شناسهٔ خبر: 70186 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

میرسلیم در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی:

اقتصاد مقاومتی با ریاضت و اقتصاد توسعه‌یافته تفاوت دارد/ با این روند مالیاتی نمی‌توانیم موفق شویم

میرسلیم/1 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی و توسعه‌یافته گفت: با روند مالیاتی فعلی ما نمی‌توانیم در این زمینه موفق شویم.

به گزارش نماینده، سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی موتلفه در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی که صبح امروز پنج‌شنبه با موضوع فرهنگ اقتصاد مقاومتی در محل حزب موتلفه برگزار شد اظهار داشت: هدف از این برنامه ابلاغ پیام و گفتمان اقتصاد مقاومتی است چراکه مقام معظم رهبری معتقدند گفتمان یک جامعه مثل هواست و همه از آن تنفس می‌کنند از این رو باید گفتمان‌سازی متناسب در این زمینه انجام شود.

میرسلیم با اشاره به وظایف قانونی مجمع تشخیص در زمینه سیاست‌های کلان از جمله اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ارائه مشاوره به مقام معظم رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام از جمله وظایف مجمع است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اقتصاد مقاومتی را چگونگی مقاومت اقتصاد در مقابل ضربه‌های مختلف بدون آسیب‌پذیری و با کاربرد ویژه ارزیابی توان مقاومت کشورها در برابر بحران اقتصادی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی مکتب یا نگرش نیست.

وی با اشاره به راهبردهای اقتصاد مقاومتی به همزمان اتخاذ دو راهبرد اشاره کرد و گفت: جایگزینی واردات در کالاهای مصرفی مردم و تنوع‌بخشی به توسعه صادرات از جمله راهبردهاست.

میرسلیم با تاکید براینکه باید در اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا در اقتصاد مردمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تکیه کرد بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های داخلی برای بسیج برای تهدیدات بیرونی را یک ضرورت عنوان کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تبیین پیام‌های اصلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و خاطرنشان کرد: مقاوم‌سازی اقتصاد ملی در برابر تهدیدات و ایجاد توان تحریم‌شکنی با رویکرد عقب‌ راندن نظام سلطه را از جمله گفتمان و الگوی اقتصادی- مدیریتی در این زمینه دانست.

وی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد توسعه‌یافته نیست بلکه اقتصاد مقاومتی همان خودکفایی است افزود: ما می‌بینیم که کره جنوبی با اینکه کشوری توسعه یافته‌ است اما در عین حال وابسته است اما در عین حال کره شمالی کشوری مستقل و عین حال توسعه نیافته است لذا اقتصاد مقاومتی ضمن حفظ ویژگی یک اقتصاد کارآمد از استقلال خود نیز پاسداری می‌کند.

میرسلیم به تشریح وجه تمایز اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی پرداخت و گفت: مقاومت اقتصادی ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌ها است اما اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاومت اقتصادی به معنای استفاده هدفمند و بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادهاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبیین اقتصاد شکننده که فاقد توانایی توسعه و تعامل سازنده با جامعه است یادآور شد: اقتصاد مقاومتی می‌تواند در مقابل تکانه‌های درونی و بیرونی به تعادل برسد.

وی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی شکننده نیست به بیانات رهبری در این زمینه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را به حالت انعطاف‌پذیری می‌رساند و شکنندگی آن را در شرایط مختلف برطرف می‌کند.

میرسلیم با اشاره به رویه‌های اقتصاد مقاومتی به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: رهبری فرمودند که رویه اقتصاد مقاومتی دغدغه دیگر کشورها نیز هست لذا اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زاست که بر مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد تکیه داد.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای حصار کشیدن به دور خود نیست یادآور شد: بدون اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی رسید.

وی با بیان اینکه رهبری بر مردم‌محوری اقتصاد مقاومتی تاکید دارند گفت: باید توجه کرد رویکرد دولت‌ها در این زمینه چیست و انتقاد دقیق علمی در این زمینه انجام داد.

وی به تشریح منطق حاکم بر اقتصاد مقاومتی پرداخت و یادآور شد: منطق مقاومت دوام در بهترین وضعیت است و منطق اقتصاد مقاومتی نیز ایجاد وضعیتی است که عموم آن را بپذیرند.

میرسلیم به تجربه سایر کشورها در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای پیشرفته در مقابل اختلال‌های بازار نفت بعد از تکانه‌های نفتی دهه ۱۹۷۰ در این زمینه وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که چرا تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضروری است گفت: به دلیل برخورداری کشور از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و تحریم‌های بین‌المللی ضرورت مقاوم‌سازی اقتصاد کشور وجود دارد.

وی همچنین درباره ضرورت تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تحریم‌ها بر اقتصاد ما تاثیرگذار است که از جمله می‌توان به محدود شدن بازارهای خارجی و داخلی ایران، کاهش رشد اقتصادی، کاهش منابع مالی دولت، کاهش ذخایر ارزی، و اخلال در توانایی پشتیبانی از کشور و بی‌ثباتی نرخ ارز اشاره کرد.

به گزارش فارس، میرسلیم یادآور شد: ما ۱۰ سال پیش گفتیم که باید در برابر تحریم‌ها یک ستادی ایجاد شود که به ما گفتند صدایش را در نیاورید اما من گفتم این یک جنگ است و نمی‌توان لاپوشانی کرد لذا می‌بینیم که الان این موضوع شروع شده است.

رئیس شورای حزب موتلفه به نشانه‌های ضعف مقاومت اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توان به رتبه ضعیف ۱۴۷ در شاخص بهبود فضای کسب و کار، رکورد تورمی در اقتصاد ایران، وابستگی به درآمدهای نفتی و سهم اندک مالیات اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه باید همه اقتصاد مقاومتی روی مالیات باشد و ما با این روند مالیاتی نمی‌توانیم به جایی برسیم، به ضرورت تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد اشاره کرد.

میرسلیم با اشاره به نامگذاری سال‌ها با توجه به وضعیت جامعه به لزوم تحرک در جامعه با رویکرد همت مضاعف و کار مضاعف اشاره کرد و گفت: در چنین رویکردی یارانه۴۵ هزار تومانی و همه را گدا کردن چه مفهومی دارند؛ وای به حال کشانی که این کار را راه انداختند.

رئیس شورای حزب موتلفه در پایان با تاکید براینکه ما باید برای اصلاح الگوی مصرف خود در خانواده، محله و شهرهایمان کار کنیم تصریح کرد: ما برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به نقشه راه و برنامه عمل مناسب نیاز داریم.

 

نظر شما