شناسهٔ خبر: 70120 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

خمس بجای مالیات یا مالیات بجای خمس!؟

سکه در زمان امامان معصوم حكومت ها از مردم مالياتهايى به نام خراج و عشريه مى گرفتند، ولى باز هم مردم خمس و زكات خود را به ائمه مى دادند و آن بزرگواران مى گرفتند و نمى فرمودند شما كه خراج مى دهيد، لازم نيست خمس و زكات بدهيد.

به گزارش نماینده، شاید تا به حال با این سوال مواجه شده باشید بعضی می گویند: ما كه به دولت اسلامى مالیات مى‏دهیم، دیگر خمس و زكات براى چه!؟ چه فرقی می کند؟ خمس می دهیم بجای مالیات یا مالیات می دهیم بجای خمس.
همه فقیهان، از جمله امام راحل (ره)، در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت مالیات، به عنوان خمس جایز است یا نه؟ به اتفاق جواب منفی داده‌اند. امام خمینی در این رابطه می فرماید: «مالیات هایی که اسلام مقرر داشته است و طرح بودجه ای که ریخته، نشان می دهد که تنها برای سد رمق فقرا و سادات فقیر نیست، بلکه برای تشکیل حکومت و تأمین مخارج ضروری یک دولت بزرگ است. » (نظام مالی اسلام، پیشین، ص ۲۶۵ ـ ۳۴۱)
در «رساله آموزشی» که مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی تنظیم شده در این رابطه آمده است:
«مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زاید بر مؤونه سال به طور مستقل واجب است. »
 

سه نکته کوتاه:
* یکی از ساده و مهمترن تفاوت های مالیات و خمس در این است که مالیات، هزینه اى است كه شما مى پردازید تا دولت، رفاه شما را بیرون منزل تأمین كند. مثلاً هر كسى حیاط منزل خود را موزائیك یا سنگ مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزلش را آسفالت كند یا در منزل كپسول آتش نشانى دارد، به دولت نیز مالیات مى دهد تا بیرون منزل ماشین آتش نشانى را آماده داشته باشد. بنابراین مالیات در واقع خرج رفاه خود ما و خانواده مان می شود ولی خمس خرج فقرا و نیازمندان می شود.

** در زمان امامان معصوم حكومت ها از مردم مالياتهايى به نام خراج و عشريه مى گرفتند، ولى باز هم مردم خمس و زكات خود را به ائمه مى دادند و آن بزرگواران مى گرفتند و نمى فرمودند شما كه خراج مى دهيد، لازم نيست خمس و زكات بدهيد.

*** البته این را هم نباید از یاد برد که بر اساس فتوای علما اگر در جامعه اسلامی علاوه بر خمس، دولت مالیات هم بگیرد، چون مالیات یک حق عمومی جامعه به شمار می رود، بر خمس مقدم است.

 

منبع: تراز

نظر شما