شناسهٔ خبر: 70119 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

به نظر نمی‌رسد اوپک در آشفته بازار قیمت نفت نقش سازنده‌ای ایفا کند

اوپک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد اوپک در آشفته بازار قیمت نفت نقش سازنده‌ای ایفا کند چرا که اوپک تحت تاثیر برخی فشارها و قدرت‌ها بوده و بیش از آنکه به فکر کشورهای تولید کننده‌ی نفت باشد از کشورهایی خاص تاثیر گذار است و نمی‌توان امید زیادی به آن داشت.

به گزارش نماینده، حسین نجابت در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در ۴ تا ۵ سال گذشته، گفت: یکی از قوی‌ترین احتمالات در این باره این است که تفاهم پشت پرده عربستان سعودی با آمریکا به منظور فشار بر ایران و احتمالا روسیه شرایط فعلی بازار نفت را ایجاد کرد و احتمال ضعیف‌تر نیز تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار اروپا و دنیاست.

وی افزود: با توجه به آشوب‌ها و جنگ‌ها و اختلافات منطقه و دنیا نظیر بحران اوکراین به نظر نمی‌رسد تقاضا و بازار به شرایط تعادل و آرمانی رسیده باشد و جولان تروریست‌ها در منطقه و آشوب‌ها نمی‌تواند شرایط طبیعی را در بازار نفت ایجاد کند و بی‌شک در این میان وظیفه‌ی اوپک رسیدگی به این موضوع در چارچوب جلسات خود و یا جلسه فوق‌العاده است. اما در عمل نمی‌توان منتظر تصمیمات اوپک بود. چرا که اوپک نیز مثل سایر مجامع بین‌المللی از قدرت‌ها تاثیرپذیر است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بودجه کشور با نفت صد دلاری بسته شده است تصریح کرد: ایران در شش ماهه نخست سال توانست نفت خود را بالاتر از قیمت پیش بینی شده در بودجه به فروش برساند و همچنین افزایش تولید نیز در این زمان ایجاد شد و شاید در کوتاه مدت کاهش قیمت در سطح فعلی مشکلی را ایجاد نکند ونوعی تعادل را در مقابل فروش با قیمت بیشتر در شش ماهه نخست ایجاد نماید.

وی تاکید کرد: اگر احتمال برخورد سیاسی با قیمت نفت درست باشد کاهش تولید با توجه به حجم بالای تولید عربستان به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز منطقی نباشد. هر چند که ادامه این وضع به عربستان نیز خساراتی را وارد خواهد کرد و نمی‌تواند عربستان برای همیشه با سیاست‌بازی قیمت نفت را پایین نگه دارد.

نماینده مردم تهران در پایان با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد:‌ خوشبختانه رئیس جمهور با مواضع خود در آستراخان روسیه ارتباط میان ایران و روسیه را تحکیم بخشید و تقویت کرد؛ چرا که ما با روسیه منافع مشترک داریم و باید به آن توجه جدی کنیم. چرا که این منافع بسیار مهم و استراتژیک است. اما باید این دو کشور پیش از هر نقش آفرینی در بازار تولید نفت علائم ایجاد شده را در کاهش قیمت به شدت بسنجند و مدیریت کنند و با تصمیمات دقیق بهروز و اقتضایی شرایط ایجاد شده را به نفع خود تغییر دهد.

نظر شما