شناسهٔ خبر: 69492 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تاکید اژه ای بر لزوم دقت مسئولان در تربیت فرزندان

معاون اول قوه قضائیه گفت: امروز اگر از سوء‌استفاده کنندگان می‌نالیم باید ببینیم چه اقدامات ناصحیحی خودمان انجام داده‌ایم، اگر بخواهیم بر مشکلات فائق شویم باید بر فرهنگ پافشاری کنیم و در امور فرهنگی سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای قبل از ظهر جمعه در همایش روسای کل دادگستری‌های کشور در مشهد اظهار کرد: از اهداف مهم همه انبیاء و اولیای الهی تحقق عدالت در جامعه بوده و اگر عدالت در جامعه بسط و گسترش پیدا کند مدینه فاضله تحقق می‌یابد و زمینه ظهور حجت حق فراهم می‌شود.

وی افزود: قوه قضائیه نقش بسزایی در تحقق عدالت و محقق ساختن هدف انبیاء و اولیای الهی دارد و قانون نیز این تکلیف را برعهده قوه قضائیه گذاشته است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: از آرزوهای نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که در زمان غیبت، نظام الهی برپا شود که به حمدالله این موضوع تحقق یافت.

وی گفت: قوه قضائیه در بحث عدالت وظیفه مهمی دارد و اگر این قوه بخواهد موفق شود نیاز به برنامه و تشکیلات و ابزار لازم در جهت انجام این ماموریت دارد ولی از همه اینها مهمتر نیروی انسانی است.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: اگر نیروی صالح و عالم داشته باشیم می‌توانیم موفق عمل کنیم اما اگر بودجه کافی و برنامه خوب داشته باشیم و عامل اصلی یعنی نیروی انسانی صالح و شایسته نداشته باشیم قوه قضائیه عدالت گستر نخواهد بود.

وی افزود: عامل انسانی ساخته نمی‌شود جز با الهام گرفتن از فرهنگ قرآنی و فرهنگ اسلام ناب و یک انسان تربیت شده به فرهنگ دینی و اسلام ناب می‌تواند دنیا را متحول کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در طول تاریخ انسان‌هایی تحول ایجاد کرده و تاریخ را عوض کرده‌اند که خودشان انسان تربیت شده‌ای بوده‌اند و امام خمینی (ره) نیز که نهضت و انقلاب را در ایران تشکیل داد تربیت اسلامی داشت که توانست تاریخ را متحول کند و امام(ره) قطعا بدون برنامه عمل نمی‌کرد.

وی افزود: آن چیزی که دنیا از آن بهره می‌برد لشگر مسلح، نیروی نظامی قوی و سیستم اطلاعاتی و بودجه کلان است اما امام بزرگوار بدون بهره مندی از این امکانات انقلاب کرد و او یک روحانی تربیت شده در مکتب امام صادق(ع) مهذب و وارسته و عالم بود.

وی افزود: انقلاب امام(ره) انقلاب فرهنگی بود، انقلابی که خون بر شمشیر پیروز شد.

محسنی اژه‌ای افزود: امام توانست نظام سرمایه داری غرب و سلطه گران در برابر انقلاب فرهنگی را به زانو دربیاورد و روز به روز این انقلاب فرهنگی محکم تر و پرچمش مرتفع تر شد، این جایگاه فرهنگی بدون تجهیزات، پول، سلاح، اطلاعات، تبلیغات به وجود آمد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: باید اهمیت جایگاه فرهنگ را بدانیم و اگر به سلاح ایمان و تربیت اسلامی مجهز شویم موفق خواهیم بود و بودجه و سلاح و فناوری جز دنیا چیزی به ما نخواهد داد.

وی افزود: امروز اگر از سوء استفاده کنندگان می نالیم باید ببینیم چه اقدامات ناصحیحی خودمان انجام داده ایم. اگر بخواهیم بر مشکلات فائق شویم باید بر فرهنگ پافشاری کنیم و در امور فرهنگی سرمایه گذاری کنیم.

اژه‌ای خطاب به روسای کل دادگستری‌های کشور گفت: اگر شما تربیت شدید کارمند، قاضی و معاون تربیت خواهد شد و می‌توانیم در دل‌های مردم نفوذ کنیم و تشعشعات این کار فرهنگی به بیرون از حوزه قضایی خواهد رسید و ما اسوه و الگو خواهیم شد.

وی بر اهمیت عامل انسانی در رسیدن به اهداف فرهنگی در قوه قضائیه تاکید کرد و گفت: باید آنچه توان داریم بر تربیت عامل انسانی بگذاریم تا بودجه و تشکیلات نیز تاثیرگذار باشد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: فقط خواندن زیارت عاشورا یا نصب پرچم در مناسبات فرهنگی کار فرهنگی نیست، باید نیروی انسانی ما به اخلاق الهی تجهیز شود و وظیفه شناس و مسئولیت شناس باشد.

محسنی اژه‌ای گفت: باید بر روی تربیت خانواده کارکنان دادگستری در کشور سرمایه گذاری شود و خیلی از آقایان به خاطر بچه هایشان با انقلاب زاویه پیدا کرده‌اند و برخی به این دلیل آبرویشان رفت و موقعیت اجتماعی شان را از دست دادند؛ باید به فرزندان خود توجه بیشتری بکنیم.

وی در پایان گفت: به ویژه عزیزانی که هم لباس با من هستند باید دقت بیشتری در رفتار خود داشته باشند زیرا روحانیت بیشتر زیر ذره بین است.

نظر شما