شناسهٔ خبر: 70106 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

سلفي‌ها «زن» را دام شيطان مي‌دانند/ تفاوت ديدگاه اهل سنت با وهابيون+جدول

حجت الاسلام ابوالقاسمي ضمن بيان تفاوت‌هاي اهل‌سنت با سلفيت گفت: سلفي‌ها هيچ ارزش انساني براي «زنان» قايل نيستند و آنان را دام شيطان مي‌دانند. به همين دليل، غير از مکه و مدينه، مساجد ديگر شهرهاي عربستان بخش زنانه ندارد

به گزارش نماینده به نقل از خبر معارف، طي دو سال اخير رفتارهاي خشونت‌باري در کشورهاي منطقه از جمله بحرين، سوريه و مصر را شاهد هستيم. اين اقدامات افراطي که توسط گروه‌هاي سلفي صورت مي‌گيرد، موجي از نفرت را در جامعه اسلامي اعم از شيعه و سني برانگيخته است.

 صدور فتواهاي عجيب و غريب به دور از هرگونه پشتوانه عقلي و علمي توسط مفتي‌هاي سلفي، راه را براي اقدامات غير انساني توسط مريدان آن‌ها فراهم کرده است.

 بريدن سرهاي مسلمانان و به اسارت بردن دختران و زنان در حالي در سرزمين سوريه به بهانه‌هاي واهي توسط اين گروه افراطي انجام مي‌شود که شائبه نبرد تاکتيکي استعمار براي از بين بردن گسترش اسلام به وسيله گروه‌هاي تندروي اسلامي را بيش از بيش تقويت مي‌کند.

 به منظور آشنايي بيشتر با انديشه سلفي‌هاي تکفيري گفت‌وگويي را با حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمي از کارشناسان شبکه جهاني ولايت ترتيب داده‌ايم که در ادامه مي‌آيد:

 
 انديشه سلفي‌ها از چه زماني ريشه دواند؟

 -بستگي دارد که تعريف ما از سلفي‌ها چه باشد، برخي از تعاريف شامل سلفي‌هاي زمان خوارج و يا طرفداران ابن تيميه مي‌شود.

ردپاي روباه پير در تقويت وهابيت تکفيري

 چرا به اين افراد سلفي گفته مي‌شود؟

 ـ سلفي کسي است که بر روش افرادي که در گذشته تاريخ اسلام بودند و موجب قدرت گرفتن دين را فراهم آوردند، عمل مي‌کند، اما واقعاً اين افراد در عالم واقع سلفي هستند و آيا به سخني که مي‌گويند عمل مي‌کنند، بايد بررسي کرد.

 اولين بار به شکل اساسي در قرن هفتم «ابن تيميه» اين مسائل را مطرح کرد و او با استناد به يک روايت از پيامبر کرم(ص) گفت بايد از صحابه و تابعان پيروي کرد، زيرا فهم آنان، مقياس حق و باطل است!

 آنان در اين مورد، با حديث منقول رسول خدا استدلال مي‌کنند که فرمود: «خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم...»؛ بهترين مردم، مردم زمان من هستند، سپس مردمي که پس از آنان مي آيند، سپس مردمي که بعد از آن گروه مي آيند.

 بعد از ابن تيميه، افراد ديگري هم همين مقياس و فتواها را مطرح کردند، البته در دور اول هنگامي که ابن تيميه اين استدلال را مطرح مي‌کرد، علماي مختلفي نظير حنبلي، ذهبي شافعي و محمد بن محمد علاء بخاري حنفي او را مورد تکفير قرار گرفت و در نهايت او را زنداني کردند و ابن تيميه در زندان از دنيا رفت.

 اما بعد از او طرفداران او در گوشه کنار جهان به ترويج نظريات او  پرداختند تا  اينکه در اوايل قرن 13 در عربستان شخصي به نام «محمد بن عبدالوهاب» با کمک و ياري انگليسي‌ها به ترويج عقايد خود پرداخت تا اينکه گروه او توانست کل منطقه جزيرة العرب را در دست بگيرد.

