شناسهٔ خبر: 70153 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

میرسلیم:

مسئولان کشور باید از ریخت و پاش‌های زائد بپرهیزند

میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان باید به مسأله اصلاح الگوی مصرف که مورد تأکید مقام معظم رهبری است توجه کنند و از ریخت و پاش‌های زائد بپرهیزند.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم» سیدمصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس دبیران استانی حزب مؤتلفه اسلامی تنها راه نجات از بن بست شرایط کنونی اقتصاد را پیروی از اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: هدف از سند چشم‌انداز بیست ساله ما رسیدن کشور به قدرت اول منطقه در جنبه‌های اقتصادی، علمی و فناوری در سال ۱۴۰۴ است.

وی بحران‌های اقتصادی و طبیعی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و رقابت با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ را از جمله اهداف این سند دانست و گفت: اندیشه مقام معظم رهبری در تبیین اقتصادی مقاومتی این بود که این اقتصاد الگویی باشد برای ملتی که حتی در شرایط فشار و تحریم زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه مشاوره به مقام معظم رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام را از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و ادامه داد: اگر به عناوین سال‌های مختلف از دهه ۷۰ تاکنون نگاه کنیم متوجه خواهیم شد تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد است و ایشان را می‌توان معمار این معماری خاص دانست.

میرسلیم اقتصاد مقاومتی را یک الگوی اقتصادی خواند و گفت: اقتصادی مقاومتی نه مکتب است نه نگرش بلکه مبحث اصلی آن چگونگی مقاومت اقتصادی در مقابل ضربه‌های مختلف است که راهبردهای آن را می‌توان جایگزینی واردات در کالاهای مصرفی مردم، تنوع بخشی به توسعه صادرات در بخش‌های مزیت دار چون نفت و تکیه بر اقتصادی مردمی و توسعه اقتصادی دانش‌بنیان عنوان کرد.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه با بیان اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی گفتمان و الگوی اقتصادی ـ مدیریتی است خاطرنشان کرد: پیام‌های اصلی این اقتصاد مقاوم سازی در برابر تهدیدات، ایجاد توان تحریم‌شکنی، عقب‌راندن نظام سلطه، فرصت‌سازی درون‌زا و هم برون‌گرا است؛ تمایز اقتصاد مقاومتی از اقتصاد توسعه یافته این است که ما باید بدون اینکه وابسته باشیم بتوانیم بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذاریم به طوریکه اعمال هرگونه تحریم اقتصادی علیه ایران، امنیت اقتصاد جهانی را به مخاطره بیاندازد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: می‌توان اقتصاد مقاومتی را اقتصادی دانست که ضمن حفظ ویژگی‌های یک اقتصاد کارآمد از استقلال خود پاسداری می‌کند و بهای آن را با رضایت می پردازد.

میرسلیم با تأکید بر اینکه مقاومت اقتصادی ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌ها است گفت: اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاومت اقتصادی استفاده هدفمند و بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادها را دارد مضاف بر اینکه ریاضت اقتصادی باید برنامه جبرانی برای بازگشت به شرایط اولیه دانست اما هدف اقتصاد مقاومتی تغییر همه جانبه شرایط‌ ها است.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی در این پروسه ابلاغ این سیاست‌ها را از سوی رهبری یک ریاضت اقتصادی دانستند و به هدف این اقتصاد که تغییر همه جانبه است توجهی نکردند.

میرسلیم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان دستگاه‌های مختلف که فرمودند عملاً اقتصاد مقاومتی قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملاً اقتصاد کشور را به حالت انعطاف‌پذیری می‌رساند ادامه داد: ایشان همچنین در حرم رضوی تأکید کردند رویه اقتصاد مقاومتی دغدغه سایر کشورها هم هست و این اقتصاد درون زا است و از دل مردم و کشور می‌جوشد و به مقاوم سازی محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کمک می‌کند.

همچنین در دیدار دانشجویان سال ۹۱ تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی فقط جنبه منفی نیست و به معنای حصار کشیدن به دور خود نیست بلکه این اقتصاد به ملت اجازه می‌دهد که در شرایط فشار رشد و شکوفایی داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف به تنهایی نمی‌شود به اقتصاد مقاومتی رسید تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی مقاومتی تدبیری پویا و بلندمدت برای اقتصاد کشور است و در این اقتصاد باید مردم‌محوری مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مسئولان باید به مسأله اصلاح الگوی مصرف که مورد تأکید مقام معظم رهبری است توجه کنند و از ریخت و پاش‌های زائد بپرهیزند.

میرسلیم منطق مقاومت را بقا و دوام در بهترین وضعیت خواند و تأکید کرد: این منطق ضعیف نیست و نوعی فراگیری برای مقابله با نارسایی‌ها و تسلیم شدن در برابر ضربه‌ها و رها کردن وضع به حال خود هیچ معنایی ندارد.

نظر شما