شناسهٔ خبر: 69921 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

یادداشت روز وطن امروز :

ادامه اشتباهات یارانه‌ای

نماینده؛ محسن جندقی: «برای ما روشن است که عده‌ای از مردمی که یارانه می‌گیرند، نیاز ندارند و طبق قانون می‌شود این یارانه نقدی را قطع کرد. تردید دارم در اینکه اگر ما بخواهیم به طور مثال ۱۰۰ نفر یارانه نگیرند؛ از این ۱۰۰نفر، ۵۰ نفر را شناسایی می‌کنیم و به آنها یارانه نمی‌دهیم اما ممکن است وضع ۵۰ نفر دیگر از آن ۵۰ نفری که یارانه‌شان قطع شده است بهتر هم باشد اما چون نمی‌توانیم شناسایی کنیم، به آنها که وضع‌شان بهتر هم هست، پرداخت می‌کنیم. چنین وضعیتی در جامعه منجر به ایجاد نگرانی بزرگی می‌شود، چراکه یک شهروند می‌بیند یارانه‌اش قطع شده ولی همسایه‌اش که وضعی بهتر از او هم دارد، همچنان یارانه می‌گیرد البته یک راه برای اینکه همه را شناسایی کنیم وجود داشت اما من تاکنون با آن موافقت نکرده‌ام و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است. ضرر سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم، بیش از نفع آن است. هر چند ممکن است این راه، یک عده از یارانه‌بگیران را کم کند و آن مقدار، به کمک بخش‌های نیازمند کشور بیاید اما اعتماد مردم به دولت و اینکه مردم در زندگی خصوصی خود احساس راحتی بکنند، چه می‌شود. معتقدیم تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود».
روحانی در حالی سخنان بالا را مقابل دوربین‌های تلویزیونی می‌گفت که معاون اول وی نیز چند روز قبل اعلام کرده بود: «هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد».
۱- اشتباهات یارانه‌ای موضوعی است که بارها و بارها به آن پرداخته‌ایم اما برای یادآوری اشاره‌ای به آنها می‌کنیم. اظهارات امروز رئیس‌جمهور و معاون وی را ما چند ماه پیش تذکر داده بودیم؛ اینکه تفکیک افراد نیازمند و ثروتمند در کشور به علت ضعف اطلاعات اقتصادی خانوار امکان‌پذیر نیست و دولت نباید وعده حذف یارانه نقدی افراد را بدهد. اولین اشتباه بزرگ دولت در زمینه یارانه نقدی هم «فرآیند ثبت‌نام» از متقاضیان یارانه‌ای بود چراکه مسؤولان انتظار داشتند با انجام ثبت‌نام، ملت از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند اما با ثبت‌نام ۹۷ درصدی مردم، دولت به هدف خود نرسید. جدا از هزینه‌های فراوان فرآیند ثبت‌نام ایجاد زحمت برای مردم بسیار محسوس بود و هنوز کسی نمی‌داند فایده این ثبت‌نام چه بود!؟
۲- در فرآیند ثبت‌نام یارانه نقدی خیلی‌ها دچار اشتباه شدند و ثبت‌نام نکردند. مثلا کسانی که اسفند و فروردین ازدواج کرده بودند به این امید که بعد از پایان ثبت‌نام‌ها به عنوان خانوار مستقل معرفی خواهند شد ثبت‌نام نکردند. از طرفی یارانه نوزادانی که در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۳ به دنیا آمدند تا شهریور ماه پرداخت نشد و بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع دولت تصمیم گرفت یارانه نوزادان را پرداخت کند البته یارانه آنها تا شهریور هیچ‌گاه پرداخت نشد. در کنار برنامه‌های نفس‌گیر تلویزیونی و دعوت مردم به انصراف از دریافت یارانه، عجیب‌ترین اقدام دولت تطمیع و تهدیدها در زمان ثبت‌نام‌ها بود. دولتی‌ها تهدید کرده بودند اگر کسی برای یارانه نقدی ثبت‌نام کند از برخی خدمات دولت محروم خواهد شد و اگر کسی انصراف دهد تسهیلات ویژه‌ای برایش در نظرگرفته خواهد شد اما مردم یارانه نقد را به وعده‌های نسیه ترجیح دادند و ثبت‌نام ۹۷ درصدی مردم نشان داد اصلا دوست ندارند دولت یارانه آنها را قطع کند. از کنار اخبار دروغ انصراف میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه که دولتی‌ها برای ایجاد موج انصراف به راه انداخته بودند، می‌گذریم.
۳- سخنان اخیر روحانی و مسؤولان در این باره نشان داد دولت برنامه مشخصی برای آینده یارانه نقدی ندارد و همچنان این موضوع بلاتکلیف خواهد بود. جالب اینکه مسؤولان در ماه‌های گذشته زمانی که از برنامه‌های یارانه نقدی سوال می‌شد پاسخ می‌دادند این برنامه‌ها را نمی‌گوییم تا ملت استرس نگیرند! مسؤولان از کدام برنامه سخن می‌گویند؟ رئیس جمهور و معاون اولش که اعلام می‌کنند هنوز به راهکار مشخصی نرسیده‌اند و پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه خواهد یافت. رسانه‌هایی نظیر «وطن امروز» از ماه‌ها پیش به مسؤولان تذکر داده بودند که تفکیک ثروتمندان واقعی از نیازمندان واقعی، کاری بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن خواهد بود، با این وجود مسؤولان اقدام به ثبت‌نام کردند و نتیجه آن را هم دیدند.
۴- رئیس دولت اعلام می‌کند می‌توان با سرک کشیدن به اموال مردم، ثروتمند و غیرثروتمند را تفکیک کرد. مطمئن باشید این موضوع نیز یکی دیگر از اشتباهات مسؤولان است؛ اولا دولتی‌ها این کار را کردند و موفق نشدند به راهکار درستی برسند.
مسؤولان بارها اعلام کردند مرحله راستی‌آزمایی از اطلاعات اقتصادی را آغاز و با استفاده از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی، اطلاعات مردم را بررسی کرده‌اند. شاید منظور روحانی سرک کشیدن به حساب بانکی مردم است، اگر دولتی‌ها این کار را هم بکنند نمی‌توانند نیازمند و غیر نیازمند را تفکیک کنند، چراکه اطلاعات بانکی نیز نمی‌تواند منبع خوب اطلاعات اقتصادی باشد همان‌گونه که ۴۰ پایگاه اطلاعات اقتصادی نتوانست چنین اطلاعاتی را بدهد.
۵- دولت نتوانسته تکلیف یارانه را روشن کند و به همین علت شاهد تناقض‌گویی مسؤولان هستیم. از یک طرف وزیر اقتصاد در فروردین ماه گفت ۱۰ میلیون ثروتمند شناسایی شده‌اند که به راحتی قابل حذف هستند، از طرفی معاون اجرایی رئیس‌جمهور می‌گوید به تدریج در حال حذف ثروتمندان هستیم و از سوی دیگر مسؤولان رده بالا می‌گویند به راهکار درستی برای حذف یارانه‌بگیران نرسیده‌ایم! یارانه نقدی را می‌توان آزمون بزرگی برای دولت دانست اما دولتی‌ها به جای پرداختن به این آزمون با سخنان تبلیغاتی مانند اجازه ندادن برای سرک کشیدن به اموال مردم از اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها دور می‌شوند. ۶ ماه از پایان ثبت‌نام یارانه‌ای می‌گذرد و معلوم نیست دولتی‌ها چه موقع قرار است به راهکار درستی برای آینده یارانه نقدی برسند.

نظر شما