شناسهٔ خبر: 69567 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ادامه گمانه‌زنی‌ها پیرامون وزیر پیشنهادی علوم/ کرسی وزارت علوم به چه کسی وفا می‌کند؟

وزارت علوم وزارت علوم که در یک سال گذشته ۴ سرپرست و وزیر را تجربه کرده است، باید مدت دیگری در انتظار باشد تا وزیر جدید معرفی شود، البته تاکنون گمانه‌زنی‌هایی پیرامون وزیر آینده شنیده شده است.

به گزارش نماینده، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت یازدهم هنوز به سر و سامان نرسیده است، رئیس جمهور در ابتدای فعالیت دولت همزمان با وزرای پیشنهادی دیگر، جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرد که وی موفق به رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی نشد.

پس از آن جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد ولی به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی نشد.

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران در رابطه با عدم معرفی توفیقی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، گفت: از یمین و یسار فشار آوردند که وی را معرفی نکنید و ما نیز سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد.

دولت در آن زمان فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرد که وی پس از اعلام وعده‌هایی به مجلس مبنی بر عدم به کارگیری اعضایی از جریان فتنه رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر علوم مشغول به کار شد.

فرجی دانا به سرعت شروع به تغییر و تحول در وزارت علوم کرد و حتی برخلاف وعده خود به نمایندگان مجلس برخی از اعضای جریان فتنه را در پست‌های آموزش عالی به کار گرفت.

وی به طرق مختلف و البته گاهی عجیب روسای دانشگاه‌های کشور را هم تغییر داد.

عملکرد فرجی دانا سبب شد تا چند بار از مجلس تذکر دریافت کند و پس از آن فرایند استیضاح وی در مجلس طی شد تا اینکه مجلس به عدم اعتماد به فرجی دانا رای داد.

بلافاصله پس از استیضاح فرجی دانا، رئیس جمهور محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد.

نجفی از روز ۲۹ مردادماه سرپرست وزارت علوم شد و پس از ۳ ماه باید وزیر علوم تعیین شود.

در این مدت گزینه‌های مختلفی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از گوشه و کنار مطرح شدند ولی نجفی در مصاحبه‌های خود به شوخی و جدی اعلام کرده است که خودش به عنوان وزیر علوم به مجلس پیشنهاد می‌شود.

البته نجفی یک بار به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و نتوانست رای اعتماد مجلس را جلب کند.

«علی‌ اکبر صالحی» رئیس سازمان انژری اتمی، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، «محمد حسین امید» معاون اداری ـ مالی وزارت علوم و «صدوق» که قبلاً نماینده ایران در یونسکو بوده است، نیز از جمله گزینه‌های مطرح برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

البته ستاری خودش گفته است: فعالیتش را در معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه می‌دهد و به وزارت علوم نخواهد رفت.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است که البته خودش گفته است: هیچ پیشنهادی به من نشده ولی اگر پیشنهاد شود هم قبول نمی‌کنم اما به دولت برای سر و سامان دادن به وزارت علوم و انتخاب وزیر جدید کمک می‌کنم.

عبدالله جاسبی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد نیز از گزینه های مطرح برای تصدی وزارت علوم بود که البته خودش تمایلی نشان نداده است.

محمدفرهادی رئیس فعلی جمعیت هلال احمر کشور که سابقه وزارت بهداشت در دولت سید محمد خاتمی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی در دولت میرحسین موسوی را نیز در کارنامه دارد، به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح شده است.

علی عباسپور طهرانی‌فرد هم یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت علوم است که وی در حال حاضر در پست ریاست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد فعالیت می‌کند.

نام افراد دیگری مانند مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، علی مطهری نماینده مجلس، مصطفی معین وزیر علوم دولت خاتمی و کاندیدای مورد حمایت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات، الهه کولایی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز شنیده می‌شود.

جامعه دانشگاهی مدت دیگری باید صبر کند تا وزیر علوم تعیین و سرنوشت این وزارتخانه نیز مشخص شود.

البته اگر دولت بخواهد از مهلت ۳ ماهه‌ای که در اختیار دارد، استفاده کند هنوز بیش از یک ماه فرصت دارد.

 

منبع: فارس

نظر شما