شناسهٔ خبر: 70058 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

یادداشت/ اریک والبرگ

آیا برخی از مقامات ایرانی از صدمات کنفرانس «افق نو» به احساسات اوباما نگرانند؟

والبرگ/1 دانشگاهیان، فعالان، روزنامه نگاران و نویسندگان در کنفرانس افق نو در تهران گرد آمدند و به بحث و گفتگو درباره مسائل دنیا نشستند. اریک والبرگ در یادداشتی به بیان و نظرات و گزارشی از روزهای این کنفرانس پرداخته است.

به گزارش نماینده، اریک والبرگ، کار‌شناس کانادایی‌الاصل مسائل خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه و فارغ‌التحصیل رشتهٔ اقتصاد از دانشگاه‌های تورنتو و کمبریج است. وی از دههٔ ۱۹۸۰ تا کنون در حوزهٔ روابط شرق-غرب قلم می‌زند. والبرگ مدت‌ها در شوروی و روسیه و ازبکستان زندگی کرده و در کارنامهٔ کاری خود عنوان مشاور سازمان ملل، نویسنده، مترجم و خبرنگار را نیز یدک می‌کشد. وی مفسر روزنامهٔ «الاهرام»، شبکهٔ تلویزیونی «الجزیره»، «دیستینیت وویس»، «گلوبال ریسرچ»، «ترکیش ویکلی» و... است.

کنفرانس «افق نو: کنفرانس بین المللی متفکران مستقل»، ۲۹ سپتامبر الی ۱ اکتبر، با حضور بیش از ۳۰ خبرنگار و نویسنده و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی جهان با ارائه مقالات و بررسی مسائل سیاسی- جغرافیایی با محوریت خاورمیانه، در تهران برگزار شد. اریک والبِرگ در مورد این کنفرانس مطلبی نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

من به همراه آنتونی هال، استاد مطالعات جهانی شدن دانشگاه لِثبریج، نویسنده «کره زمین در سیطره: استعمارگری، مبارزه با استعمار، رژیم سرمایه داری» (۲۰۱۰)، نماینده کانادا بودیم. این کنفرانس هدف سرزنش‌ها و اتهامات مضحک رسانه‌های غربی قرار گرفت. در وهله اول، کمیته یهودیان آمریکا آن را به «ترویج نفرت از یهودیان و اسرائیل» و اتحادیه ضد افترا این کنفرانس را به «ترویج پروپاگاندای ضد یهودی» متهم کردند.

کنفرانس افق، سال گذشته پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران و ظاهراً برای حرمت نهادن به غرب تقریباً برگزار نشد و رسماً لغو شد. ولی پس از انتقادهای شدید سایت‌های ایرانی و احساس همدردی آن‌ها با سازماندهندگان این کنفرانس، «افق نو» امسال برگزار شد. نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، که لغو این کنفرانس را «اشتباه بزرگ دولت ما» خواند باید تلاشهای فراوانی را جهت برگزاری مجدد آن به انجام می‌رساند. وبلاگ نویسی به صورت تمسخر آمیزی پرسیده بود که «آیا رهبران ما آنقدر‌ها به جهانیان عرضه داشته‌اند که حتی از صدمات احتمالی که چنین کنفرانسی به احساسات اوباما وارد خواهد کرد نگرانند؟ »

پس از دستور رئیس جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد، به برگزاری اولین کنفرانس افق نو در سپتامبر ۲۰۱۲، این کنفرانس مورد سرزنش و ملامت غرب قرار گرفت. احمدی‌نژاد در غرب با این جمله برنده که «اسرائیل باید از روی نقشه محو شود» - اشاره به پیش بینی آیت الله خمینی که «رژیم اشغالگر اورشلیم باید از صفحه زمان محو شود» - شناخته می‌شود. اگرچه ترجمه متن فارسی بعد‌ها تصحیح شد، ولی بواسطه محکومیت بیشتر احمدی‌نژاد به «انکار هولوکاست» و اظهارات وی مبنی بر اغراق در تعداد کشته شدگان هولوکاست-۶ میلیون نفر- و دسیسه خواندن واقعه ۱۱ سپتامبر، اظهارات برنده وی بی‌اساس خوانده شدند.

