شناسهٔ خبر: 70011 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

با حضور پیرغلامان برجسته کشور/

دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در اهواز آغاز به کار کرد

دوازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی با حضور محققان و اندیشمندان این عرصه در اهواز آغاز شد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی صبح امروز در اهواز آغاز شد، این اجلاس با حضور مداحان، شعرا، پژوهشگران، محققین، علما و نویسندگانی که آثاری را با موضوع عاشورا و کربلا تولید کرده اند، برگزار می‌شود؛ تجلیل از پژوهشگران، مداحان و مرثیه سرایان برجسته از بخشهای دیگر دوازدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی (ع) است.

روز سه‌شنبه 22 مهر مراسم بدرقه پیرغلامان در شهر تهران طی مراسمی در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد و در اهواز نیز اقشار مختلف مردم به استقبال این افراد در فرودگاه اهواز آمدند. همچنین سه شنبه شب نیز مراسمی با حضور مسئولان استانی و مردم در محل یادمان بین الحرمین اهواز برگزار شد.

اجلاس امسال با حضور بیش از هزار نفر از مداحان و پیرغلامان سراسر کشور و 22 کشور جهان برگزار می شود. در این دوره بیش از 90 نفر مداح، ذاکر و پژوهشگر عاشورایی از کشورهای هندوستان، افغانستان، کویت، بحرین، عربستان، عمان، عراق، کلمبیا، ترکیه، تایلند، تونس، آلبانی، تاجیکستان، آذربایجان، لبنان و غيره حضور دارند که 15 نفر از آنان مورد تجلیل قرار می گیرند. همچنین متولیان آستان‌های مقدس نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و آستان قدس رضوی نیز در این اجلاس حضور دارند.

مجموعا 67 نفر در این دوره از اجلاس مورد تجلیل قرار می گیرند که از این تعداد  15 پژوهشگر و مداح بین‌ المللی، 16 مداح و ذاکر از داخل کشور، پنج هنرمند، فیلمساز، ناشر و شاعر، دو مداح جوان، یک بانوی پژوهشگر و 18 نفر از مداحان، پژوهشگران و پیرغلامان خوزستانی هستند.

همچنین امسال سبک عزاداری مخصوص شهرستان بهبهان در استان خوزستان با نام «سه‌سنگ» و سبک ویژه صادق آهنگران توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی می‌شود.

شبکه های رادیویی قرآن، اهواز، ایران، شبکه های تلویزیونی قرآن و معارف و سیمای خوزستان به طور زنده مراسم افتتاحیه و اختتامیه را پوشش می دهند. همچنین شبکه برون مرزی الاهواز و شبکه های عراقی نیز در این دوره به پوشش اخبار و رویدادهای اجلاس تجلیل از پیرغلامان می پردازند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما