زده‌ها، کاغذ خروس نشان و ساکن طبقه وسط) در گروه‌های ۵ گانه سینمایی اکران شده‌اند که به نسبت تعداد فیلم‌های اکران شده رقم فروش؛ شاهد افزایش رشد فروش بی‌سابقه‌ای در گیشه سینما بوده‌ایم به طوری که در همین ۷ ماه ابتدایی سال این تعداد فیلم به اندازه کل فروش سال گذشته در گیشه درآمد داشته‌اند. 

مساله وقتی خوشایندتر شد که بیش از ۴۴ درصد از فیلم‌های اکران شده امسال وارد باشگاه میلیاردی‌ها شدند که آمار بی سابقه تاکنون در هیچ سالی تکرار نشده‌ است و باید تا پایان هفته جاری فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» را نیز که تاکتون بیش از ۹۳۰ میلیون تومان فروش کرده است، جزو باشگاه میلیاردی‌ها به حساب آورد. اما این موضوع بدون شک همه ماجرای اکران نیست. در نیمه پر خوشحالی از میلیاردی شدن ۱۳ فیلم سینمایی تا هفته پایانی مهرماه، یک نیمه خالی هم وجود دارد. نیمه خالی‌ای که کاملا جنبه اقتصادی دارد و آنهایی که سرشان در حساب و کتاب است به خوبی با ان آشنایی دارند؛ سود‌دهی.

اینکه ۱۳ فیلم خط ویژه، چ، معراجی‌ها، طبقه حساس، پنج ستاره، رد کارپت، کلاشینکف، امروز، آذر شهدخت پرویز و دیگران، فرشته‌ها با هم می‌آیند، شهر موش‌ها ۲، آتش بس ۲ و خواب‌زده‌ها(اکران سه فیلم آخر همچنان ادامه دارد) میلیاردی شده‌اند نشان از آشتی مخاطب با سینما دارد که بسیار خوشحال کننده است و می‌توان امیدوار بود با ادامه سیاست‌های درست در اکران سینما در سبد فرهنگی خانوارها قرار گیرد اما این آمار یک سوال اساسی بوجود می‌آورد و آن هم این است که چند درصد از این ۱۳ فیلم میلیاردی توانسته‌اند هزینه‌های تولید خود را در گیشه جبران کنند و اصطلاحا به سود‌دهی برسند. چرا که مطابق نظرات کارشناسان سینما هر فیلم باید در گیشه سه برابر هزینه تولید خود فروش کند تا به سود‌دهی برسد.

در این گزارش قصد داریم به پاسخ این سوال برسیم که‌ آیا صرفا میلیاردی شدن همه راه موفقیت در سینما است؟ یا در این هنر و صنعت گران این روزها فاکتور‌های دیگری نیز به جز گیشه میلیاردی برای سود‌دهی یک فیلم لازم است.

«معراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی نام اولین فیلمی است که از طرف موسسه فیلمیران در فصلی که گفته می‌شد فصل مرده اکران است و به علت مشغله مردم برای کارهای پیش روی عید کسی به سینما نخواهد رفت موفق شد ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بفروشد. این در حالی است که سرگروهی این فیلم را سینما قدس که اولین افتتاح رسمی اش نیز با «معراجی‌ها» بود بر عهده داشت و این فیلم علی رغم بودجه تولید ۱ میلیاردی(نسخه سینمایی) با برگشت خوب سرمایه روبرو شده است و تقریبا توانسته علاوه بر فروش و بازگشت سرمایه سوددهی خوبی نیز داشته باشد.

البته «طبقه حساس» کمال تبریزی هم یکی دیگر از میلیاردی‌های ابتدای سال به شمار می‌آید که این فیلم نیز همانند فیلم د‌هنمکی در روزهای پایانی سال ۹۲ به اکران عمومی در آمد و فروش قابل توجهی هم داشت.

این فیلم در روزهای ابتدایی نمایش خود استارت خیلی محکمی هم نزد اما رفته رفته فروش خود را به «معراجی‌ها» نزدیک و به جایی رسید که در روزهای پایانی اکران خود با ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش از «معراجی‌ها» سبقت گرفت. این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را جواد نوروزبیگی بر عهده دارد ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تولیدش صرف شده و به گفته نوروزبیگی این فیلم فروش بسیار خوبی داشته و توانسته سوددهی بسیار خوبی داشته باشد.

سومین فیلم میلیاردی بهار ۹۳ را می‌توان «ردکارپت» نامید که رضا عطاران آن را به تهیه کنندگی احمد احمدی مردادماه و با شروع ماه مبارک رمضان بر روی سینماهای کشور پهن کرد. این فیلم با توجه به اینکه در ماه رمضان بلیط ها به صورت نیم بها بین علاقمندان سینما توزیع می‌شد توانست ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از گیشه را به خود اختصاص دهد. طبق اعلام احمد احمدی ۸۵۰ میلیون تومان برای تولید «ردکارپت» هزینه شده است و با مقایسه‌ای سرانگشتی میتوان فهمید که «ردکاپت» علاوه بر هزینه تولید سوددهی نسبتا مناسبی را برای تهیه کننده این فیلم داشته است.