در واقع، بسیاری از ایرانیان، ۱۱ سپتامبر را به عنوان دسیسه ایالات متحده و اسرائیل می‌دانند ولی- به عنوان مثال- تنها ۵۵ درصد از مردم مصر بر این عقیده هستند که این واقعه، دسیسه آمریکا و یا اسرائیل بوده است. بنابراین، شگفت انگیز نخواهد بود که شخصیت برگزیده کنفرانس افق نو امسال، نظریه‌شناس ۱۱ سبتامبر مشهور جهان، تیری می‌سان فرانسوی بود. تیری می‌سان در سال ۲۰۱۲، اثری کلاسیک با موضوع ۱۱ سبتامبر منتشر کرد، دروغ بزرگ، که به ۲۸ زبان دنیا ترجمه شده است و مدعی است که حملات ۱۱ سبتامبر توسط «مجموعه نظامی- صنعتی ایالات متحده آمریکا و با هدف تحمیل یک دولت نظامی سازماندهی شده است. » وی همچنین مدعی شده است که حمله به پنتاگون توسط هواپیمای تجاری صورت نپذیرفته بلکه توسط یک موشک انجام گرفته است. در این کنفرانس، فیلمساز آمریکایی آرت اولیویر نیز حضور داشت، فیلمسازی که فیلم متمایز «عملیات ترور» (۲۰۱۲) را که سناریوی آن مطابق سناریوی می‌سان است، ساخته است.

سال گذشته در نظر سنجی شرکت تحقیقات بازار بین المللی YouGov، %۶۰ از مردم آمریکا، اظهارات رسمی گزارش کمیته ۱۱ سپتامبر را رد کردند، بنابراین دعوت می‌سان از سازمان ملل جهت بررسی واقع ۱۱ سپتامبر و دادخواست اخیری که جهت بررسی سقوط ساختمان شماره ۷ مرکز تجارت جهانی به امضای ۱۰۰هزار شهروند نیویورکی رسیده است، مطمئناً قانونی محسوب می‌شوند؛ اگر چه این دادخواست‌ها و فراخوان‌ها با عناوینی چون «کاملاً مضحک» و «خیالات برخاسته از جنون» توسط سیاستمداران مسدود شده‌اند.

اگرچه رئیس جمهور وقت ایران، حسن روحانی، مستقیماً در این کنفرانس مشارکتی نداشته است ولی وی درگیر مشاجراتی با نخست وزیر انگلیس دیوید کامرون، شده است؛ دیوید کامرون در انجمن عمومی سازمان ملل و در «ملاقاتی تنش زا» در ابتدا دست دوستی به سوی روحانی دراز کرد و پس از قرار گرفتن در تریبون انجمن عمومی سازمان ملل و حمله به ایران به دلیل «حمایت از سازمانهای تروریستی، برنامه‌های هسته‌ای و رفتار دولت با مردم» و نیز «بخشی از مشکل خاور میانه» خواندنِ ایران، موجبات نا‌امیدی و دلسردی را فراهم آورد.

در مقابل، روحانی خطاب به سازمان ملل، غرب و عربستان سعودی را به دلیل پرورش دانه‌های افراط گرایی در خاورمیانه و اشتباهات استراتژیکی آن‌ها که موجبات قیام داعش و دیگر گروهای جهادی را فراهم آورد مورد سرزنش قرار داد. وی همچنین تحریم‌های برنامه‌های هسته‌ای ایران توسط غرب را مورد نکوهش قرار داد و با بیان اینکه مادامی‌که تحریم‌های ایران لغو نشوند، همکاری ایران با غرب علیه دولت اسلامی شام و عراق امکان پذیر نیست؛ تصریح کرد که هدف دولت ایران حل مناقشات می‌باشد. وی اظهارات کامرون را  «کذب و غیر قابل قبول» خواند.

