شناسهٔ خبر: 70165 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

آمارهای هشداردهنده از واردات؛

رشد چند ۱۰۰ درصدی واردات اسباب بازی، چرم، فرش، کلاه، غلات، مبل، و گوشت

واردات/1 طی نیمه اول سال 1393 واردات برخی اقلام خصوصا کالاهای مصرفی رشد بیش از حدی نسبت به سال گذشته داشته است.

به گزارش نماینده، رشد چند برابری واردات برخی محصولات غذایی و کشاورزی، کالاهای غیرضروری و لوکس و اقلام مصرفی از جمله آمارهای هشدارآمیز نیمه اول امسال است که ضرورت تغییر سیاست های تجاری را به دولت در شرایط اقتصاد مقاومتی، گوشزد می کند.


علاوه بر ارقام کلی وزن و ارزش واردات در نیمه اول امسال که به ترتیب ۴۶ و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و زنگ خطر را به صدا در آورده، نگاهی به جزئیات واردات به کشور نشان می دهد واردات بسیاری از اقلام غیرضروری با رشد عجیبی مواجه شده است.

بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال مواد غذایی و محصولات کشاورزی مهمترین دسته کالاهای وارداتی به کشور بوده اند.

در این مدت واردات گندم با ۱۲۴ درصد رشد نسبت به نیمه اول سال گذشته، در صدر کالاهای وارداتی به کشور قرار گرفته است. در شش ماه نخست امسال بیش از یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار صرف واردات گندم شده است.

انواع خودرو نیز با ۹۴۷ میلیون دلار و رشد ۱۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته، دومین کالای وارداتی به کشور بوده است.

در این مدت واردات برنج ۳۶ درصد کاهش یافته اما این کالا در رتبه سوم مهمترین کالاهای وارداتی به کشور جای گرفته است.

واردات

افزایش واردات گوشت قرمز، شکر و دانه ذرت دامی در نیمه اول امسال قابل تامل است، هرچند به علت این که اکثر این مواد جزو اقلام ضروری و کالاهای اساسی محسوب می شوند، نمی توان به واردات آنها خرده گرفت؛ اما واردات سایر کالاها که در ادامه به آن اشاره می کنیم، جای انتقاد دارد.

* رشد عجیب واردات برخی اقلام

آمار گمرک از رشد عجیب و غریب واردات برخی اقلام در نیمه اول امسال نشان دارد. واردات

به رشد ۸۲۲ درصدی واردات قطعات لکوموتیو از آنجا که یک محصول صنعتی است، نمی توان انتقاد کرد اما افزایش چند ۱۰۰ درصدی لوازم مصرفی همچون چرم، فرش، کلاه، غلات، مبل، اسباب بازی و گوشت قابل دفاع نیست؛ خصوصا آن که تولید این اقلام به فناوری خاصی احتیاج ندارد که کشورمان در تولید آنها با مشکل مواجه باشد. تداوم رشد واردات این اقلام هم بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و هم بر خلاف سیاست های ضد رکود دولت است.

 

منبع: مشرق

نظر شما