شناسهٔ خبر: 70307 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آمریکا وارد رکود جدید اقتصادی شد

رئیس بانک مرکزی آمریکا ضمن تاکید بر اینکه وسعت و ادامه افزایش نابرابری در آمریکا شدیدا نگران کننده است، این معضل را تاثیر بیمارگونه بر اقتصاد این کشور نامید.

 به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، جنت یلن جمعه در کنفرانسی که درباره نابرابری در شهر بوستون برگزار شده بود گفت: نابرابری و خلاء ثروت در بیشترین سطح خود نسبت به یک قرن پیش تاکنون قرار دارد.  


وی افزود: این نابرابری بسیار بیشتر از حد متوسط در طول این فاصله زمانی و حتی بسیار بیشتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ آمریکاست.  


بانک اعتباری سوئیس نیز اخیرا ضمن هشدار درباره نابرابری اقتصادی آمریکا این موضوع را با بحران اقتصادی که پیشتر از این در این کشور رخ داده بود مرتبط دانست و آنرا در بالاترین سطح خود پس از رکود بزرگ توصیف کرده بود.  


یلن تاکید کرد: استاندارد زندگی برای اکثر شهروندان آمریکایی طی چند دهه همچنان راکد مانده است.  


وی افزود: این امر روندی ناسالم در اقتصادی است که برای رشد عمدتا به صرف هزینه از سوی مصرف کننده اتکاء دارد.  


رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: اگر فرصت های بیشتر برای بالا رفتن از نردبان اقتصادی وجود نداشته باشد به سلامت عمومی و شور و هیجان اقتصادی کشور آسیب رسیده و منجر به کاهش تحرک اقتصادی می شود.  


یلن در بخش دیگری از سخنانش گفت: سهم ثروتی که در اختیار ثروتمندان آمریکایی یعنی پنج درصد کل جمعیت کشور قرار دارد از پنجاه و چهار درصد در سال ۱۹۸۹ میلادی به شصت و سه درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته و دو سوم کل دارایی های کشور متعلق به این پنج درصد است.  


رئیس بانک مرکزی آمریکا پیش از این نیز چندین بار درباره نابرابری بین درآمد و ثروت در آمریکا هشدار داده بود.  


وی در بهمن ماه گذشته و اردیبهشت امسال نیز به اعضای کنگره آمریکا گفته بود که روند نابرابری در کشور ناراحت کننده است.

نظر شما