کنفرانس افق نو همزمان با انتشار نسخه فارسی «بحران ساختگی: داستان ناگفته هراس از ایران هسته‌ای» (۲۰۱۴) گرث پور‌تر، محقق و نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی آغاز شد. گرث پور‌تر اظهار داشته است که علی رغم بررسی‌های پر زحمت محققان و مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، به نظر من پرونده‌هایی که به سازمان بین المللی انرژی اتمی ارائه می‌گردند- که به نظر حاکی از برنامه‌های ایران جهت تولید کلاهک‌های هسته‌ای است- ساخته گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین ایران) می‌باشد و توسط موساد به آژانس بین المللی انرژی اتمی تحویل داده شده است.

آن پرونده‌ها حاوی اطلاعاتی ضد و نقیض هستند- طرحهای به وضوح دستکاری شدهٔ سیستم منسوخ موشکی - پور‌تر به دلیل افشای دروغهای رسمی مرتبط با سیاستهای ایالات متحده در افغانستان و پاکستان، جایزه روزنامه نگار تحقیقی بر‌تر جایزه گلهورن انگلیس در سال ۲۰۱۲ را دریافت کرد. در واقع افشای حقایق پرونده هسته‌ای ایران توسط پور‌تر مشابه اقدامات وی و دیگران در افشای حقایق مربوط به حمله ایالات متحده به عراق بود.

جلسات کنفرانس افق نو متنوع بودند. فعال جنبش کُدپینک، مدیا بنجامین، که بار‌ها به موجب اعتراضات دلیرانه علیه جنگ عراق در جلسات کنگره، دستگیر شده است و کسی که در اعتراض به استفاده مداوم باراک اوباما از حمله‌های هواپیماهای سرنشین به غیرنظامیان، سخنرانی می‌۲۰۱۳ باراک اوباما را برهم زد، «جنگ غزه و استراتژیهای جنبش بایکوت و تحریم» را خطاب قرار داد. (وی از ورود به کانادا منع شده است) بنجامین جهت توجه بیشتر عموم به شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل، پروژه جدیدی را پیشنهاد کرد: فعالان امیدوارند که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های املاک و مستغلات مستقر در ایالات متحده آمریکا- ری ماکس- را هدف قرار دهد.

ری ماکس آژانس املاکی است که در بیش از ۹۰ کشور از جمله اسرائیل فعالیت دارد؛ جایی که خانه‌های مجهز به استخرهای شنای نوار غزه- در نقض قوانین بین الملل- به مهاجران اسرائیلی فروخته می‌شود. ری ماکس هر یکشنبه، ده‌ها هزار «جشن عمومی» در سرتاسر جهان برگزار می‌کند. بنجامین امیدوار است که بواسطه بایکوت این جشن‌های عمومی توسط فعالان، ری ماکس به توقف فعالیت‌های خود در نوار غزه برانگیخته شود.

جلسه اسلام و غرب کنفرانس افق نو، پُست سکولاریسم و نارضایتی‌ها، به اهمیت اخلاق در تمدن اسلامی اشاره داشت، اخلاقی که سرسپردگی به امریه دیکتاتور وار تجاری را غیر قابل قبول می‌داند و مانع تفاهم غرب و جهان اسلام محسوب می‌شود. آرش دریابندری اظهار داشت: «جوامع غربی، هیچگونه حکمت و اخلاقیات هدایتگری ندارند و ذهن آن‌ها با مادی گرایی و لفاظی اشغال شده است. به عقیده ما، جهت داشتن جامعه‌ای اخلاقی و عادل، کنترل تمایلات منفی از جمله پورنوگرافی، الکل، مواد مخدر، فحشا، امری ضروری در فرهنگ محسوب می‌شود. »

در جلسه «عناصر دولت اسلامی، پیشرویان آن، و مثلث اسرائیل- ایالات متحده- عربستان سعودی» گزارشهای جالب توجهی از می‌سان و دیگران در مورد نابودی تعمدی عراق و دولت سوریه بواسطه حمله عراق و نیز حمایت اسرائیل و غرب از شورشیان سوری- که تأثیرات مستقیمی بر موفقیت پدیده دولت اسلامی عراق و شام داشته است- ارائه شد. می‌سان تاکید کرد: «غرب با هدف تضعیف مسلمانان و تداوم نفوذ و نظارت غرب بر آشفتگی‌های موجود، بر اختلافهای شیعه و سنی دامن زد. اظهارات روحانی در سازمان ملل- «برخی آژانسهای جاسوسی، دیوانگانی را که از آزردن هیچ فردی چشم پوشی نمی‌کنند، تجهیز کرده‌اند»- انکار ناپذیر به نظر می‌رسد.