 البته هدف اصلي آن‌ها به دستور انگليسي‌ها اثبات امپراطوري بزرگ عثماني که بزرگترين امپراتوري اسلامي بود، در اين اثنا مصري‌ها وقتي جنايت‌هاي وهابيون را در عربستان ديدند، به اين کشور حمله کردند و موفق شدند وهابيون را از حجاز بيرون کنند.

 بنابراين وهابي‌ها مجبور شدند به کويت بروند و تحت الحمايه انگليسي‌ها بعد از مدتي با سلاح انگليسي و فرماندهي فرماندهان و مشاوران انگليسي آماده حمله به عربستان شدند و در نهايت توانستند کل حجاز را بگيرند و تا کنون هم همچنان بر مصدر قدرت هستند.

ورود انديشه‌هاي سلفي در اخوان المسلمين تا حزب عدالت و توسعه ترکيه

 بعد از اين واقعه سلفي‌ها آرام آرام گروه‌هاي مختلف را به سراسر جهان گسيل دادند تا به ترويج مباني سست و غلط آن‌ها مشغول شوند، از جمله کساني که نظريات اين سلفي‌ها را مطرح کردند:

 اخوان المسلمين امروز مصر، اخوان‌المسلمين اردن، گروه‌هايي شبيه حماس در فلسطين- البته اخواني‌هايي که در فلسطين بودند به خاطر اينکه عقايد تکفيري را يک مقدار کنار گذاشته بودند، بسيار به شيعه نزديک شدند- جبهه النهضة تونس و حزب عدالت و توسعه در ترکيه -به رهبري نجم‌الدين اربکان و اکنون به رهبري رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه- اينها شبيه اخواني‌ها مصر هستند. در هند، پاکستان و افغانستان گروه طالبان، سپاه صحابه و القاعده از گروه‌هاي معروف سلفي هستند.

منظور از سلفي امروزي چيست/ رابطه‌اي بين سلفي‌ها و وهابيون

*با اين توضيحات چه کساني را بايد سلفي خطاب کرد؟

 ـ آن چيزي که اکنون به معناي سلفي رايج است، اين است که سلفي‌ها کساني هستند که به معناي طرفداري از عقيده گذشتگان علماي حاضر و مسلمانان فعلي را تکفير مي‌کنند و به جاي اينکه با دشمنان اسلام جنگ کنند، اساس درگيري و جنگ خودشان را با مسلمانان قرار داده‌اند.

 اين دو واژه «وهابي سلفي» و «وهابي تکفيري» چه ارتباطي با سلفي دارند؟

 - وهابيت عربستان کساني بودند که اصل نظريه تکفيري را جا انداختند.

يعني سلفي‌ها شاخه‌اي از اهل سنت هستند؟

 ـ بايد توجه کرد که آن‌ها با لباس اهل سنت جلو آمدند، همان گونه که بهائيت و بابيت با لباس شيعه جلو آمدند.

راز حضور وزير انگليسي‌تبار در کابينه وهابيت/ ترفند استعمار پير براي خاموش ساختن روحيه جهادي مصر در مقابل وهابيت

 در تاريخ قدرت گرفتن وهابيت سخني از استعمار پير آورديد، تا چه اندازه ترفند استکبار در تشکيل اين فرقه تندرو دخيل بوده است؟

 -اگر نقش استعمار نبود، وهابيت در عربستان قدرتي نداشت، انگليس نيرو، پول و سلاح وهابيت را تأمين کرد و هم فرماندهان نظامي و مشاوره خود را براي آن‌ها فرستاد، به گونه‌اي که مدتي بعضي از وزراي دربار آل‌ سعود اشخاص انگليسي بودند.

 همچنين از جهت فرهنگي، انگلستان بودجه 26 کتابخانه در مصر را فراهم کرد، مانند کتابخانه «المنار» و مؤسسه «المنار»، از آنجايي که مصري‌ها از اهل سنت بودند و بار اول حکومت وهابي‌هاي عربستان را تخطئه کردند، به همين جهت انگليسي‌ها با دستور کار قرار دادن تهاجم فرهنگي به تأسيس کتابخانه در مصر روي آوردند تا بتوانند عقيده مردم مصر را تغيير دهند تا در سايه آن آرام آرام عقيده مردم مصر را موافق با عقيده وهابيت کنند، بنابراين هنگامي که در بار دوم وهابي‌ها به حجاز حمله کردند با واکنشي روبرو نشدند، زيرا مصري‌ها در حمله دوم وهابي‌ها قد علم نکردند.

