شناسهٔ خبر: 70109 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تصویب قانون انتخاب شهردار توسط مردم، بسیار بعید است

محمدجواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه به احتمال قوی شورای نگهبان با طرح انتخاب شهردار توسط مردم مخالفت خواهد کرد، افزود: تصویب چنین قانونی بسیار بعید است.

به گزارش نماینده، محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با(ایسنا)، با اشاره به بحث‌های اخیر و ارائه طرحی توسط برخی نمایندگان مبنی بر انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: در حال حاضر هنوز لایحه‌ای توسط دولت در این خصوص ارائه نشده و فقط تعدادی از نمایندگان این بحث را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون شوراها اعلام کردیم که به احتمال قوی شورای نگهبان با این طرح مخالفت خواهد کرد، چرا که در حال حاضر چهار انتخابات در کشور وجود دارد و لذا نمی‌توان انتخاب پنجمی را در کشور ایجاد کرد، به این دلیل که اگر ما انتخاب شهردار را به عهده مردم بگذاریم شوراهای شهر اگر به جایی برسند که بخواهند فرضا پس از یک سال شهردار را استیضاح کنند ، مردم مجددا باید پای صندوق‌های رأی بیایند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، خاطرنشان کرد: لذا قطعا در کشور ما انتخاب شهردار توسط مردم با مشکلاتی مواجه خواهد شد و بسیار بعید است که چنین قانونی تصویب شود چرا که معمولا در کشورهایی که شورا ندارند مردم شهردار را انتخاب می‌کنند.

کولیوند در ادامه بیان کرد: در حال حاضر طرح تهیه شده به کمیسیون شوراها ارجاع شده و برخی از اعضا پیشنهاداتی نظیر انتخاب شهردار توسط شورای شهر و عزل یا استیضاح آن توسط شورای حل اختلاف را مطرح کرده‌اند و تا زمانی که چنین پیشنهاداتی در صحن و کمیسیون بررسی نشده و نظرات کارشناسان و مسئولین مربوطه گرفته نشود نمی‌توان گفت این طرح قطعی است.

وی در پایان گفت: دولت نیز باید لایحه و پیشنهادات خود را به کمیسیون ارسال کند و قطعا ظرف دو هفته آینده و با بازگشایی مجلس این موضوع بررسی شده و به نتیجه خواهد رسید.

نظر شما