در جلسه «لابی اسرائیل در انگلستان» استفان سایزر، قائم مقام کلیسای آنگلیکان و نویسنده صهیونیست مسیحی، نقشه راه آرماگدون (۲۰۰۴) اظهار داشت که اکثریت صهیونیست‌ها یهودی نیستند بلکه مسیحی هستند. این مهم موجب گردید که وی در سال ۲۰۰۶، «بیانیه اورشلیم در مورد صهیونیسم مسیحی» را پیش نویس کرد. این بیانیه به امضای ۴ تن از سران کلیسا‌ها نیز در آمده است- شایان ذکر است این سران کلیسا‌ها معترف شده‌اند که صهیونیست مسیحی، اعتقادی کفر آمیز و غیر اخلاقی و نقض ایمان است. رئیس دانشگاه می‌دلسِکس وادار به فسخ دکترای تخصصی سایزر شده است ولی این امر مورد موافقت کمیته آزمون دانشگاه واقع نشد. سایزر هرگز بواسطه آزارهای مداوم از جمله به سرقت رفتن کامپیو‌تر شخصی وی عرصه را ترک نکرد.

به عقیده من، بر خلاف فریادهای رسانه‌های غربی که کنفرانس افق نو، ضدیهودی است، این کنفرانس در خطاب قرار دادن صریح و هوشمندانه و غیر نژادپرستانهٔ صهیونیسم و امپریالیسم ایالات متحده بی‌نظیر است. در این کنفرانس، موضوع یهود ستیزی عنوان شده و منتفی اعلام شد. دریا بندری اظهار داشت:«هیچ مشکلی با یهودیان و دین یهود وجود ندارد، مسأله اصلی صهیونیسم- تحریف سکولار یهودیت- است که به نوعی نژادپرستی محسوب می‌گردد و به عنوان بهانه‌ای برای بی‌خانمان کردن و کشتن مردم فلسطین به کار برده می‌شود. »

انجمن دفاع آمریکا، این کنفرانس را به دلیل تمرکز بر کنترل رسانه‌های غربی توسط صهیونیست و نفوذ چشمگیر لابی‌های صهیونیست بر ایالات متحده و سراسر دنیا محکوم کرد. بنابراین مشکل از کجاست؟ شواهد و مدارک کافی مبنی بر این مهم موجود است. اتحادیه ضد افترا، چندین نماینده- از جمله کِنِف اُ کیف، شهروند ایرلندی- فلسطینی و تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده که چندین کاروان کمک رسانی به غزه را سازماندهی کرده است و بار‌ها در برنامه «هارد تاک» بی‌بی‌سی به حمایت از غزه پرداخته و با مشاهده جنایتهای ایالات متحده در اقصی نقاط جهان منکر شهروندی خود در ایالات متحده شد- را به عنوان یهود ستیز معرفی کرد. شایان ذکر است که کمیته ضد افترا در دهه ۱۹۹۰ موفقیت‌هایی در زمینه محکومیت برخی افراد به یهود ستیزی کسب کرده است.

کنفرانس افق نو قطعنامه‌ای را در تقبیح داعش، صهیونیست، حمایت مطلق ایالات متحده از اسرائیل، اسلام هراسی و دعوت به بایکوت کالاهای اسرائیلی و ترویج تفاهم غرب و جوامع اسلامی و مبارزه با فرقه گرایی صادر کرد. ماتئوس پیسکورسی، مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی جغرافیایی ورشو و عضو سابق پارلمان لهستان اظهار داشت:«این کنفرانس، فرصت مناسبی برای گفتگوی فعالان ضد امپریالیستی سرتاسر جهان و نیز فرصتی برای تعامل مردم روسیه و لهستان و اروپای غربی و آمریکای شمالی با ایرانیان و دیگر مسلمانان- شیعه و سنی- دور از فرقه گرایی و با هدف حمایت از صلح و تفاهم بود. »

 

منبع: تسنیم

نظر شما