 
 

 

تفاوت ديدگاه اهل سنت با وهابيون از طلب شفاعت از پيامبر و غير پيامبر تا ازدواج‌هاي جديد

 چه تفاوتي ميان ديدگاه اهل سنت با وهابيت وجود دارد؟

 -براي مثال چند تفاوت ديدگاه سلفي‌ها با اهل سنت را در ادامه بيان مي‌کنم:

رديف

اعتقاد

اهل سنت

 وهابيت

 1

توسل به مردگان

+

-

 2

تبريک به غير پيامبر

+

-

 3

طلب شفاعت از پيامبر و غير پيامبر

 +

-

 4

سفر براي زيارت قبر پيامبر(ص)

 +

-

 5

مردگان مي‌بينند

 +

-

 6

زيارت قبور با حضور بانوان

 +

-

 7

نذر براي مردگان

 +

-

 8

عزاداري براي گذشتگان

+

-

 9

ساختمان ساختن بر روي قبور

+

-

 11

بسياري از فضائل پيامبر(ص)

+

-

 12

فضائل اهل بيت(ع)

 +

-

 13

جعل حدود اسلامي

-

+

 14

ازدواج‌هاي جديد(جهاد نکاح)

شاذ و نادر

+

 


 

بالاترين حد در شرع اسلامي «شلاق» و بالاترين حد در وهابيت «زنده زنده پوست کندن» است

 فضائل اهل بيت(ع) که اهل سنت آن را نقل کرده بودند، وهابيت تحريف کردند و فضائل را منکر مي‌شوند، همچنين حدود جديدي را جعل کردند، اين در حالي است که بالاترين حد در شريعت اسلامي شلاق است اما وهابيون کشتن و انداختن در چرخ گوشت، زنده زنده پوست کندن و کارهاي شبيه اين را به عنوان حدود ديني جعل کردند.

 همچنين وهابي‌هاي سلفي اعتقاد دارند اگر در کشورهاي اسلامي گناهي صورت گيرد، تبديل به بلاد کفر مي‌شود و مي‌توان با آنها جنگيد و از ديدگاه آنان هر کسي که مخالف آن‌ها باشد، کافر است!

ترس سلفي‌ها از رويارويي با مخالفان و مناظره با آن‌ها

 اين تندروي‌هاي سلفي ناشي از چيست؟

 -ناشي از دو مطلب است، يکي اينکه چون مي‌بينند، با برگزاري جلسه مناظره دستشان رو مي‌شوند، بنابراين نمي‌گذارند کار به بحث علمي کشيده شود، دومين مطلب هدف از تکفير کردن توسط وهابي‌ها ضربه زدن به اسلام است، آن‌ها از ايجاد کشتار در ميان مسلمانان دو هدف را پيگيري مي‌کنند، هدف اول درگيري داخلي بين شيعه و سني و هدف دوم منحرف ساختن توجه مسلمانان به دشمن خارجي است.

ماجراي رابطه حجاب اجباري و بي‌حجابي در شهرهاي مختلف عربستان

هنگامي وارد شهرهاي مذهبي عربستان مي‌شويم مي‌بينيم که توجه به نماز و حجاب بانوان به شدت صورت مي‌پذيرد و حتي جريمه‌هاي سنگين دارد، اما در ساير شهرها اين گونه نيست و حتي بانوان وهابي بدون حجاب در جامعه حضور پيدا مي‌کنند، اين تعارض رفتار وهابي‌هاي سلفي ناشي از چيست؟