اگر به ترتیب به جدول فروش نیمه اول سال نگاه کنیم «کلاشینکف» سعید سهیلی به عنوان چهارمین فیلم میلیاردی به چشم می‌خورد که از اول مردادماه با ۴۰ سینما به سرگروهی سینما آفریقا اکران خود را آغاز کرد. این فیلم با توجه به اینکه ۱ میلیارد و ۱۰۰ برای تولیدش هزینه شده تنها ۲ میلیارد تومان فروخته است و این موضوع عملا شکست گیشه محسوب می‌شود چرا که این فیلم در اکران خود حتی نتوانسته هزینه تولید خود را جبران کند و به همان ۲ میلیارد فروش خود اکتفا کرده و به این ترتیب به اکران خود پایان داده است.

«چ» حاتمی‌کیا نیز عنوان پنجمین فیلم میلیاردی نیمه اول سال ۹۳ را به خود اختصاص داده است. این فیلم از ۲۰ اسفندماه به سرگروهی سینما آزادی به روی پرده سینماهای کشور رفت و حدود سه ماه روی پرده سینماها بود و طی این مدت توانست بیش از ۲ میلیارد تومان از گیشه را به خود اختصاص دهد.

البته «چ» جزو فیلم‌های فاخر سینمای ایران محسوب می‌شود که ۶ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است؛ اما به هر ترتیب این فیلم هم مثل مابقی فیلم‌های فاخر نتوانست هزینه تولید خود را بازگرداند.

 

فیلم

«پنج ستاره» مهشید افشارزاده هم به عنوان ششمین میلیاردی ۹۳ از ۲۴ اردیبهشت ماه به سرگروهی سینما آفریقا اکران خود را آغاز کرد. این فیلم طی مدت یک ماه اکران و با در اختیار داشتن ۱۹ سینما در کشور توانست ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش برسد و این در حالی است که برای تولید این فیلم که اولین تجربه افشارزاده هم در کارگردانی به شمار می‌آید ۸۰۰ میلیون هزینه شده و با این فروش می‌توان گفت که تقریبا سرمایه این فیلم برای سرمایه گذار آن برگشته است و تکلیف سود آن بین پخش کننده و سینمادار مشخص خواهد شد.

 

«آذر شهدخت پرویز و دیگران» نوشته ای از مرجان شیرمحمدی است که بهروز افخمی همسر وی آن را ساخته است و به گفته افخمی قرار بود این فیلم را در ابتدا خود شیرمحمدی کارگردانی کند که به دلیلی سنگینی پروژه از کارگردانی آن صرف نظر کرد.

برای ساخت این فیلم ۱ میلیارد تومان هزینه شده است و در گیشه ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به فروش رسیده است که عملا می‌توان گفت که این فیلم تنها سرمایه خود را بازگردانده و سوددهی قابل توجهی نداشته است.

«خط ویژه» نام فیلمی اجتماعی با کمی چاشنی طنز است که مصطفی کیایی پس از «ضدگلوله» آن را کارگردانی کرده است و تهیه‌کنندگی آن را منصور لشگری قوچانی بر عهده دارد.

این فیلم از اسفند اکران خود را به سرگروهی سینما آفریقا آغاز کرد و طی مدت دو ماه از اکران ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.

این در حالی است که ۹۳۵ میلیون تومان برای تولید این فیلم هزینه شده است پخش آن را موسسه هدایت فیلم بر عهده دارد.

دیگر فیلم سینمایی میلیاردی نیمه اول سال ۹۳ «امروز» نام دارد که چندی پیش هم به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شد. هزینه تولید این فیلم که اکران خود را همزمان با عید سعید فطر به سرگروهی سینما استقلال آغاز کرد بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

هشتمین فیلم این جدول را می‌توان «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نامید که به عنوان اولین فیلم حامد محمدی در مقام کارگردان از آن نام برد که پدر وی یعنی منوچهر محمدی تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. این فیلم نیز اکران خود را همزمان با عید سعید فطر با سرگروهی سینما آزادی آغاز کرد و طی مدت ۱ ماه نمایش توانست ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان به فروش برسد.

فیلم سینمایی «آتش بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی نیز جزو فیلم های میلیاردی گیشه سال ۹۳ است که البته اکران آن همچنان ادامه دارد اما این فیلم که هزینه تولید آن بالغ بر ۱ میلیارد تومان بوده است تا به امروز بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته است و اکران آن کماکان ادامه دارد.

با این حال فیلم‌های سینمایی «شهر موش‌ها ۲» ساخته مرضیه برومند طبق آخرین اعلام از سوی پخش کننده این فیلم ۹ میلیارد و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده است و که طبق اعلام علی سرتیپی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هزینه تولید آن ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است و با این حساب شاید پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز هنوز در گیشه به سود‌دهی نرسیده است. البته نمایش این فیلم همچنان ادامه دارد و فصل حدید تبلیغات محیطی و تلویزیونی این فیلم از هفته جاری آغاز و با شروع دهه اول محرم الحرام به پایان می‌رسد.

«خواب زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد آخرین فیلم در حال اکران است که وارد باشگاه میلیاردی‌ها شده است. این فیلم با صرف هزینه تولید ۱ میلیارد تومان تاکنون یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان فروش داشته است و با توجه به مدت زمان کوتاهی که تا پایان اکران باقی مانده است، این فیلم نیز نتوانسته در گیشه هزینه تولید خود را جیران کند.

 

نکته:

۱- تمامی ارقام هزینه‌های تولید طبق اعلام رسمی دفاتر تولید، تهیه‌کنندگان آثار و یا رسانه‌های رسمی است.

۲- ارقام فروش فیلم‌ها مربوط به پایان روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه و اعلام رسمی پخش‌کنندگان است.

گزارش: احسان هوشیارگر-احسان عباسی

 

منبع: فارس

نظر شما