شناسهٔ خبر: 69945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تحریم های سازمان ملل نبایدبه ابزاری برای مجازات ملت ها تبدیل شود

حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تحریم های تحمیلی شورای امنیت علیه کشور ها را یکی از مهمترین نگرانی های جنبش عدم تعهد خواند وگفت تحریم های سازمان ملل نبایدبه ابزاری برای مجازات ملت ها تبدیل شود.

به گزارش  نماینده به نقل از ایرنا، حسین دهقانی به نمایندگی از طرف جنبش عدم تعهد در نشست کمیته حقوقی مجمع عمومی این سازمان بر لزوم تقویت هر چه بیشتر نقش این سازمان، کارآمد کردن نهادهای اصلی آن و توجه خاص به نقش وتوانایی های اجرایی مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با صلح و امنیت جهانی تاکید نمود. وی تحریم های تحمیلی شورای امنیت علیه کشورها را یکی از دغدغه های جدی اعضای جنبش عدم تعهد خواند و با اشاره به دخالت های شورای امنیت در وظایف و اختیارات مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان، شورای امنیت را بخاطر پرداختن به مسائلی خارج از حوزه وظایف خود و ورود به حیطه تعیین مصادیق و تعاریفی که حوزه عملکرد و اختیارات مجمع عمومی این سازمان است، مورد انتقاد انتقاد قرار داد.

سفیر کشورمان، تحریم های شورای امنیت علیه برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، را نگران کننده خواند و افزود که استفاده نامعقول از تحریم ها این پرسش اساسی را در پی دارد که آیا تحمیل رنج و مشقت به اقشار آسیب پذیر در کشورهای مورد تحریم می تواند ابزار مشروعی برای ایجاد فشار سیاسی بر کشورها باشد.

دهقانی در ادامه اظهار کرد: اهداف تحریم ها نباید تنبیه و یا مجازات مردم باشد بلکه باید به روشنی و در چهارچوب مبانی حقوقی و در یک فرجه زمانی مشخص تعریف شود و پس از حصول اهداف مورد نظر، تحریم های وضع شده برداشته شوند.

وی گفت: اعضای جنبش عدم تعهد وضع تحریم ها را آخرین راه حل دانسته و زمانی ان ها را مناسب می دانند که صلح و امنیت بین المللی موردتهدید واقع شده باشد.

سفیر کشورمان در پایان خواستار بکارگیری شیوه های منطقی و مورد قبول اکثریت جامعه بین المللی در برخورد با چالش های جهانی شد و گفت که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۸۸ دستورالعملی را در این زمینه تهیه نموده که لازم است به عنوان راهنمای عمل مد نظر شورای امنیت قرار گیرد.

نظر شما