 - تفاوت آن‌ها در نقد حکومتي است، يعني هر زماني که حاکم چيزي را مصلحت نبيند ولو در دين نباشد، بايد اجرا کنند، بنابراين در شهر رياض بانوان مي‌توانند آزاد بيرون بيايند و حجاب نداشته باشند، چرا که رياض يک شهر بسته است که براي ورود و خروج از آن بايد مجوز داشت، بنابراين در آن شهر مي‌توانيد راحت باشيد، زيرا خاندان حاکم آنجا حضور دارند، اما در مکه و مدينه چون مردم از اقصي نقاط جهان براي زيارت مي‌آيند، سلفي‌ها مي‌خواهند يک نمونه به ظاهر اسلامي را ارائه بدهند و بگويند ما کشورمان کشور اسلامي است، پس اگر فشارها در اين دو شهر مذهبي برداشته شود، آن‌گاه مي‌فهميد که بيشترش ظاهرسازي است.

نگرشي غير انساني به زن در انديشه‌هاي سلفي

حالا که بحث به اينجا رسيد، درباره جايگاه زن در انديشه سلفي توضيح مي‌دهيد؟

 بنده دقيقاً عباراتي که در کتب آن‌ها درباره بانوان آمده است را نقل مي‌کنم:

 ـ تمام وجود زن شر است؛

 ـ زن شيطان است؛

 ـ زن دام شيطان است؛

 ـ در نماز از زن، سگ سياه و الاغ بايد اجتناب کرد؛

 ـ زن، سگ سياه و الاغ اگر از جلوي نمازگزار عبور کنند نماز باطل است؛

 ـ زن به صورت شيطان در مي‌آيد؛

  ـ زن‌ها را بي‌لباس نگه داريد، به آن‌ها لباس ندهيد تا مجبور شوند در خانه بمانند؛

 ـ چشمه‌اي مضرتر از زنان براي مردان نيست؛

 ـ کودکان عقلشان از زن‌ها بيشتر است؛

 ـ وقتي زن خلق شد شيطان خوشحالي کرد؛

 ـ  رانندگي زنان حرام و رانندگان زن بايد بميرند؛

 ـ برداشتن ابرو حرام است؛

 ـ خوردن موز و خيار براي زنان حرام است؛

 ـ خريد موز و خيار براي زنان حرام است؛

 ـ مردها مي‌توانند در محل کار خود با زنان نامحرم، محرم شوند، در صورتي که از آن زنان شير بنوشند؛

 ـ مردها مي‌توانند زنان خود را تنها با يک پيامک طلاق دهند؛

 ـ استفاده زنان از اينترنت حرام است، مگر اينکه شخص محرمي کنارش بنشيند؛

 ـ شرکت زنان در تشييع جنازه حرام است و ... .

غير از مکه و مدينه، مساجد ديگر شهرهاي عربستان بخش زنانه ندارد

 پس اينکه پليس عربستان به زنان جواز گواهينامه رانندگي نمي‌دهد، ناشي از اين تفکر است؟

 ـ يک ماه قبل گواهينامه‌اي براي يکي از زنان آل سعود صادر شده است، اما براي ساير بانوان چنين مجوزهايي صادر نمي‌شود، با اين وجود فقط در شهرهاي مکه و مدينه است که در مساجد محلي براي حضور زنان وجود دارد اما در ساير شهرهاي عربستان بخش زنانه در مساجد وجود ندارد.

اصلي‌ترين نقطه ضعف وهابي‌ها

 از ديدگاه شما نقاط ضعف وهابيت سلفي چيست؟

 ـ مهم‌ترين نقطه ضعف آن‌ها دور شدن از عقل است، آن‌ها تا توانستن خودشان را از عقل دور کردند.

لزوم وحدت و همدلي علماي شيعه و سني

در پايان اگر صحبت خاصي داريد، بفرمائيد؟

 -چيزي که ما تقاضا داريم اين است که علماي اهل سنت و شيعه همگي دست ‌در ‌دست هم بدهند و مقابل اين چيزي که به عنوان دشمن اصلي جهان اسلام است متحد شوند تا بتوانند به قول علماي الازهر براي تطهير اسلام و نشان دادن چهره‌‌اي صحيح از اسلام به مردم دنيا موفق شوند.

 

 

 

 

 

نظر شما