شناسهٔ خبر: 70248 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واکنش ترکیه به اظهارات امیرعبداللهیان

ترکیه به سخنان اخیر مقامات ایرانی درباره مواضع اخیر این کشور درباره سوریه واکنش نشان داد و گفت مقامات ایران کمک به ملت سوریه را به اجازه گرفتن از دمشق منوط کرده‌اند اما ترکیه در کمک به سوری‌ها احساس نمی‌کند که نیازمند اجازه گرفتن از دمشق که فاقد مشروعیت است، باشد.

به گزارش نماینده، "تانگو بیلگیج" سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به سخنان اخیر مقامات ایرانی درباره نقش ترکیه در تحولات اخیر منطقه گفت که این سخنان هیچ گونه صحت نداشته و تاکید کرد: آنکارا در اتخاذ تدابیر مورد نیاز درباره امنیت ملی و در سایه قوانین بین‌المللی نیازمند اجازه گرفتن از کسی نیست.

 

این سخنان در واکنش به اظهارات اخیر "حسین امیر عبداللهیان" معاون وزیر خارجه ایران صورت گرفت.

 

امیر عبداللهیان پیشتر اعلام کرده بود: ترکیه در تلاش برای ایجاد دوره عثمانی جدید در منطقه است.

 

بیلگیج در گفتگو با خبرنگار آناتولی در نیویورک صحبت می‌کرد، مدعی شد: "مقامات ایران کمک به ملت سوریه را به اجازه گرفتن از دمشق منوط کرده‌اند این در حالی است که ترکیه دست یاری خود را به سوری‌هایی که در حالت تاسف آوری زندگی می‌کنند دراز کرده و احساس نمی‌کند که نیازمند اجازه گرفتن از دمشق که فاقد مشروعیت است، باشد. "

 

وی  همچنین مدعی شد: " دمشق مسئول واقعی ایجاد تروریسم است که که هم اکنون ما را احاطه کرده است و انتظار می‌رود کشوری که حامی این نظام است از روی خجالت دست کم در قبال فجایع انسانی که در منطقه روی می‌دهد و در مقدمه آن کوبانی، سکوت پیشه کند. "

 

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه مشابه به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره "سیاست های تجاوزگرانه دولت ترکیه علیه سوریه" اعلام کرد: حمایت ترکیه از تروریسم باعث طولانی شدن بحران شد و ویرانی و تلفات انسانی برای سوریه به بار آورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما