شناسهٔ خبر: 69970 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزارت کار جزئیات گزارش اشتغال‌زایی را اعلام کند

کاهش نرخ بیکاری یا ایجاد اشتغال ناقص؟

بیکاری/1 عملکرد یکساله دولت در زمینه بیکاری با استناد گزارش‌های مرکز آمار حاکی از کاهش بیش از ۹۹۷ هزار نفری جمعیت فعال است که بیکاری تک رقمی را به ارمغان آورده و به اعتقاد کارشناسان اگر اشتغالی بوده، اشتغال ناقص و غیر پایدار بوده است.

به گزارش نماینده، در حالی که رئیس جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی از ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار اشتغال جدید در نیمه اول سال خبر داد و از تک رقمی شدن نرخ بیکاری ابراز خوشحالی کرد، ‌که بسیاری از مردم معتقدند کاهش نرخ بیکاری ملموس نیست.

این موضوع در حالیست که پس از اعلام کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن بیکاری در تابستان امسال از سوی مرکز آمار بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز نسبت به این موضوع انتقادهایی داشتند و بیان می کردند که کاهش نرخ بیکاری در جامعه ملموس نیست.

این موضوع  بارها از سوی کارشناسان اقتصادی تأکید شد که نرخ بیکاری کاهش نیافته است، بلکه  کاهش نرخ مشارکت اصلی‌ترین دلایل کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن نرخ بیکاری است. نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان ۹۲ رقمی معادل ۳۹.۱ درصد بود که این رقم در تابستان امسال با کاهش حدود ۲ درصدی به ۳۷.۲ درصد رسیده است که این مسئله حاکی از کاهش تعداد نیروی کار فعال (شاغل و بیکار) در کشور است. یعنی اینکه از تعداد افرادی که در تولید مشارکت داشته و یا قابلیت مشارکت داشته‌اند کاسته شده است و همین مسئله موجب تک رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان شده است.

وقتی که نرخ مشارکت کاهش پیدا می‌کند یعنی اینکه جمعیت فعال کشور به نسبت کل جمعیت کاهش پیدا کرده است. جمعیت فعال یعنی جمعیت بیکاران جویای کار به علاوه آن‌هایی که شاغل هستند.

نرخ بیکاری در حقیقت بخشی از نرخ مشارکت است. یعنی  اگر نرخ مشارکت کاهش پیدا کند، به شرطی می‌توانیم بگوییم میزان فرصت‌های شغلی بیشتر و بیکاری کمتر شده است، که نرخ بیکاری به مقدار متناوبی کاهش پیدا کرده باشد، ‌نه اینکه به یکباره نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان ۹۲ در مدت زمانی یکسال ۲ درصد کاهش می‌یابد.

اما استناد رئیس جمهور برای ایجاد اشتغال۴۰۰ هزار اشتغال جدید در نیمه اول گزارش‌های وزارت کار است. روحانی بیان کرد:بر اساس گزارش وزارت کار در شش ماهه گذشته تقریبا بالای ۴۰۰ هزار اشتغال جدید اعلام شده است یعنی ۸۰ هزار کاهش و ۴۳۰ هزار افزایش اشتغال داشته‌ایم که امید است این مسیر در شش ماهه دوم سال ادامه یابد.

اما آمارها حکایت از چیز دیگری دارد. اگر بخواهیم با استناد به گزارش‌های مرکز آمار صحبت کنیم، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می دهد که ۳۷.۲ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. همچنین نتایج نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از کاهش ۱.۹ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۲) و افزایش ۰.۱ درصدی آن نسبت به فصل گذشته (بهار ۱۳۹۳) می باشد.

واکاوی دقیق در این آمار‌ها حاکی از این است که  تعداد شاغلان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته نه تنها افزایش نداشته که هیچ  بلکه ۶۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر کاهش هم داشته است.

 وهمانطور که کارشناسان اقتصادی بیان می کنند،   اگر فرض کنیم که ۴۰۰هزار شغل هم ایجاد شده باشد اما به طور قطع در مقابل، ۴۰ هزار نفر هم بیکار شد‌ه اند.

 خب به طور قطع این سوال مطرح می‌شود که چگونه می شود با اضافه شدن بیش از ۴۰ هزار نفر به جمعیت بیکار جامعه چگونه نرخ بیکاری به یکباره در طول مدت یکساله فعالیت دولت تدبیر نرخ بیکاری در تابستان به ۹.۵ درصد رسیده است.

به گزارش تسنیم، ‌اینکه کارشناسان اقتصادی معتقدند که کاهش نرخ مشارکت، بیکاری تک رقمی را به همراه داشته بیراهه نیست چرا که استناد به گزارش مرکز آمار شاهدی برای صحت این اظهار نظرهاست.   آمارهای این مرجع رسمی بیانگر این است که تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در سال ۹۲ از ۲۴ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۸۶۸ نفر به ۲۳ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۶۶ نفر در سال ۹۳ کاهش یافته است.

 با در نظر گرفتن کاهش ۹۹۷ هزار و ۹۰۲ نفری جمعیت فعال در طی یکسال فعالیت دولت تدبیرو امید و گزارش‌های ربیعی مبنی بر ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در راستای اسامی بیمه شدگان جدید، ‌ کارشناسان اقتصادی با رد آمار اشتغال زایی ۴۰۰ هزار نفری  در ۶ماهه اول سال جاری معتقدند که اگر اشتغالی ایجاد شده است اشتغال ناقص است نه اشتغال پایدار و مولد که بتواند راه‌گشا معضل بیکاری باشد.

 

 

نظر شما